سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
سسیل ب. دومیل
| ||
در جریان جنگ یک سلسله فیلمهای مؤثر میهنپرستانه ساخت - زنی بهنام جُوان (Joan the Woman) (۱۹۱۷)؛ آمریکائی کوچک (The Little American) (۱۹۱۷)؛ تا روزی که بهسوی تو بازگردم (Till I Come Back to You) (۱۹۱۸) - و سپس با فیلمهائی مربوط به اوضاع پس از جنگ با مایههای سکسی و روابط نامشروع تغییر جهت داد تا تماشاگران را متفنن را سرگرم کند. | ||
در یک سلسله کمدیهای رفتار که با مهارت ساخت، طبقهٔ متوسط تازه به دوران رسیدهٔ هالیوودی را هدف قرار داد - تجدید فراش (Old Wives for New) (۱۹۱۸)؛ شوهرت را عوض نکن (Don't C hange Your Husband) (۱۹۱۹)؛ مذکر و مونث (Male and Female) (۱۹۱۹)؛ چرا زنم را عوض کنم؟ (Why Change Your Wife?) (۱۹۲۰)؛ میوهٔ ممنوعه (Forbidden Fruit) (۱۹۲۱)؛ روابط آناتُل (Affairs of Anatol) (۱۹۲۱)؛ بهشت احمقها (Fool's Paradise) (۱۹۲۱)؛ دندهٔ آدم (Adam's Rib) (۱۹۲۲) و شب عطیلی (Saturday Night) (۱۹۲۲). دومیل در فیلمهایش وان حمام را همچون معبدی رازآمیز از زیبائی، و هنر برهنه شدن را همچون هنرهای زیبا نمایش میداد و ظاهراً چنین القاء میکرد که ازدواجهای 'مدرن' در لوای فلسفهٔ لذتجوئی از هم میپاند. او با زیرکی تمام در حالیکه ارزشهای 'اخلاق نو' را تبلیغ میکرد و در عین حال ضد ارزشها را حقانیت میبخشید و رواج میداد. با تأسیس دفتر هیز، دومیل از فرمولهای 'ارزشهای مصلحتی' استقبال کرد و آنها را به ده فرمان (۱۹۲۳) خود بدل ساخت، فیلمی پر از صحنههای سکسی و خشونتآمیز، و در عین حال نمایشی مذهبی، که او را شهرهٔ آفاق کرد. | ||
این فیلم با هزینهای بیش از ۵/۱ میلیون دلار، با فصلهائی برگرفته از کتاب مقدس و با تکنیک تکنیکالر دو رنگی یکی از پولسازترین فیلمهای زمانهٔ خود شد. ده فرمان ضمناً نمونهای است از عملکرد دفتر هیز که در واقع امکان میداد 'گناه' را بهصورتی مستهجن به نمایش درآورند؛ به شرط آن که در پایان داستان گناهنکاران بهسزاری اعمال خود برسند. این فرمول موفق فیلمهای باشکوه مذهبی در واقع علامت تجاری دومیل شد و او این تمهید را بارها و بارها در فیلمهایش - شاشاهان (King of Kings) (۱۹۲۷)؛ علامت صلیب (The Sign of the Cross) (۱۹۲۲)؛ سامسُن و دلیله (Samson and Delilah) (۱۹۲۳) و سرانجام در آخرین فیلمش، ده فرمان (۱۹۵۶) جدید، که نمونهٔ تمام رنگی و پرده عریض اولی است بهکار بست. اما باید گفت که دومیل در انواع دیگر فیلمهای باشکوه، نیز دستی توانا داشت: فیلمهای تاریخی کلئوپاترا (Cleopatra) ،(۱۹۳۴)؛ جنگهای صلیبی (The Crusades) ،(۱۹۳۵) و بوکانیر - دزد دریائی (The Buccaneer) ،(۱۹۳۸)؛ فیلمهای وستون (مرد دشت The Plainsman) ،(۱۹۳۸) و قطار یونیون پاسیفیک (Union Pacific) ،(۱۹۳۹) و فیلمهای سیرک (بزرگترین نمایش روی زمین، Greatest Show on Earth) ،(۱۹۵۲) معدودی از فیلمهای دومیل در گونهٔ خود کلاسیک شدهاند - از جمله مذکر و مؤنث و قطار یونیون پاسیفیک دومیل فیلمسازی مجللساز، کلاننگر و عوامگرا بود. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی اصفهان نیچروان بارزانی محمد اسلامی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان مجلس
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران حجاب دادگاه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی شهرداری سلامت پلیس
مالیات خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان مسکن بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما افعی تهران سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس تئاتر کتاب صدا و سیما نمایشگاه کتاب تهران
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین نوار غزه طوفان الاقصی اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت اپل گوگل باتری اندروید ماهواره اینوتکس
بیماران خاص مواد غذایی ویتامین رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون