جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
شعر فارسى در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
دورهٔ آخرهاى قرن هشتم تا آغاز قرن نهم و پايان آن با چندين سال از آغاز عهد صفوى همزمان بود و از دورههاى رواج شعر فارسى در سرزمين ايران و ناحيههاى مجاور آن و کثرت شگفتانگيز شاعران شمرده مىشود. در تاريخ حبيبالسير از بيش از دويست شاعر و در مجالسالنفائس از پانصد و هفتاد و چهار شاعر و در تاريخ نظم و نثر ايران از بيش از هزار شاعر متعلق به اين دوره و از آن ميان عدهٔ کثيرى از زنان شاعر نام برده شده است. اين گروه بزرگ شاعران از ميان همهٔ طبقات برمىخاستند و معمولاً اگر از ميان درسخواندگان منتخب بيرون آمده بودند شاعرانى برگزيده و پيرو سنت استادان بودند و اگر صاحب حرفه و پيشهاى بودند بيشتر به ذوق و قريحه خداداد متکى بودند تا به کسب ادب از راه تحصيل و طلب علم در خدمت استاد. |
در دربارهاى تيموريان و ترکمانان نيز همواره به رسم قديم عدهاى از شاعران موظّف بهسر مىبردند که کارشان مدح سلاطين و وزراء و امراى بزرگ و ساختن قصايدى در تسليت و تهنيت به آنان بود و پادشاهان تيمورى با آنکه از ترکان جغتائى و به ادعاء خود مغول بودهاند به سبب آنکه ديرگاهى بود که مسلمان شده و با پارسىگويان درآميخته بودند ادب و آداب آنان را پذيرفته بودند، چنانکه خود تيمور تظاهر به هنردوستى مىکرد و مىخواست سمرقند را مرکز بدايع و محل اجتماع افاضل و اماثل قوم سازد و پسران و پسرزادگانش هم از دوران قدرت پدر زير دست معلمان و استادان ايرانى تربيت يافته و زود با هنرهاى ظريف خاصه خط و انشاء و شعر و نقاشى آشنا شدند و در نتيجه به تشويق و ترغيب صاحبان اين هنر پرداختند. تيموريان از اين حيث بر شاهان ايلخانى و دورهٔ فترت بين ايلخانان و آغاز حملهٔ تيمور نيز رجحان داشتند و به سبب ثروت و شکوه و دستگاههايشان و هم به سبب اشتغال شخصى به شعر و هنرهاى زيبا و هم بدان جهت که مىخواستند دربارهايشان نظير و شبيه دربارهاى باشکوه گذشته ايران باشد، عهدهدار تشويق شعرا و ادبا شدند. نظير اين عمل را ترکمانان قراقويونلو و آققويونلو و حتى پادشاهان ازبک و عثمانى در همين عهد دنبال کردند و چنانکه مىدانيم انتقال ظهيرالدين بابر به سرزمين هند و تشکيل دولت ثروتمند مغول کبير هند خود وسيله امتداد اين رسم دربارى يعنى گرد آوردن شعراء موظف در دربار و داشتن ملکاشعراء و تشويق شاعران بهنظم قصائد و سرودن منظومههاى گوناگون به رسم قدما در آن سرزمين شد. |
گذشته از دربار شاهان، تشويق دستگاههاى قدرت نيز يکى از چند علت رواج شعر بود و شاعرى جزء زندگانى گروه کثيرى از ايرانيان و سرگرمى آنان در مواقع فراغت شده بود و فقط به صرافت طبع شعر مىگفتند و ديوان ترتيب مىدادند و مجالس شعر ايجاد مىکردند. يکى از مجالس شعر آن بود که اميرعليشير نوائى داشت و مجلس ديگر آنکه، بنابر نقل در عرفات العاشقين، در روزهاى دوشنبه و جمعه در محضرعبدالرحمان جامى تشکيل مىيافت. |
همچنین مشاهده کنید
- وضع عمومى زبان و ادب فارسى (۳)
- پارسىنويسان قرن نهم و آغاز قرن دهم (۵)
- شعر فارسى در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
- پارسىنويسان قرن نهم و آغاز قرن دهم
- وضع عمومى زبان و ادب فارسى (۲)
- وضع عمومى زبان و ادب فارسى
- شاعران پارسىگوى از اواخر قرن هشتم تا اوايل قرن دهم هجرى
- پارسىنويسان قرن نهم و آغاز قرن دهم (۲)
- نثر فارسى از آغاز قرن نهم تا آغاز قرن دهم
- پارسىنويسان قرن نهم و آغاز قرن دهم (۴)
- پارسىنويسان قرن نهم و آغاز قرن دهم (۳)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت