جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نیازها و آثار جهانگردان مختلف


شکل B يک نمودار فرضى از انواع جهانگردان را نشان مى‌دهد که برحسب انگيزه و هدف سفر طبقه‌بندى شده‌اند.
جهانگردان مختلف مخارج سرانه بسيار متفاوتى دارند. در شکل B، بالاترين سطح اين مخارج در قسمت پائين سمت راست يافت مى‌شود و پائين‌ترين آن در قسمت بالاى سمت راست شکل B نوع محصول خريدارى شده و مجارى پخش اين محصول از يک گروه جهانگرد به گروه ديگر فرق مى‌کند. براى مثال، قسمت پائين مرکز اين شکل شامل گروه‌هاى جهانگردى است که عمدتاً از مجارى رسمى بازار پخش انبوه و تورهاى جامع استفاده مى‌کنند.
هر يک از انواع جهانگردان در مسير سفر و در خود کشور مقصد متقاضى منابع خاصى است. جدول ذيل مثالى از منابع مورد تقاضاى هر گروه را نشان مى‌دهد.
  جدول منابع مورد نیاز انواع جهانگرد
نوع جهانگرد پایه منبع
آب و هوا منابع طبیعی وسایل آسایش تسهیلات فرهنگی فرهنگ و آداب رسوم میزان دسترسی
کاوشگر همه نوع بیابان
کوه
جنگل
هیچ کدام هیچ نوع هر نوع بسیار دور
دوستدار طبیعت و حیات وحش/ مردم شناس اغلب خراب .

//

هیچ کدام / پایه تنها اگر مناسب با فرهنگ باشد مشخصاً متفاوت از فرهنگ خودی دور
تجربه‌گر هر نوع هر نوع فردی خوب موللزه
جشنواره
تئاتر
معماری
مشاهده و تعامل هر مقدار
جهانگرد فردی با تور جامع فصل مناسب معمولاً بدیع // دیدن مناظر جالب هر نوع نه بسیار دشوار اما راه غیر متداول
جهانگرد گروهی / عازم کنفرانس . هر نوع مناسب مرکز برگزاری کنفرانس جای اقامت گروهی، جاذبه‌ها به عنوان امری فرعی اکثراً وسایل آسایش خاص محل خود خوب وقابل اطمینان
جهانگرد انبوه دربستی آفتابی و گرم دریا و شن بسیار سازمان یافته هیچ نوع همچون فرهنگ عمومی راههای عمومی
روان مرکزی همچون محل خود زندگی هیچ نوع کلوپ پذیرایی محلی محلی // محلی
کشورهای مقصد و عرضه کنندگان، اگر بخواهند محصولات جهانگردی را به بیش از یک گروه عرضه کنند باید از تنوع منابع لازم برای تولید این محصولات آگاهی داشته باشند.
علاوه بر اين، اقتصاددانان سفر و جهانگردى در موارد زير به آگاهى از تفاوت‌هاى جهانگردان مختلف علاقه‌مند هستند:
- مدت اقامت:
بازاريابان مقصدهاى جهانگردى و عرضه‌کنندگان اقامتگاه‌ها، توجه خاصى به مدت اقامت جهانگردان دارند. مخارج جهانگردى را هم کل مدت سفر تعيين مى‌کند، هم چگونگى تقسيم آن بين مقصدهاى مختلف. براى مثال، جهانگردى که به قصد ديدن دوستان و بستگان سفر مى‌کند سفرى طولانى دارد و تنها در يک مقصد اقامت مى‌کند. در مقابل، گروه‌هاى مهاجر يا جهانگردان فرهنگجوى 'سفردوست' ممکن است به سفرى طولانى بروند و در هر مقصد مدت کوتاهى اقامت کنند. هيئت اعزامى به کنفرانس ممکن است به سفرى برود که حداکثر سه يا چهار روز طول بکشد و نه فقط در يک مقصد اقامت کند بلکه بيشترين مخارج خود را در هتل انجام دهد. جدول ذيل نمونه‌‌اى از انواع مدت اقامت در يک مقصد را نشان ميدهد.
مسافران کاری ۲/۱ شب
تعطيل روندگان اروپايى ۵/۸
تعطيل روندگان آمريکای شمالی ۲/۶
ساير تعطيل روندگان ۲/۱
ديدار کنندگان از دوستان و بستگان (تخمينى) ۱۴
- ثبات کلى و فصلى تقاضا:
انواع جهانگردان علاوه بر تفاوت در سطح و نوع تقاضا، از نظر ميزان ثبات تقاضا با يکديگر تفاوت دارند. تحقيقات مختلف نشان مى‌دهد که جهانگردى به قصد ديدن دوستان و بستگان و جهانگردى تجملى براى تجديد قوا، کمترين حساسيت را در برابر نوسانات تقاضا دارند. بيشترين قسمت جهانگردى براى تجديد قوا يا جهانگردى در ايام تعطيلات، تابع تعطيلات مدارس يا ميزان مرخصى استحقاقى و نيز شرايط اقليمى است که نوسانات فصلى شديدى را در تقاضا پديد مى‌آورند. وقوع سيکل‌هاى اقتصادى در مناطق جهانگردفرست، علاوه بر اثرگذارى بر ثبات درازمدت تقاضاى جهانگردى براى تجديد قوا، ممکن است الگوهاى تقاضاى جهانگردى کارى از طريق توانائى مؤسسات براى تأمين هزينه‌هاى سفر و نيز از طريق علاقهٔ آنها به حفظ يا محدود کردن سهم اين هزينه‌ها در کل بودجه تشويقى يا کارآموزى کارکنان خود تحت تأثير قرار دهد.
- تکرار سفر و هزينه‌هاى بازاريابى:
ميزان تکرار يا خريد مجدد سفر نيز بر ميزان ثبات بازارهاى جهانگردى اثر مى‌گذارد. تکرار سفر به يک مقصد خاص که شايد به دفعات مکرر و با الگوى فصلى منظم صورت گيرد در نزد جهانگردان روان مرکز يا کسانى که خانهٔ دوم دارند محتمل‌تر است؛ مسافران کشتى تکرار سفر فوق‌العاده‌اى را نشان مى‌دهند. براى مثال، شرکت‌هاى پى‌انداُکرويز مدعى شده‌اند که در مقاطع مختلف بيش از ۹۰ درصد محصولات آنها مجدداً خريدارى شده است.
تکرار سفر اثر چشمگيرى بر هزينه‌هاى بازاريابى يا هزينه‌هاى ايجاد، گسترش و ارائهٔ محصولات جهانگردى مى‌گذارد. عرضه‌کنندگان مى‌کوشند تا تکرار سفر جهانگردان را به حداکثر برسانند زيرا تبليغ و ارائهٔ محصولات جهانگردى به کسانى که مجدداً از مقصدى ديدن مى‌کنند بسيار کم‌هزينه‌تر است تا به کسانى که براى بار اول آن را خريدارى مى‌کنند و نمى‌توانند 'پيش از خريد نمونه‌اى از آن را بيازمايند' . اما عرضه‌کنندگان اين رجحان را بايد با مقايسهٔ ميزان بازدهى نهائى گسترش بازارهاى جديد و بازار تکرار سفر تعديل کنند.


همچنین مشاهده کنید