چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
از مدلهائى که در زمينهٔ يکى از کاربردهاى وسايل ارتباط جمعي، يعنى انشار نوآورى و ابداعات طراحى شده مدل را جرز و شوميکر (Rogers and Shoemaker's model of Innovation Diffusion) است. |
مک کوايل ضمن ارائهٔ اين مدل در کتاب خود در مقدمهٔ آن مىنويسد: |
'يکى از مهمترين کاربردهاى تحقيقات ارتباط جمعى مربوط به فراگرد تشويق گيرندگان پيامهاى اين وسايل به پذيرش نوآورىها است. اينچنين مسئلهاى مربوط است به جوامع توسعه يافته و در حال توسعه که در آنها علوم بهصورت يک نياز مداوم مطرح است و در آنها تحت تغييرات اجتماعى و تکنولوژيکي، در تلاش جايگزين کردن شيوههاى نو و تازه بهجاى روشهاى کهنه و قديمى هستند. |
مسئلهٔ تشويق و پذيرش و قبول نوآورىها از اين جهت مربوط به وسايل ارتباط جمعى مىشود که شرايط متعددى ايجاب مىکند که تغييرات بالقوه در زمينهٔ تحقيقات علمى و سياستهاى عمومى انجام شود. اين تغييرات بالقوه بايد بهوسيلهٔ گروه زيادى از افراد يا سازمانهاى بزرگ و کوچک که خارج از حوزهٔ نظارت مستقيم دولت هستند به کار بسته شده يا مؤثر واقع شود. |
در عمل، بسيارى از تلاشها در زمينهٔ انتشار ايده و افکار نو، روبهسوى کشاورزان و اعضاء جوامع روستائى دارند اينچنين کوششهائى نخستين بار طى دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ از سوى آمريکا اجراء شد و مورد ارزيابى قرار گرفت و اکنون زمينهٔ بسيارى از برنامههاى توسعه در کشورهاى جهان سوم را تشکيل مىدهد. اين برنامهها نه فقط در زمينهٔ کشاورزي، بلکه در زمينهٔ بهداشت و زندگى اجتماعى و سياسى نيز مورد اجراء قرار مىگيرد. در گذشته و قبل از آنکه چنين زمينهاى از تحقيقات مورد توجه پژوهشگران ارتباط جمعى قرار گيرد در حوزهٔ عمل جامعهشناسان روستائى و مؤسسات تغيير و توسعه بود. |
براى مطالعهکنندگان مدلهاى ارتباطات، يکى از مهمترين جنبهها در زمينهٔ تحقيق دربارهٔ انتشار، وزنى است که به منابعى به جز وسايل ارتباط جمعى (non-media) بايد دادده شود. مانند (منابع شخصي، همسايهها، متخصصان و غيره...) علاوه بر آن بايد توجه داشت که يک حالت ستيزهجوئى و مخالفت در مقابل يک تغيير رفتارى وجود دارد که مىتوان از طريق ارائهٔ اطلاعات و نفوذ در انگيزهها و نگرشها، اين حالت ستيزهجوئى را رام کرد (Mc Quail,1986,p52) |
مک کوايل در شناخت ارزش مدل راجرز و شوميکر مىگويد چون آنان مدل خود را براساس تحقيقات تجربى بسيار زيادى طراحى کردهاند (راجرز و شوميکر نتيجهٔ اين تحقيقات را در سال ۱۹۷۳ منتشر کردند) مدلى کارآمد ترسيم شده است. اگرچه داراى محدوديتهائى نيز هست و توجه به شرايطى خاص شده است. |
همچنین مشاهده کنید
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
- دروازهبانان خبر در مدل وایت
- مدل گونهٔ هارولد لاسول
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- پیشمدل ارسطو
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۳)
- ریشههای شکلگیری پیام در مدل موزائیکی بکر
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- ارتباط جمعی در مدل مالتزکه
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- ارتباط جمعی در مدل آبراهام مول
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۳)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران رهبر انقلاب معلمان نیکا شاکرمی شهید مطهری مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان
تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس علیرضا زاکانی قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو دلار بانک مرکزی دولت ایران خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو کارگران تورم
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما عفاف و حجاب سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی تئاتر فیلم نون خ
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه نوار غزه چین حماس عربستان اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس تراکتور رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
همراه اول وزیر ارتباطات دبی پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ماه
کبد چرب میوه دیابت کاهش وزن بیماری قلبی مسمومیت داروخانه خواب ویتامین قهوه