شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
اغلب معلمان وقتى که به ارزشيابى شاگردان مىانديشند، فکرشان متوجه تعريف محدود انواع آزمونهاى کتبى و سؤالات امتحانى مىشود، ولى بايد به خاطر داشت که بسيارى از ارزشگذارىهاى ما بر اساس مشاهدهٔ فعاليتهايى است که شاگردان در درون مدرسه انجام مىدهند؛ مثلاً هنگامى که وقتشناسي، انجام دادن مطلوب فعاليتهاى آموزشى يا احساس عدم امنيت شاگردى را در مقايسه با شاگردان ديگر مىسنجيم يا دربارهٔ حس همکارى آنان در فعاليتهاى آموزشى قضاوت مىکنيم يا ابتکار شاگردى را در حل مسائل جديد مىستاييم، همه ارزشيابىهايى هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعيتهاى آموزشى استوار است. چنانکه قبلاً نيز يادآور شديم، اگر معلم خود را از قيد ارزشيابىهاى کتبى و شفاهى معمول برهاند و روشهاى ارزشيابى را با روشهاى مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بيشتر مىتواند به اعتبار روش ارزشيابى خود متکى باشد و به آن اطمينان کند. |
اگرچه روش مشاهده نيز معايب و محدوديتهايى دارد، مثلاً ممکن است موقعيتهايى که شاگردان مختلف در آن تحت مشاهده قرار مىگيرند يکسان نباشد يا احتمال تطابق ميزانها و مقياسهايى که مشاهدهکنندگان مختلف به کار مىگيرند بسيار ضعيف باشد، ولى لازم است که ارزشيابى شاگردان در موقعيتى واقعى و با توجه به ويژگىهاى خاص خود صورت بگيرد. از طرف ديگر، براى بعضى از رفتارها، آزمونهاى شايسته و مناسبى وجود ندارد که بتواند جانشين موقعيتهاى طبيعى بشود و در مورد بعضى از رفتارها شايد هرگز چنين آزمونهايى به وجود نيايد. بنابراين، در هر بحث جامعى که دربارهٔ ارزشيابى به عمل مىآيد، بايد لزوماً به کليه روشهايى که به نحوى ضريب اعتماد و اطمينان نتايج ارزشيابى را بالا مىبرد، توجه کافى مبذول داشت. در مواردى که تهيه آزمونهاى مناسب ميسر باشد، به کارگيرى روشهاى آزمون مرجح است؛ زيرا در اين صورت، مىتوان تسلط و کنترل بيشترى بر موقعيت داشت و موقعيت و عمل واحدى را به همهٔ شاگردان عرضه کرد. مىتوان با روشهاى آزمون يکسان، نتايج دقيقترى به دست آورد. علاوه بر اين، با اين روش نتايج ارزشيابى کمتر تحتتأثير شخص آزماينده قرار خواهد گرفت. با وجود اين، نبايد فراموش کرد که بسيارى از جنبههاى مختلف رفتار شاگردان را نمىتوان به مرحله آزمونهاى ساده تنزل داد و بايد آنها را در موقعيت واقعى سنجيد. |
با توجه به مطالب فوق و انواع تغييراتى که در حيطههاى مختلف يادگيرى به وجود مىآيد، حداقل چهار روش ارزشيابى پيشنهاد مىشود. |
معلم مىتواند از مجموع روشهاى فوق يا از آزمونهاى ترکيب شده - که به آزمونهاى موقعيتي معروف است - استفاده کند. ارزشيابى موقعيتى موقعيتهاى مرکب و پيچيدهاى را ارزشيابى مىکند که از طرفى داراى وضع ثابت و يکسان آزمونى است و از طرف ديگر، جنبهٔ طبيعى و واقعى آموزش و يادگيرى را بازگو مىکند. آزمونهاى روش ارزشيابى موقعيتى بين عينى و استاندارد بودن روش آزمونى از يک طرف، و طبيعى بودن روش مشاهدهٔ رفتار واقعى از طرف ديگر، سازش ايجاد مىکند و براى دست يافتن به رفتارهايى که نمىتوان آنها را از طريق انواع معمولى ارزشيابى به دست آورد، امکانات متعدد و جالبى عرضه مىدارد. |
همچنین مشاهده کنید
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- روشهای تدریس سنتی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- الگوهای یادگیری
- الگوهای تدریس
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- نظریههای تدریس
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- محتوا، روش و وسیله
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- فرایند یادگیری انسان
- تحلیل آموزشی
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- روشهای جدید تدریس
- نظریههای یادگیری
- هدفهای آموزشی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت سازمان سنجش زنان سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد سریال پایتخت سریال تلویزیون موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی سرطان نخبگان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس بنیاد ملی نخبگان مریخ ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری هندوانه مالاریا آلزایمر زوال عقل