یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
فراگیر
آنچه بهصورتى کلى مىتوان بهعنوان عامل مؤثر در ميزان و کيفيت يادگيرى و فراگيران در خود آنها جستجو کرد عبارت است از نياز، موقعيت و خصوصيت فراگير. |
علاوه بر عوامل ياد شده در زمينهٔ ويژگىهاى فراگيران و عوامل مؤثر در يادگيرى آنها خلاقيت، شور و حس کنجکاوى نيز از عوامل مؤثر در يادگيرى فرد مىباشند که محرکهاى درونى خوانده مىشوند. |
با استفاده از اين محرکها فرد مىکوشد از طريق خودآموزى و کنکاش پژوهش به پاسخ پرسشهاى خود برسد. در واقع آنچه در مراحل ابتدائى باعث جلب نظر فراگير مىشود و او را بهسوى محيط و برنامهٔ آموزشى هدايت مىکند عوامل و محرکهاى درونى هستند که از حس کنجکاوى سرچشمه مىگيرند و در نهايت به خلاقيت و ابتکار منتهى مىشوند. بايد توجه داشت که اين عوامل بهصورت جنبى و تنها در هدايت فراگير موثر هستند و فرد با استفاده از آنها ارتباطى را که بين موضوعهاى مختلف وجود دارد، در مىيابد و مسائل گوناگون را با برقرارى صحيح اين ارتباط ها فرا مىگيرد. |
عوامل اخيرالذکر فقط محرکى براى خودآموزى بهشمار مىروند و مباد که همواره بهعنوان محرک اصلى مورد توجه قرار گيرند زيرا محرک اصلى يادگيرى همان نياز و خواست فراگير است. |
موقعيت فراگيران و ويژگىهاى آنها نيز از عوامل حساس و مؤثر در يادگيرى محسوب مىشوند و مىتوانند به سهم خود نقش تعيينکنندهاى داشته باشند منظور از موقعيت فراگيران شرايط و خصوصياتى است که از جهات روحى فراگير در ادراک (از لحاظ کمى و کيفي) او نقش بهسزائى دارد. مطالعهٔ مجموعهٔ موقعيتها و ويژگىهاى يادگيرى مشخص مىکند که محرکهاى مثبتى فرد را در توسعه دانش و بينش خود تشويق مىکنند و مشوقهاى منفى مانع يادگيرى مىشوند. نوع و قوت محرکهاى مثبت و منفى در افراد مختلف متفاوت است و همين امر به افراد مختلف ويژگىهاى خاص خود را مىبخشد. وجود اين تفاوتهاى فردى باعث مىشود که جمع فراگيران بزرگسال بهصورت يک گروه غيرهمگن در آيد و در جهت برقرارى ارتباط آموزشى و بهرهمندى همسان آنان از برنامه مهارتهاى خاصى لازم باشد، نوع برنامه نيز بر حسب نوع فراگيران متفاوت باشد. هيچگاه نمىتوان ادعا کراد نوع عوامل و ميزان تشويق يا بازدارندگى آنها حتى در يک فرد خاص در همهٔ موارد يکسان يا حتى مشابه است. يا آنچه فرد را براى فراگيرى موضوعى خاص تشويق مىکند حتماً در موارد ديگر نيز بههمين صورت عمل مىکند؛ موقعيت و شرايط ف رد بر روند تأثير و نفوذ عوامل جلبکننده و يا بازدارندهٔ داخلى تأثير دارند و نقش آنها را در يادگيرى فرد تعيين مىکنند. |
هر چه سن فرد بالاتر رود فاصلهٔ او با ويژگىهاى قبلى آن بيشتر مىشود که اين خود متأثر از نوع زندگى و رفتار اجتماعى و فردى فراگير مىباشد. با در نظر گرفتن آنچه گفته شد مىتوان دريافت که آموزش بزرگسالان با توجه به اين عامل اصلى و مشترک، يعنى سن از ويژگى خاصى برخوردار است و برقرارى ارتباط آموزشى با فراگيران بزرگسال نيازمند مهارت و کفايت ويژهاى است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان سازمان همکاری اسلامی بنگلادش دولت انتخابات گامبیا حجاب مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم مجلس افغانستان
تهران سیل شهرداری تهران هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران یسنا فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر سامانه بارشی
سلامت یارانه هوش مصنوعی خودرو قیمت خودرو قیمت دلار تورم قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی
تلویزیون دفاع مقدس صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
اینترنت
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه امیرعبداللهیان اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس بازی بارسلونا باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب