سه شنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 4 June, 2024
مجله ویستا
پشت سرنیست فضایی زنده
نوستالژی خام، سانتی مانتالیزم افراطی و خود باختگی فرهنگی، روند غالب در معماری امروز ایران
سوال این است که آیا به راستی گسستی تاریخی در معماری روند معماری ایران وجود دارد یا خیر؟ شاید بهتر باشد این سوال را اینگونه مطرح کرد: «آیا آنچه که می خواهیم معماری ملی معاصر ایران بنامیم، از طریق رویکرد افراطی و تقلیدی به گذشته حاصل خواهد شد؟ جایگاه حال و آینده در این هویت سازی کجاست؟».
هر چند پاسخ به این سوال بسیار پیچیده می نماید اما موضوع بدیهی این است که نه نگاه معمارانه غیر اصیل و دست دوم در بازسازی سخیف گذشته و نه گرته برداری های ناشیانه و بعضا کودکانه از روشهای جهانی (که هر چند در محل خود موفق بوده اند ولی نسخه پیچیده شده برای شرایط ما نیستند) و در کل تک بعدی نگری و عدم تسلط بر توابع فرهنگی چاره راه حوزه ساخت و ساز در زاد بوم ایران نیست....
اصولا رویکرد جستجو گر برای راه یابی به مفهومی هویت گرایانه و متاثر از معماری و هندسه ایرانی – اسلامی هر چند نمونه کامل یک کنش ایرانیزه شده در وادی پسا مدرن و در تقابل با نوع غیر ایرانی آن است، اما سابقه چند ده ساله این نوع برخورد با معماری، بروشنی گویای سطحی بودن آن بوده، حائز نوعی دور باطل در تکرار خویشتن است.
نکته در این جاست که ما با اندکی صداقت باید معترف باشیم که نه تنها ارگانی رسمی یا غیر رسمی برای تدوین « معیار های سنجش در یک اثر معماری ایرانی» را نداریم بلکه با وجود تمام تلاشهایی که در جهت جا انداختن مفهوم نقد در معماری و شهر سازی صورت می گیرد، معمولا شجاعت پذیرش نگاه منتقدانه نیز در میان تولید کنندگان آثار کمتر دیده می شود.
باید توجه داشت که «هویت یابی» یا «هویت سازی» در یک کنش فرهنگی به هیچ وجه نمی تواند از طریق حذف فرهنگی انجام گردد؛ هویت معماری ایران از یک طرف با مولفه های فیزیکی آن و از طرف دیگر با محتوای معنوی خود، تعاملی تام و تمام دارد. اصولا نمی توان آثار معماری را (آنچنان که بعضی ناظران شاعر مسلک و ناراضی بالفطره می انگارند!) به مثابه قارچهای بتنی و فولادی و نابود کننده شهر ایرانی تلقی نمود و فن آوری تولید معماری و بلند مرتبه سازی و ... را معضل دانست و در عین حال انتظار داشت که هویت معماری ایران با شخصیتی مستقل و تاثیر گزار در جهان مطرح گردد. به عنوان مثال نوع برخورد رایج با مقوله «برج» برای معماری ایران کشنده است؛ «برج» در عرصه شهر، محمل تجلی مجموعه ایده هایی هنری و فن آورانه است که به جرات میتوان گفت که در مقام تخصصی امکان ظهور در بنا های متعارف را ندارند. برج ها معمولا در بیشتر شهر های بزرگ و معتبر در مواردی نقش نمادی ملی را می گیرند و عاملی در جهت به رخ کشیدن آبروی بین المللی و توان های علمی و مهندسی و هنری جوامع هستند. برج در هنگام ساخته شدن عصاره کامل بروز حوزه مدیریت و تشکیلات صنعت ساختمان است و ... با این همه آنچه «نوستالژی خام» می نامیم به طرفه العینی قلم رد به این عنصر معمارانه کشیده و دو از حیات های بزرگ با حوضهایی مملو از ماهی های قرمز می زند!
در انتها باید گفت در بستر فرهنگی صحیح، درک و تولید معماری در کنار مدیریت و طراحی شهری روزآمد به بالاترین سطح فن آوری و علم روز مجهز بوده ، ساخت و ساز در آن منتج کنشی رو به آینده بوده، گذشته منشا تجربیات است و آینده جولانگاه اندیشه های والای یک ملت پیشرو.... ان شا الله
بهرام هوشیار یوسفی
منبع : آرونا، پایگاه اطلاعرسانی اختصاصی معماری و شهرسازی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ محمود احمدی نژاد ستاد انتخابات کشور انتخابات 1403
هواشناسی ترافیک طرح ترافیک تهران شهرداری تهران مترو پلیس راهور سازمان هواشناسی بازنشستگان پلیس دستگیری خانواده
قیمت خودرو برق قیمت طلا حقوق بازنشستگان خودرو مالیات قیمت دلار دلار مسکن دولت سیزدهم بازار خودرو ایران خودرو
امام خمینی (ره) تلویزیون فضای مجازی سینما دحوالارض حوزه علمیه سینمای ایران رسانه ملی سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل سوریه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس لبنان ترکیه جو بایدن
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید رضا درویش باشگاه پرسپولیس جواد نکونام لیگ برتر کیلیان امباپه لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی موبایل تبلیغات همراه اول باتری مریخ اینترنت مایکروسافت
استرس قهوه گرمازدگی افسردگی خودکشی