جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
درباره پیدایش دیجیها
● از صفحههای چهلوپنج دور تا دور دنیا
امروزه در بسیاری از مهمانیها، كلوپها و حتی در میان اعضای گروههای موسیقی نشانی از پدیدهای به نام «دیجی» (DJ) یافت میشود. كارهای تركیبی، ساخت قطعات موزیكال بدون وقفه (Non Stop)، فضاسازی و ایجاد اصوات گوناگون گوشهای از فعالیت هنری و تخصصی آنها است. دیجی مخفف «دیسك جاكی» (Disc Jockey) است. منظور از دیسك همان صفحهی موسیقی است و جاكی نیز به معنی چابكسوار است. این تركیب، اصطلاحی است كه اوایل دههی ۳۰ و توسط اهالی منطقهی «برانكس» در نیویورك باب شد. سیر تحول و تاریخچهی حدوداً ۷۰ سالهی فعالیت دیجیها رانمیتوان منفك از تحول «تِرن تِیبل» (Turntable) و سازهای الكترونیك نظیر سینتیسایزر و پیانوالكتریك بررسی كرد. در ادامه به چند تكنیك معمول دیجیها و به تاریخچهی مختصری از این روند اشاره میشود:
«کول هرک» (kool Herc) را میتوان اولین دیجی «هیپ هاپ» (Hip Hop) دانست که بانی تحولی در این زمینه بود. او با استفاده از یک میكسِر صدا (Audio Mixer) و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر» (Switching) از یک «دِک» به دِک دیگر منتقل میکرد و به وسیلهی میکسِر، اصوات «کوبهای» (percussive) را به صورت پسزمینه یا غالب بر موسیقی اضافه میکرد. تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شكستن بیتها» (Break Beats) است. در این تکنیک تکههایی از موسیقیهای مختلف در کنار هم قرار میگیرند و درقالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر میشوند. این تکنیک میکسی از ترانهها و آواهایی است که میتوانند کنار هم قرارگیرند.
ایجاد غش در ریتم (Syncopation) در اوایل دههی ۶۰ توسط «كلمنت داد»، «دوك راید» و همكارانشان پدید آمد. این تكنیك همانطور كه از نامش پیداست مجموعهای از تغییر سرعتهای آنی در ریتم است.
درسال ۱۹۷۷ «تئودور» (Theodore) ۱۴ ساله، تکنیک «اِسكرچ» (Scratch) را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای مادرش را نزدیکتر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد. بارها این کار را تکرار کرد و پیبرد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از دستگاه شنیده میشود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمولترین تکنیکها درمیان دیجیها است.
پیشینهی استفاده از تِرن تِیبل (به عنوان یك آلت موسیقایی و جزیی از موسیقی) به اواسط دههی۳۰ بازمیگردد، زمانی كه «جانكیج» (John Cage) موزیسین آوانگارد آمریكایی ایدههایی دربارهی استفاده از این دستگاه در موسیقیاش ارایه داد. ایدههایی كه توسط «پیر شافر» (Pierre Schaeffer) فرانسوی در دههی ۴۰ تكامل یافت. در خلال جنگ جهانی دوم به مراتب از تِرنتِیبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالنهای غذاخوری سربازان و این پدیده باعث شد تا گروهها و خوانندگانی چون «گلن میلر» (Glen Miller)، «اندروزسیسترز» (Andrews Sisters) و «بنیگودمن» (Benny Goodman) ناچار نباشند مسافتهای طولانی را به خاطر تقویت روحیهی سربازان طی كنند! با ورود صفحههای ۴۵ دور در سال ۱۹۵۰ گوشسپردن به موسیقی جنبهی عمومیتری یافت. هر جوانی به راحتی قادر بود كه در سفرها و مهمانیها دستگاه ۴۵ دورش را با خود حمل كند و جدیدترین موسیقیها را در اختیار داشته باشد.
به موازات این روند استفاده از سازهای الكترونیك رواج بیشتری یافت. در سیر تحول موسیقی الكترونیك و همچنین تِرنتِیبل و ایجاد موجی جدید در این موسیقی (دهههای ۳۰ و۴۰) مخترعین، كاربرها و متخصصین دیگری نیز نقش داشتند، نیاز به شنیدن اصوات جدید بخصوص در صنعت سینما و حضور مخترعینی چون «اسكار سالا» و «لئون ترمین» و موزیسینهایی چون «اشتوكهاوزن»آلمانی و «پیر بولز» فرانسوی در روند این جریان بسیار موثربود.از «تراوتونیم»(Trautonium) دستگاه ساختهشده توسط سالا در بسیاری از فیلمهای هیچكاك استفادهشد همچنین در موسیقی متن چند اثر سینمایی«جك آرنولد» نشانههایی از ساز الكترونیك ابدایی لئون ترمین روس(به نام ترمین) وجود دارد. اما در دههی ۵۰ در جاماییكا داد و راید، نخستین تكنیسینهایی بودند كه به طور متمركز بر روی اصوات الكترونیك و افزایش قابلیت تِرن تِیبل کار کردند. از سال ۱۹۵۸ و با اختراع پیانوالکتریک موج جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتیسایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» (Robert Moog) و پس از آن سینتیسایزرهای «اِی.آر.پی» و «رولند»، تکامل یافت.
در طراحی نخستین سینتیسایزر موگ دو موزیسین به نامهای «هربرت.ای.دوچ» و «والتر كارلوس» همكاری داشتند و پس از موفقیت آلبومی از كارلوس (Switched On Bach) كه در آن از موگ استفادهشده بود، «میكجگر» و «بیتلز» نیز به استفاده از این سینتیسایزر روی آوردند. در این دهه«اریک ستی» (Eric Satie) و «آرنولد شونبرگ» (Arnold Schonberg) قطعاتی بر پایهی قواعد ریاضی تنظیم کردند و «لوییجی روسولو» (Luigi Russolo ) گسترهی وسیعی از ماشینها و دستگاههای گوناگون- از ماشین چمن زنی گرفته تا دستگاههای پِرِس- را در موسیقیاش به کار گرفت.
پیشینهی استفاده از تِرن تِیبل به اواسط دههی۳۰ بازمیگردد، زمانی كه «جانكیج» موزیسین آوانگارد آمریكایی ایدههایی دربارهی استفاده از این دستگاه در موسیقیاش ارائه داد. ایدههایی كه توسط «پیر شافر» فرانسوی در دههی ۴۰ تكامل یافت گردهمایی و مهمانیها در محلهی برانکس نیویورک پاتوق افراد مستعدی چون کولهرک، «گرندمسترفلش (Grandmaster Flash) و «آفریکا بامباتا» (Africa Bambaata) بود که در دههی ۷۰ به بزرگترین دیجیهای دنیا بدل شدند.
اواخر دههی۶۰با ورود تِرنتِیبلهای «های- فای» (Hi-Fi)، سینتیسایزرهای جدید و با رواج موسیقی «دیسکو» (Disco Music) توسط دیجیهایی چون «جیورجیو مورودر» (Giorgio Moroder) ایتالیایی،یكیاز نخستینگروههای الکترونیك_ با همکاری «رالفهاتر» (Ralf Hutter)، «فلوریناشنایدر» (Florian Schneider)، «کلاوسدینگر» (Klaus Dinger) و «توماس هومان» ((Thomas Homann _ با نام «کرفت ورک» (Kraftwerk) در «دوسلدورف» آلمان شکل گرفت. در اولین آلبوم گروه با نام «کرفت ورک» از نسل دوم سینتیسایزرهای موگ و رولند برای ایجاد اصوات و قطعات الکترونیک بدیع استفاده شد.
از سال ۱۹۷۹ تا اوایل دههی ۸۰ با توجه به سوق یافتن هیپهاپ تجاری به سمت استفاده از گروههای «فانک» (Funk) به جای دیجیها، شاهد سیری نزولی در فعالیت دیجیها هستیم.
در سال ۱۹۸۳ «هربیهنكُك» (Herbie Hancock) موسیقیدان مشهور جاز پس از شنیدن آلبوم «مگامیكس» (Mega Mix) از دیجی «دیاستی» (D.S.T) ترغیب شد تا در ترانهی «راكایت» (Rock it) از این دیجی استفاده كند. علاوه بر استقبال خوبی كه از این آلبوم در سراسر جهان شد، دیجی دیاستی در تور بینالمللی هنكك هم او را همراهی كرد.
دو سال بعد كمپانی «آكایی» با تولید سمپلر مدل «۹۰۰ S» تحول دیگری ایجاد كرد. این سمپلر توانایی بسیار بالایی در «كپچر» (Capture) كردن صداهای زندهی موجود داشت. اواسط دههی ۸۰ نخستین مسابقهی معتبر و رسمی دیجیها «دی.ام.سی» (D.M.C) با حمایت كمپانی«تكنیكس»برگزارشد،شرط حضور در این رقابت استفاده از ترنتیبلهای مدل «SL۱۲۰۰» و « SL۱۲۱۰» و میكسرهای مدل «SH_EX۱۲۰۰» این كمپانی بود و به هر دیجی ۶ دقیقه فرصت داده میشد.
از ابتدای این رقابتها در سال ۱۹۸۵ تا بهحال دیجی «كریز» (Craze) اهل «میامی» آمریكا با سه دوره قهرمانی و «كیوبرت» (Q bert) آمریكایی با دو دوره قهرمانی ركورددار دریافت «ترنتیبلطلایی» هستند و جوانترین قهرمان این مسابقات نیز دیجی «ایـ ترك» (A_Track) كانادایی است كه با ۱۵ سال سن در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت این عنوان شد.با نگاهی به تاریخچهی این مسابقات پی میبریم كه اكثر عناوین در اختیار آمریكاییها و اروپاییها است.تنها درسال ۲۰۰۲ «كنتارو» (Kentaro) دیجی ژاپنی ترنتیبلطلایی را به خانه برد. در آخرین دورهی مسابقات(۲۰۰۴)مقام اول به «آی.ایمرج» (I.Emerge) از آمریكا رسید.
اواخر دههی ۸۰ استفاده از تِرن تِیبلها با افول مواجه شد، كه این مساله بیشتر به تغییر ذایقهی عامه باز میگشت. دیجیها به صورت محدود فعالیت میكردند و دی.ام.سی رونق سابق را نداشت.
دیجی «مایك» (Mike) و دیجی «آپولو» (Apollo) در سال ۱۹۹۰ نخستین گروه مستقل اسكرچ را (Shadow Of The Prophet) تشكیل دادند. این دو دیجی مشهور پیش از این با گروهی «رَپ» (F.M.۲.۰) در تورهای متعدد دور آمریكا و اروپا شركت كرده بودند.
دی.ام.سی در سال ۱۹۹۱ با رونق بیشتری برگزار شد. پوشش خبری این رقابت در شبكههای مختلف و معتبر تلویزیونی و پخش مستقیم آن در پانزده كشور توجه بسیاری از جهانیان را به این مسابقه معطوف كرد. دیجی كیوبِرت با برتری مطلق در پنج رشته به مقام اول رسید. كیوبرت به همراه دیجی «شُرتكات» (Short cut) (برندهی سه دروهی مسابقات در كرانهی باختری) و دیجی «دیسك» (Disc) گروهی به نام «تِرنتِیبل دراگونز» (Turntable Dragons) را تشكیل دادند كه آوازهی آن به تمامی جهان رسید.
درسال ۱۹۹۶ مسابقهی بینالمللی دیگری در آمریكا با نام «آی.تی.اف» (International Turntablist Federation) برگزار شد. این مسابقه با افتتاحیهی باشكوه و با اجرای گروه مشهور «ران دی.ام.سی» (Run D.M.C) برگزار شد. دیجیهایی از ۳۹ كشور جهان در این رقابت شركت كردند و ۶ شبكهی تلویزیونی بینالمللی به طور مستقیم این رقابت را پوشش دادند. ظهور پدیدههایی از كشورهایی نظیر اكراین، كاستاریكا، كنیا، بلغارستان و چك در این مسابقه قابل توجه بود.
در ۲۳ مارچ ۱۹۹۷ همزمان با اولین ماهگرفتگی كامل سال، نخستین كانال تِرنتِیبل در آمریكا به همین نام راهاندازی شد. در سال اول، فعالیت این كانال منطقهای بود اما از ژوئن سال ۱۹۹۸ پخش برنامههای این كانال سراسری شد. برنامههایی شامل آموزش تكنیكها، مصاحبه، آشنایی با استعدادهای جوان و پوشش خبری اتفاقات منطقهای و بینالمللی در این زمینه.
ظهور شبكهی تِرن تِیبل و مسابقهی آی.اف.تی زمینه را برای انتشار آلبومهای اختصاصی دیجیهایی چون «اسپوكی» (Spooky)، «كم» (Cam)، « كراش» (Crush) و «رابسوایفت» (Rob Swift) ایجاد كرد و تورهای اختصاصی دیجیها افزایش چشمگیری یافت، به طوری كه امروزه بسیاری از دیجیها بیش از نیمی از سال را صرف برگزاری تور و ضبط آلبومهای اختصاصیشان میكنند.
صمد طالقانی
منبع : دو هفته نامه فروغ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی