سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
دید مهندسی
چندی پیش شرکت خودروسازی جنرال موتور از یک مشتری شکایتی دریافت کرد: ”سلام. این دومین باری است که برایتان مینویسم. با این که دفعه قبل پاسخی ندادید، اما گلایهای ندارم، زیرا موضوع از نظر من هم مسخره است! به هر حال، دوباره موضوع را مطرح میکنم. طبق یک رسم قدیمی، اعضاء خانواده ما هر شب پس از شام بهعنوان دسر بستنی میخورند. سالهاست که ما پس از شام رأیگیری میکنیم و براساس اکثریت آرا نوع بستنی انتخاب، و خریداری میشود. از آنجا که من به تازگی یک خودروی شورولت جدید خریدهام، رفت و آمدم به مغازه آسان شده ولی متأسفانه خرید این خودرو، بر روی خرید بستنی خانواده ما تأثیر گذاشته است!
هر بار که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه میروم به اتومبیل باز میگردم ماشین روشن نمیشود؛ اما اگر هر نوع بستنی دیگری مثلاً: شکلاتی، نسکافه، میوهای و ... بخرم، چنین مشکلی ندارم. خواهش میکنم درک کنید که این اتفاق برای من بسیار جدی و مسئلهساز شده است. باور کنید من قصد شوخی ندارم. میخواهم بپرسم چهطور ممکن است اتومبیل من وقتی بستنی وانیلی میخرم، روشن نمیشود؛ اما با هر بستنی دیگری راحت به راه میافتد؟“
مدیر شرکت، نامه این مشتری عجیب را با شک و تردید خواند، اما برحسب وظیفه و تا حدی از روی کنجکاوی، یک مهندس را مأمور بررسی این مسئله کرد. مهندس با مشتری تماس گرفت و برای خرید بستنی پس از شام با او قرار گذاشت. آن دو به اتفاق یکدیگر به بستنی فروشی رفتند. آن شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی، مهندس جوان با تعجب دید که ماشین روشن نمیشود! او که خیلی تعجب کرده بود سه شب دیگر نیز با صاحب خودرو قرار گذاشت. یک شب نوبت بستنی شکلاتی بود، شب بعد بستنی توتفرنگی ولی ماشین به راحتی روشن شد. شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد و باز ماشین روشن نشد!
نماینده شرکت سعی کرد موضوع را از زاویهای دیگر بررسی کند و مسئله نوع بستنی را به فراموشی بسپارد! او مشاهدات را از لحظه ترک منزل مشتری تا خرید بستنی و بازگشت به ماشین و استارت نزدن ثبت کرد. این طرز ثبت وقایع و مدت زمان آنها، نکته جالبی را روشن کرد: بستنی وانیلی پر طرفدار و پر فروش بود و به همین دلیل نزدیک در مغازه قرار داشت، اما انواع دیگر بستنیها کمی دورتر از در قرار میگرفتند. پس مدت زمان خروج از اتومبیل تا خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی کمتر از دیگر بستنیها بود. با توجه به کاهش ثانیهای این مدت زمان، مهندس به تحلیل علمی موضوع پرداخت و فهمید پدیدهای به نام قفل بخار (vapor lock) باعث بروز این مشکل میشود. روشن نشدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن، به دلیل تراکم بخار در موتور پیستونها، مسئله اصلی شرکتت خودروسازی و این مشتری بود و با کمک بستنی وانیلی، یکی از بزرگترین مشکلات ضعف خودروسازی کشف و حل شد.
ندا نصیری
هر بار که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه میروم به اتومبیل باز میگردم ماشین روشن نمیشود؛ اما اگر هر نوع بستنی دیگری مثلاً: شکلاتی، نسکافه، میوهای و ... بخرم، چنین مشکلی ندارم. خواهش میکنم درک کنید که این اتفاق برای من بسیار جدی و مسئلهساز شده است. باور کنید من قصد شوخی ندارم. میخواهم بپرسم چهطور ممکن است اتومبیل من وقتی بستنی وانیلی میخرم، روشن نمیشود؛ اما با هر بستنی دیگری راحت به راه میافتد؟“
مدیر شرکت، نامه این مشتری عجیب را با شک و تردید خواند، اما برحسب وظیفه و تا حدی از روی کنجکاوی، یک مهندس را مأمور بررسی این مسئله کرد. مهندس با مشتری تماس گرفت و برای خرید بستنی پس از شام با او قرار گذاشت. آن دو به اتفاق یکدیگر به بستنی فروشی رفتند. آن شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی، مهندس جوان با تعجب دید که ماشین روشن نمیشود! او که خیلی تعجب کرده بود سه شب دیگر نیز با صاحب خودرو قرار گذاشت. یک شب نوبت بستنی شکلاتی بود، شب بعد بستنی توتفرنگی ولی ماشین به راحتی روشن شد. شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد و باز ماشین روشن نشد!
نماینده شرکت سعی کرد موضوع را از زاویهای دیگر بررسی کند و مسئله نوع بستنی را به فراموشی بسپارد! او مشاهدات را از لحظه ترک منزل مشتری تا خرید بستنی و بازگشت به ماشین و استارت نزدن ثبت کرد. این طرز ثبت وقایع و مدت زمان آنها، نکته جالبی را روشن کرد: بستنی وانیلی پر طرفدار و پر فروش بود و به همین دلیل نزدیک در مغازه قرار داشت، اما انواع دیگر بستنیها کمی دورتر از در قرار میگرفتند. پس مدت زمان خروج از اتومبیل تا خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی کمتر از دیگر بستنیها بود. با توجه به کاهش ثانیهای این مدت زمان، مهندس به تحلیل علمی موضوع پرداخت و فهمید پدیدهای به نام قفل بخار (vapor lock) باعث بروز این مشکل میشود. روشن نشدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن، به دلیل تراکم بخار در موتور پیستونها، مسئله اصلی شرکتت خودروسازی و این مشتری بود و با کمک بستنی وانیلی، یکی از بزرگترین مشکلات ضعف خودروسازی کشف و حل شد.
ندا نصیری
منبع : مجله موفقیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس آموزش و پرورش قتل
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال سینمای ایران سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس بازیگر کتاب رسانه ملی
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل نخبگان همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن بارداری خواب دیابت طول عمر سلامت روان فروش اینترنتی دارو هندوانه