شنبه, ۲۴ آذر, ۱۴۰۳ / 14 December, 2024
مجله ویستا


روان‌شناسی بازی: ‌کودکان، بازی ورشد


تاریخ نشر : ۸۴۱۱۲۹
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۱۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۵۳۷-۸۶-۷
رده دیویی : ۳۰۵.۲۳۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : گنجی - کامران
نویسنده : هیوز - فرگاس‌پیتر

در ترجمه‌ی حاضر که به مبحث روان‌شناسی بازی اختصا دارد، بازی از جنبه‌های گوناگون در بستر رشد بررسی گردیده است. براین اساس، نخست دیدگاه‌های تاریخی و نظری مطرح گردیده است: 'نخستن نظریه‌های بازی بر عناصر زیستی و ژنتیکی آن تاکید می‌کردند، از جمله این که از لحاظ زیستی نقش تعیین‌کننده‌ای در رهاسازی انرژی اضافی بدن دارد یا کودک را برای زندگی بزرگسالی آماده می‌سازد؛ در صورتی که نظریه‌های معاصر بر فواید عاطفی، ذهنی، و اجتماعی بازی تاکید می‌ورزند'. سپس دیدگاه‌های کردارشناختی و فرهنگی بررسی گردیده که یکی از مباحث آن 'ویژگی‌های بازی حیوانات' است که در کتاب آمده است: 'مهم‌ترین ویژگی بازی در حیوانات این است که با شبیه‌سازی سر و کار دارند، بدین معنا که رفتارها برای موقعیت‌های خارج از زمینه‌ی معمولشان به کار می‌روند. این مولفه‌های خیالی بازی حیوانات مستلزم مقدار زیادی انعطاف‌پذیری از سوی بازیکن، و مشابه عنصر واقعیت‌گریزی در بازی انسان است'. مباحث بعدی به بررسی روان‌شناسی بازی از سنین ابتدایی تا اواخر کودکی و نوجوانی اختصاص دارد. در ادامه، تفاوت‌های جنسیتی در بازی و موضوع بازی در کودکان استثنایی و نیز رابطه‌ی بازی و رشد ذهنی بررسی گردیده و فایده‌های اجتماعی بازی بیان شده است. در پایان، مبحث کاربردهای بازی در درمان مطرح گردیده و خاطرنشان می‌شود: 'در رویکرد ارتباطی در روان‌درمان، بر اهمیت ایجاد فضای پذیرش کلی برای کودک، خودداری از سرزنش به جای آن بیان احساس محبت، صداقت و احترام از سوی درمان‌گر تاکید می‌شود. فرض بنیادی این نوع درمان این است که کودکان انگیزه و توانایی تغییر زندگی خود در جهت مطلوب را در درون خود دارند، اما تنها زمانی می‌توانند این کار را انجام دهند که احساس‌های خود را تشخیص دهند، باین کنند و پذیرفته باشند. هدف درمان، دست‌یابی به خودآگاهی و خودفرمانی از سوی کودک است ... از جمله رویکردهای ساختارمندی که بیش‌تر در بازی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: درمان رهاسازی هیجانی ...، نمایش با لباس مبدل، قصه‌گویی، و مشاوره‌ی با کتاب'.