جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

قواعد جنگ - rules of engagement


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا، کانادا، انگلستان و آلمان
محصول : ریچارد د. زانوک و اسکات رودین
کارگردان : ویلیام فریدکین
فیلمنامه‌نویس : استیون گیگان، برمبنای داستانی نوشتهٔ جیمز وب.
فیلمبردار : نیکلا پکورینی و ویلیام فریکر
آهنگساز(موسیقی متن) : مارک ایشم
هنرپیشگان : تامی لی جونز، ساموئل ل. جکسن، گای پی‌یرس، بن کینگزلی، بروس گرین‌وود، آن آرچر و فیلیپ بیکر هال.

نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه.
صدا :


وکیلی به‌نام ̎هیز هاجز̎ (جونز) در پی جراحتی شدید در ویتنام، اجباراً از نظامی‌گری چشم پوشیده و حالا موجودی آزرده خاطر و خشمگین است. وقتی ̎سرهنگ تری ل. چیلدرز̎ (جکسن) را که در کنار ̎هاجز̎ جنگیده و حتی یک‌بار زندگی او را نجات داده، به‌خاطر آن‌که هنگام حمله به سفارت آمریکا در یمن، به افرادش اجازهٔ شلیک به طرف غیرنظامی‌ها را داده، در دادگاه نظامی محاکمه می‌کنند، ̎هاجز̎ تنها وکیلی است که می‌تواند به او اعتماد کند؛ ضمن آن‌که این پرونده فرصتی در اختیار ̎هاجز̎ می‌گذارد تا از سیستم نظامی‌ای که احساس می‌کند به او ظلم کرده، انتقام بگیرد...
● درامی دادگاهی در ستایش نظامی‌گری که با هیئتی میهن‌پرستانه دیدگاهی نژادپرستانه را به نمایش می‌گذارد و به هیستری ضد ̎کشورهای جنوب̎ دامن می‌زند. کار فریدکین در بخش‌های جنگی، نجات سرباز رایان (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۸) و در بخش‌های دادگاهی، چند مرد خوب (راب راینر، ۱۹۹۲) و جن‌گیر (۱۹۷۳) را در کارنامه دارد، با قواعد مبارزه بار دیگر امکان پیدا می‌کند تا در صف اول هالیوود جا پیدا کند. قواعد جنگ ظاهر فیلمی خوب را دارد، اما فیلمی خوب نیست! فیلم (به‌رغم بازنویسی‌های متعدد) مشکل فیلم‌نامه دارد و مثلاً نمی‌تواند مشخص کند که شخصیت جکسن، نوعی قهرمان مدرن است یا بازمانده‌ای از دوران گذشته. تصاویر پکورینی از مراکش (به‌جای یمن) نمایان‌گر استعداد فریدکین در پرداختن به مایه‌های اگزوتیک است.