شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تولد جامعهٔ مصرفی
وبر در اخلاق پروتستان و وروح سرمایهداری(۱۳۸۲) بر ظهور سرمایهداری و ریشههای تاریخی آن تامل کرد. وی از طریق توضیح اخلاقیات پروتستانها به دنبال این بود که نحوهٔ تکوین سرمایهداری را توضیح دهد. چنانکه مارکس به گونهای دیگر تکوین سرمایهداری را تشریح کرد. اغلب ریشههای تاریخی سرمایهداری را با گسترش نظامهای تولیدی و کارخانهای در قرن نوزده شرح میدهند. آنچنان که مارکس و وبر بر مفهوم کار تاکید کردند به مصرف علاقه نداشتند. هم مارکس و هم وبر سرمایه داری را با مفهوم کار تشریح کردند و مصرف بخش ناچیزی بود که ذیل مفهوم کالا مطرح میشد. روحیهٔ پروتستانهائی که وبر که آنها را بانیان نظام سرمایهداری بر میشمرد اساسا ضد مصرف بودند و زندگی زاهدانهای اختیار کرده بودند[۱]. با این حال، الگوی کار وبر مبنائی شد برای افرادی دیگر که به توضیح ظهور جامعهٔ مصرفی نیز بپردازند.
عمدتا، جامعهٔ مصرفی، محصول سرمایهداری متاخر در اواخر قرن بیست دانسته میشود(باکاک،۱۳۸۳، فدرستون،۱۹۹۱). اما برخی از علاقمندان به بحث مصرف نمیپذیرند که جامعهٔ مصرفی با آنچه که سرمایهداری متاخر مینامند همراه باشد. چنین دیدگاهائی در نگاه فردی چون بیرمنگام مخدوش سازی تاریخ مصرف گرائی در غرب است. از نظر وی، مصرف گرائی ریشه در قرن شانزده دارد که در قرن هجده به اوج خود رسید.. آن برمینگان[۲]، نیز معتقد است، جامعه مصرفی در چند قرن قبل تر ریشه دارد. درست هنگام پدیدآمدن جامعهٔ تولیدی ، مصرف هم وجود داشت اما نظریهپردازان از آن غفلت کردند. در واقع او مصرف را برای همه دورههای سرمایهداری حتی سرمایهداری اولیه مطرح میکند. ظهور سرمایهداری صرفا با گسترش تولید همراه نبود بلکه مصرف نیزهمزمان با آن متولد شد(استوری،۱۹۹۹).
جامعه مصرفی از نظر بیرمنگام مرحلهای در سرمایهداری متاخر نیست بلکه در تمامی دوره های سرمایه داری حتی مراحل اولیهٔ آن نیز وجود داشته است. چنین دیدگاهی را مکاندریک[۳] نیز دنبال کرده است او بیشتر علاقمند است تا ریشههای شکل گیری مصرفگرائی را توضیح دهد. به نظر مکاندریک برای فهم تولد جامعهٔ مصرفی باید به مقولهٔ مهمی چون همچشمی اجتماعی [۴] توجه کرد. از طریق سازوکار همچشمی اجتماعی، طبقات پائین از طبقات بالا تقلید میکنند و به این ترتیب به مصرف گرائی دامن میزنند. از نظر وی سه عامل در این همچشمی نقشی کلیدی بازی میکنند. یکی مجاورت نزدیک طبقات اجتماعی با یکدیگر است. این نزدیکی انگیزهٔ زیادی برای رقابت اجتماعی، تحرک اجتماعی و همچشمی ایجاد میکند. دوم وجود قدرت مقاومت ناپذیر مد که خود از طریق رقابت اجتماعی ایجاد میشود. سومین عامل از نظر وی گسترش رشد جمعیت شهرهاست که به افزایش همچشمی اجتماعی کمک میکند(استوری،۱۹۹۹: ۴- ۵). بیرمنگام این دیدگاه مکاندریک را برای توضیح و فهم مصرفگرائی فرهنگی مناسب نمیداند و این دیدگاه خطی را به دلیل مدل رخنه به پائین نقد میکند.
۱- دنیای که وبر آن را بازسازی کرده است دنیائی است که ریاضت کشی در آن «فضیلتی بورژوائی» است۰نگاه کنید به وبر ۱۳۸۲).
[۲] - Ann Bermingham
[۳] - Mckendrick
[۴] - social emulation
عباس کاظمی
http://kazemia.persianblog.ir
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
گشت ارشاد حماس رئیس جمهور ایران حجاب پاکستان رئیسی دولت سیزدهم امام خمینی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سلامت کنکور عربستان تهران سیل هواشناسی سازمان سنجش اصفهان آتش سوزی شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو دلار تورم قیمت خودرو آفریقا قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا ارز بانک مرکزی ایران خودرو
پایتخت خانواده تلویزیون سریال ترانه علیدوستی فیلم سینمای ایران موسیقی مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین طالبان ایالات متحده آمریکا اوکراین ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ ماه
مالاریا کاهش وزن استرس سلامت روان آلزایمر زوال عقل