جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تاثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری


تاثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری
● هدف:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری است.
● روش:
درچهارچوب طرح آزمایشی، ۲۰ نفر از دانش آموزان پایه چهارم (۱۰ دختر و ۱۰ پسر) با مشکلات یادگیری در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت داده شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای اندازه گیری راهبردهای رویارویی از سیاهه راهبردهای رویارویی کودکان (CCSC) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۳۰ دقیقه ای طی ۴ هفته تحت قصه درمانی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که قصه درمانی موجب بهبود راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری می شود.
● نتیجه گیری:
مقایسه انواع رویه های قصه درمانی در حیطه های متفاوت روان درمانی کودکان می تواند موضوعی چالش انگیز برای پژوهشگران باشد.
مجید یوسفی لویه
آذر متین
منبع : پایگاه اطلاعات علمی