چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

قهوه و سیگار - COFFEE & CIGARETTES


قهوه و سیگار - COFFEE & CIGARETTES
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا، ژاپن و ایتالیا
محصول : جیسن کلیوت و جوآنا بیسنته
کارگردان : جیم جارموش
فیلمنامه‌نویس : جیم جارموش
فیلمبردار : الن کوراس
هنرپیشگان : روبرتو بنینی، استیون رایت، جوئی لی، سینکه لی، استیو بوشمی، ایگی پوپ، تام ویتس، جوزف ریگانو، آیزاک د بانکوله، کیت بلانچیت، آلفرد مولینا، استیو کوگن، بیل مورای، ویلیام رایس، تیلر مید، الکس دسکاس، وینی ولا، وینی ولا جونیر، مگ وایت، جک وایت، رنه فرنچ، RZA و GZA
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۵ دقیقه


یازده اپیزود که در کافه‌ها و رستوران‌های ارزان‌قیمت می‌گذرد: در ̎از ملاقات شما متعجبم̎، بنینی و رایت با هم گفت‌وگوئی دارند و دست آخر، بنینی به‌جای رایت که وقت دندان‌پزشک دارد، به مطب می‌رود. در ̎دوقلوها̎، یک جفت دوقلوی (جوئی و سینکه‌ لی) یکی به دو کن، از پیش‌خدمت‌شان نظریه‌ای یاد می‌گیرند که طبق آن، الویس پرزلی در آخرین دورهٔ آوازخوانی‌اش کنار رفت و برادر دوقلویش جایش را گرفت. در ̎جائی در کالیفرنیا̎ ایگی پوپ و تام ویتس سعی می‌کنند در برابر بستهٔ سیگار جلو رویشان مقاومت کنند و در آخر کار، وا می‌دهند. در ̎اون چیزا تو رو می‌کشه̎ گفت‌وگوی جو و وینی را که دربارهٔ لذت‌های قهوه و سیگار حرف می‌زنند پسر کرولال وینی قطع می‌کند. ̎رنه، زنی (فرنچ) در برابر تعارف‌های پیشخدمتی که مدام پیشنهاد قهوهٔ بیشتری می‌کند، مقاومت می‌کند. در ̎مشکلی نیست̎، آیزاک انتظار دارد دوستش، الکس، خبر بدی به او بدهد ولی الکس مصراً پا می‌فشارد که اتفاقی نیفتاده. در ̎دختر عموها̎ کیت بلانچیت با دختر عمویش، شلی ملاقات می‌کند و شلی نارضایتی خود را از سبک زندگی بلانچیت نشان می‌دهد. ̎جک سیم‌پیچ تسلای خود را به مگ نشان می‌دهد.̎ جک وایت کار نیکولا تسلا را به مگ هم‌کارش در گروه ̎نوارهای سفید̎ توضیح می‌دهد و مُدلی از ̎سیم‌پیچ تسلا̎ را رو می‌کند. اما مدل درست کار نمی‌کند، و مگ می‌داند چه‌طور درستش کند. در ̎پسرعموها؟̎ آلفرد مولینا برای استیو کوگن فاش می‌کند که با هم خویشاوند هستند. کوگن در دادن شماره تلفن‌اش به او تردید دارد تا این‌که معلوم می‌شود مولینا دوست و آشنا زیاد دارد. در ̎هذیان̎، بیل مورای از GZA و RZA ـ از گروه ̎وو تانگ کلن̎ ـ در یک رستوران ارزان‌قیمت پذیرائی می‌کند. مورای از آنان می‌خواهد به کسی نگویند که او در آن‌جا کار می‌کند. در ̎شامپانی̎، بیل و تیلر تصور می‌کنند که قهوه‌شان، شامپانی است و این‌که می‌توانند صدای موسیقی مالر را با اجرای خودش بشنوند.
● درست مثل باقی فیلم‌های جارموش که بعضی‌هایش خوب هستند، بعضی‌ها متوسط و بعضی بد، این فیلم هم تشکیل شده از تعدادی اپیزود خوب، بعضی متوسط و چند تا بد یا حداقل نامفهوم و زیادی شخصی. در یکی دو مورد که اصلاً به نظر می‌رسد جارموش دلش خوش بوده که توانسته دو تا آدم مشهور را طبق الگوی کلی فیلم، سر میز قهوه بنشاند تا با هم حرف بزنند. اما اپیزودهای خوب فیلم، اتفاقاً همان‌هائی هستند که عوض بداهه‌های بی‌ربط، کار شده و نوشته شده و حساب شده به نظر می‌رسند. از جمله اپیزود کوتاه مربوط به دختری که دارد عکس کلت نگاه می‌کند یا قسمتی که مولینا و ... با هم‌دیگر مسابقهٔ شهرت گذاشته‌اند و از همه بهتر اپیزودی که کیت بلانچیت در دو نقش ظاهر می‌شود.