چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

بازی - THE GAME


سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : استیو گولین و سئان چافین
کارگردان : دیوید فینچر
فیلمنامه‌نویس : جان د. برانکاتو و مایکل فریس
فیلمبردار : هریس ساویدس
آهنگساز(موسیقی متن) : هوارد شور
هنرپیشگان : مایکل داگلاس، شان پن، دبورا اونگر، آرمین مولر اشتال، کارول بیکر، پیتر دونات و جیمز ربهورن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه


̎نیکلاس وان اورتن̎ (داگلاس)، سرمایه‌دار مقیم سن‌فرانسیسکو، چهل و هشت ساله شده است. پدرش در همین سن بود که از پشت‌بام عمارتش به پائین افتاد و درگذشت. ̎نیکلاس̎ دائماً این اتفاق را در ذهنش تداعی می‌کند. او سخت به‌کار چسبیده است و با همسر قبلی و برادر جوان‌ترش، ̎کانراد̎ (پن) رابطهٔ سردی دارد. ̎کانراد̎ به‌عنوان هدیهٔ تولد، او را به شرکت مرموز CRS معرفی می‌کند. ̎جیم فینگلد̎ (ربهورن)، سخن‌گوی CRS به ̎نیکلاس̎ خوشامد می‌گوید و برایش توضیح می‌دهد که در صورت موافقت، ̎نیکلاس̎ می‌تواند یکی از شرکت‌کنندگان ̎بازی̎ آنان شود. کمی بعد، ̎نیکلاس̎ در خانه‌اش عروسکی با ابعاد انسانی می‌بیند که درست در محل مرگ پدرش افتاده است. عروسک کلیدی با علامت CRS دارد، روز بعد ̎نیکلاس̎ در رستوران از دست پیش‌خدمت دست و پا چلفتی، ̎کریستین̎ (اونگر) عصبانی شده و باعث اخراج او می‌شود. بعدتر وقتی ̎نیکلاس̎ برای عذرخواهی نزد ̎کریستین̎ می‌روند، آن دو درگیر ماجراهائی می‌شوند اما عاقبت می‌گریزند و سر از دفتر ̎نیکلاس̎ در می‌آورند. او همکارش، ̎انسن بئر̎ (مولر اشتال) را متهم به حق‌السکوت‌گیری می‌کند، اما متوجه می‌شود که تمام قضایا به ̎بازی̎ مرتبط است. وقتی به خانه برمی‌گردد، ̎کانراد̎ با ترس به او می‌گوید که طبق ̎بازی̎ قرار است هر دو نابود شوند...
● بازی در گذر زمان و پس از دیدن گام‌های بعدی فینچر در کارنامهٔ فیلم‌سازی‌اش، فیلمی منطقی میان هفت (۱۹۹۵) و باشگاه مبارزه (۱۹۹۹) به شمار نمی‌آید. البته فیلم فضای تیره و تلخ همهٔ کارهای فینچر را دارد اما آنچه می‌توان نامش را ̎غرق شدن در کثافت̎ گذاشت و هم در هفت و هم در باشگاه مبارزه به شدت چشمگیر است، اینجا جای خود را به فضاهائی لوکس و جذاب داده که در تمام دقایق، یادآوری می‌کند موقعیتی که ̎نیکلاس̎ درگیرش شده، آن‌قدرها هم دردناک و سخت نیست. به‌طور نمونه‌ای نگاه کنید به فصلی که ̎نیکلاس̎ پس از بیهوشی در مکزیک از خواب بیدار می‌شود. حتی مکزیک فینچر هم از ابرشهری که در هفت به تصویر درآورده بود، تمیزتر و شیک‌تر می‌نماید. به‌نظر می‌رسد بیشترین دلیل ساخته‌شدن فیلم توسط فینچر، خط داستانی جذاب کار است که حتی گه‌گاه به آثار آلفرد هیچکاک تنه می‌زند؛ فیلم البته در پیش‌تولید هم اندکی قربانی برخی مناسبات شد که حالا تأثیرش در حاصل‌کار به‌چشم می‌خورد. در فیلم‌نامهٔ اولیه، شخصیت برادر ̎نیکلاس̎ که نقش‌اش را پن بازی می‌کند، در واقع واهر او بود و حضوری پررنگ‌تر در فیلم‌نامه داشت. نقشی که برای جودی فاستر نوشته شده بود اما وقتی چراغ سبز تولید گرفته شد، فاستر از پروژه کنار کشید. از درخشان‌ترین فصل‌های نسخهٔ کنونی می‌توان به عنوان‌بندی فیلم (کار ریچارد ̎دکتر̎ بیلی) ـ به مانند دیگر آثار فینچر ـ و البته فصل گره‌گشائی که کاملاً غافلگیرکننده است، اشاره کرد.