چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مکزیکی - THE MEXICAN


مکزیکی - THE MEXICAN
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : مکزیک و آمریکا
محصول : جان بالدکی و لارنس بندر
کارگردان : گور وربینسکی
فیلمنامه‌نویس : ج. هـ وایمن
فیلمبردار : داریوش وولسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن سیلوستری
هنرپیشگان : براد پیت، جولیا رابرتس، جیمز گاندولفینی، باب بالابان، شرمن اوگستس، مایکل سروریس، جین هاکمن و ریچارد کوکا
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه


ناشی‌گریِ ̎جری ولباک̎ (پیت)، ̎مکانیکِ̎ خرده‌پای مافیا، همیشه با شانس‌هائی که آورده، یک طوری رفع و رجوع شده است. ̎سامانتا̎ (رابرتس) دوستِ ̎جری̎ می‌خواهد که او هم‌کاری‌اش را با مافیا قطع کند و پس از آن‌که آخرین گافِ ̎جری̎، باعث به زندان افتادن ̎آرنولد ماگولیز̎ (هاکمن)، یکی از رؤسای مافیا، می‌شود، ̎برنی نیمن̎ (بالابان) یکی از رؤسای مافیا نیز می‌خواهد دیگر چشمش به ̎جری̎ نیفتد. اما پیش از گم و گور شدنش، ̎برنی̎ اصرار می‌ورزد ̎جری̎ یک مأموریت آخر را نیز برای مافیا انجام دهد و بعد می‌تواند هرکار دیگری خواست برای خودش گیر بیاورد: او باید به مکزیکو برود و تپانچه‌ای بسیار کمیاب و ارزشمند را به چنگ آورد که می‌گویند نفرین شده است. ̎سامانتا̎ مخالفت می‌کند و معتقد است ̎جری̎ نباید این مأموریت را بپذیرد ولی خود ̎جری̎ در واقع در موقعیتی نیست که در این باب چون‌وچرا کند. ̎سامانتا̎ با عصبانیت به طرف لاس‌وگاس می‌رود و ̎جری̎ رهسپار مرز مکزیک می‌شود. به مکزیک که می‌رسد، تپانچه را راحت پیدا می‌کند ولی بازگشتن به آمریکا تبدیل به چالشی غریب و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. در همین حال، رؤسای جری که می‌خواهند مطمئن شوند او با شیء موردنظر برمی‌گردد، ̎لروی̎ (گاندولفینی)، قاتل مزدور را استخدام می‌کنند تا ̎سامانتا̎ را برباید و او را تا وقت بازگشتِ ̎جری̎ گروگان نگه دارد. اما ̎سامانتا̎ و ̎لروی̎ رفاقتی به هم می‌زنند و ̎سامانتا̎ خیلی زود پی می‌برد که این مرد، جنبهٔ عاطفی و حساسی هم دارد که هم‌راه با تعدادی راز دیگر، از مردم پنهان کرده است.
● از معدود اشتباهات کارنامهٔ وربینسکی که روند تبدیلش به یک کارگدان موفق را یکی دو سال عقب انداخت. در واقع مکزیکی با هدف حضور دو ستاره (پیت و رابرتس) در کنار هم ساخته شد و قرار بود یک عاشقانهٔ پر حادثه باشد اما شکل اجرای وربینسکی که می‌خواست فیلم فراتر از یک محصول پُرفروش تابستانی، حرف‌هائی هم برای گفتن داشته باشد باعث شد مکزیکی یکی از فاجعه‌های گیشه باشد. از طرف دیگر ترکیب نامأنوس پیت و رابرتس را هم سینماروهای عام نپسندیدند و مشخص شد همیشه هم تئوری‌های روی کاغذ روی تماشاگران عام جواب نمی‌دهد. مکزیکی یک فیلم جاده‌ای پر حادثه است که دست‌اندازهای نابه‌جا در شکل روائی‌اش مخاطب را پس می‌زند و تماشاگر خاص هم نمی‌تواند دلیلی منطقی برای این شکست‌های روائی بیابد. فضای خشک کار باعث می‌شود عشق لازم و متعاقب آن فداکاری نهائی شکل نگیرد و در نتیجه مکزیکی آن چیزی نشود که قرار بوده باشد. مکزیکی بیش از هر چیز اثبات این نکته است که وربینسکی در نظام استودیوئی و با فیلم‌هائی مثل حلقه (۲۰۰۲) و دزدان دریای کارائیب (۲۰۰۳ و ۲۰۰۶) موفق‌تر است. او در ادامه ،همین مسیر را برمی‌گزیند و موفق هم می‌شود.