یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا
عوامل بازدارندهٔ خلاقیت
شور و عشق از آسيبپذيرى مصون نيست. حتى کودکانى که داراى انگيزهاى بسيار قوى هستند. ممکن است در نتيجهٔ محيط منعکننده بهشدت تضعيف شده و در نتيجه خلاقيت آنان کشته شود. چنين محيطى در کجا وجود دارد؟ آيا نمونهٔ آن در سيستمهاى متداول آموزشى سنتى و سختگير و محيط خانهاى که محافظهکار، کهنهپرست و آمرانه است ديده مىشود؟ متأسفانه فقط چنين شرايطى غيرقابل انعطاف و محافظهکارانه مقصر به حساب نمىآيند. حتى کسانى که کاملاً تمايلات خوب دارند، ناخودآگاه وضعيتى بهوجود مىآورند که براى سلامت خلاقيت کودکان مضر است. |
مسئلهٔ اصلى اين است که وقتى هدف، کمک به کودک در تشخيص توانائى بالقوهٔ خود باشد آنان مجبور به يادگيرى و انجام کار مىشوند. اجبار فقط به معنى تنبيه تهديدآميز و يا وضع قوانين خشک نيست، بلکه به معنى استفادهٔ تأکيد بيش از حد از جايزه و تشويق نيز مىباشد. چنانچه آلبرت انيشتين در سرگذشت زندگى خود مىگويد هر نوع اجبار، لذت صرف را که از بهدست آوردن معلومات و استفاده از آن به طريق خلاق ايجاد مىگردد تضعيف مىسازد. |
اشتباه بزرگى است که فکر شود لذتِ مشاهده و جستجو از راههاى اجبار و حس وظيفه برانگيخته مىگردد. اما آن راههاى اجبار کدامها هستند که انگيزهٔ درونى خلاقيت را مىکشند؟ |
- اضطراب: هيچ چيز مثل اضطراب، از بين برندهٔ خلاقيت نيست. اضطراب، روند فکرى را مختل مىکند؛ جريان فکر را به يک نقطهٔ ثابت مىدوزد و از حرکت بازمىدارد. بهطورىکه جريان فکري، تمرکز خود را از دست مىدهد. بچهها اضطرابپذير هستند و بهتدريج در دورههاى بعدى و ميانسالى اضطراب يکى از عوامل آزاردهندهٔ انسان به حساب مىآيد. |
- تحقير: مربيان و والدين اين نکته را مدّنظر داشته باشند که اگر کودک تحقير شود نمىتواند از خود خلاقيت نشان دهد. تحقير کردن يعنى جلو پرواز را گرفتن. تحقير باعث مىشود که جرأت و جسارت از کودک سلب شود. تحقير کردن به معناى کشتن شخصيت کودک و در مجموع، يکى از عوامل بازدارندهٔ خلاقيت کودکان محسوب مىشود. |
- خفقان: ترس و خفقان عاملى براى جلوگيرى از تفکر و محروميت کودک از تخيل است. يعنى محروميت او از خلاقيت. بنابراين مربيان و والدين بايد در موقعيتهائى که بهدست مىآورند کودک را به دور از محيط خفقانآور، مورد آموزش و تربيت قرار دهند. چرا که اين امر، فراهم آوردن زمينههاى بروز خلاقيت در کودک است. |
- زمانى انگيزه و خلاقيت کودک از ميان مىرود که از ارزيابي، جايزه و رقابت به طرزى غلط استفاده شود و يا هنگامى که موارد انتخاب خيلى محدود باشد. |
- قوانينى که بهجاى آگاه کردن کودک او را کنترل نمايد نيز خلاقيت را از بين مىبرد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی ایران رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری 1403 شهدای خدمت رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رهبر انقلاب ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی قتل وزارت بهداشت شهرداری تهران سلامت مشهد سازمان هواشناسی فضای مجازی بارش باران پلیس کنکور
دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو قیمت مسکن خودرو بورس تورم بازار خودرو حقوق بازنشستگان یارانه مسکن
تلویزیون سینما سریال جشنواره کن تئاتر پارسا پیروزفر سینمای ایران کتاب دفاع مقدس سینمای جهان سریال پایتخت موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران ربات وزارت علوم
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس حزب الله لبنان سید حسن نصرالله لبنان اوکراین
استقلال پرسپولیس فوتبال لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران جواد نکونام استقلال خوزستان باشگاه پرسپولیس نساجی والیبال باشگاه استقلال بازی
هوش مصنوعی ایلان ماسک سامسونگ اپل موبایل گوگل اینترنت ناسا ماهواره واتساپ
سرطان کاهش وزن مغز استرس دیابت تجهیزات پزشکی آلزایمر ویتامین زوال عقل