تحلیل وضعیت نظام آموزش و پرورش در مواجهه با تحولات انفجاری فضای مجازی، مستلزم عبور از رویکردهای کلیشهای و ورود به یک آسیبشناسی ساختاری است. واقعیت آن است که مواجهه کنونی این نهاد با پدیدههایی چون شبکههای اجتماعی، نه یک انتخاب تاکتیکی، بلکه حاصل یک «انفعال ساختاری» عمیق است که ریشه در عدم تطابق پارادایم حاکم بر نظام آموزشی با الزامات زیستبوم جدید رسانهای دارد. این انفعال، آموزش و پرورش را از یک نهاد «کنشگر» و «جهتدهنده» در عرصه تربیت، به یک نهاد «واکنشگر» و «دنبالهرو» در برابر امواج سهمگین …