سه شنبه / ۷ مرداد / ۱۴۰۴ - 29 July, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۳/۰۸/۲۹

چالش‏‏‌های مهم نظام تنظیم بازار کالاهای اساسی

چالش‏‏‌های مهم نظام تنظیم بازار کالاهای اساسی
به طور کلی سیاست‌‌‌های تنظیم بازار به دو دسته اصلی سیاست‌‌‌های تنظیم بازار در چرخه اقتصاد داخلی و سیاست‌‌‌های تنظیم بازار مرتبط با بازرگانی خارجی تقسیم‌‌‌بندی می‌شود. سیاست‌‌‌های داخلی تنظیم بازار شامل سیاست‌‌‌های قیمتی همچون سیاست تثبیت، قیمت کف، قیمت سقف و قیمت تضمینی، سیاست ذخیره احتیاطی، پرداخت جبرانی (یارانه)، صندوق تثبیت قیمت و درآمد است. سیاست‌‌‌های مرزی شامل پرداخت یارانه صادراتی، محدودیت‌های مقداری تجارت و اعمال تعرفه است.