در دوران عثمانی متاخر، نخستین تلاشها برای تحول نظام آموزش در دوره سلطنت سلطان محمود دوم (۱۸۳۹-1808) انجام گرفت. برنامه اصلاحی شاخص او، انحلال نیروهای ینیچری در سال ۱۸۲۶ بود؛ نیروهایی که زمانی قدرتمندترین ارتش جهان به شمار میرفتند. با حذف این مانع مهم در برابر اصلاحات، قدرت مطلق سلطان به او امکان داد تا دست به اصلاحات ریشهدارتری در حوزههای نظامی، آموزشی، اداری و نیز تحول ساختار دینی بزند. این اصلاحات نظامی، آموزشی، اجتماعی و اداری، ویژگیهایی انقلابی داشتند چرا که چهره سلطان محمود دوم را از …