پنجشنبه / ۹ مرداد / ۱۴۰۴ - 31 July, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۳/۰۵/۲۹

دماسنج بازار مصرفی

دماسنج  بازار مصرفی
شاخص اعتماد مصرف‌کننده شاخصی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی آینده را نشان می‌دهد. این شاخص یک ابزار برای سیاستگذاری محسوب می‌شود. شاخص اعتماد مصرف‌کننده به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده برای تغییرات در مصرف خانوار عمل می‌کند و به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا سیاست‌های اقتصادی مناسبی را اتخاذ کنند. عوامل مختلفی مانند شرایط مالی شخصی، تغییرات سیاسی و اطلاعات بر شاخص اعتماد مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارند. مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون 11دوره افکار سنجی برای محاسبه این شاخص انجام داده است …