بنگاههای کوچک و متوسط (SMEها) سهم بیش از ۹۰درصدی از بازار نیروی کار ایران دارند، اما نقش پررنگی در تجارت و بازارهای بینالمللی ایفا نمیکنند. این بنگاهها، تنها 25 تا 30درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادهاند و حدود 70درصد از صادرات ایران توسط بنگاههای وابسته به دولت صورت میگیرد. با وجود آنکه درکشورهای توسعهیافته، این بنگاهها پیشران نوآوری و تجارت هستند، در ایران چالشهای ساختاری همچون «محدودیت در تامین مالی»، «پیچیدگی مقررات»، «هزینههای بازاریابی» و «ضعف در استانداردسازی» توان …