سوزان سانتاگ در سال ۱۹۹۶ هشدار داد که «جدیت»، در سایۀ مصرفگرایی، در حال نابودی است و میگفت: با غلبۀ فرهنگی که ارزشهای اصلیاش از صنعت سرگرمی میآید، جدیت به پلۀ آخر رسیده است. او از دنیایی گفت که در آن همهچیز، حتی مفاهیم عمیقی چون دانش و شکوفایی انسانی، به کالاهایی قابل فروش و آسانفهم تبدیل خواهند شد. در این دنیای تازۀ «سبُک»، همهچیز باید خوشایند و ملایم باشد، و هر چیز جدی بهعنوان مانعی برای کسبوکار کنار گذاشته میشود تا جایی که مردم دیگر به سختی میتوانند چیزی را واقعی و اصیل بپندارند. به …