سینما در ایران از بدو شکلگیری تاکنون هنوز تبدیل به صنعت نشده و در این شرایط طبیعی است که نقد هم تبدیل به وسیلهای برای گروکشیهای سیاسی و جناحی شود. اتفاقات مربوط به اکران قسمت اول «اخراجیها» را به یاد بیاورید؛ در آن دوران، فیلم با وجود نقاط مثبت انکارناپذیر، تقریباً از طرف منتقدان مجلات و روزنامههای قدیمی دستکم گرفته شد یا اصلاً به چشم نیامد. حتی بعضی، در مواجهه با فیلم، شمشیر از رو بستند و با الصاق واژههایی نظیر «فیلمفارسی»، «مبتذل» و «مستهجن» به استقبالش رفتند.