
به گزارش همشهری آنلاین، قصه گردشگری زمستانی جالب است؛ ۱۵۰ سال پیش مدیر هتلی در «سنت موریس» سوئیس از مهمانان انگلیسی خود در تابستان دعوت کرد برای دیدن مناظر برفی در فصل زمستان به آنجا بیایند و به آنها قول داد اگر از دیدن جاذبههای زمستانی آلپ رضایت نداشتند، هزینههای سفرشان را بازگرداند. گردشگران در سفر خود آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که تا ابتدای فصل بهار در این منطقه ماندند. این اتفاق ساده موجب اتفاق جدیدی در گردشگری شد؛ رونق گردشگری زمستانی تا جایی که در سال ۱۹۷۰ در برخی مناطق از گردشگری تابستانی هم پیشی گرفت و حالا بسیاری از کشورها به آن روی آوردهاند. در ایران هم چند سالی است که این نوع گردشگری رونق بیشتری گرفته است. آنطور که مسئولان میگویند، ۱۱ استان کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران، کرمانشاه، فارس و حتی یزد ظرفیت گردشگری زمستانی دارند. و حالا که خبر میرسد ایران تا ۲ دی ۱۴۰۴ شاهد بارش سنگین برف در ارتفاعات البرز، زاگرس، شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق خواهد بود که اوج آن با انباشت برف تا ۷۰ سانتیمتر همراه است و همین بار دیگر موضوع گردشگری زمستانی را داغ کرده است.
مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه امسال به دلیل کمبارشی نگرانیهایی درباره نباریدن برف و به تبع آن، گردشگری زمستانی وجود داشت به همشهری گفت: خوشبختانه با توجه به بارش برف در روزهای اخیر، مقاصد گردشگری زمستانی برای برگزاری جشنوارههای زمستانه آماده میشوند.
سید مصطفی فاطمی رویدادهای گردشگری زمستان را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: بخش اول، رویدادهای مرتبط با زمستان است که طی آن، مردم برای اینکه از جذابیتهای این فصل استفاده کنند به سفر میروند یا به ورزشهای زمستانی میپردازند. بخش دوم، رویدادهایی با یک تضاد آشکار است که طی آن مثلا مردم در فصل زمستان به اردبیل سفر میکنند تا در سرما از چشمههای آب گرم استفاده کنند.
او همچنین در بخش دوم به سفر گردشگران به مناطق گرمسیر هم اشاره کرد و گفت: در این فصل گردشگران زیادی به مناطق جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان سفر میکنند. همه این تجربههای متفاوت در زیرمجموعه گردشگری زمستانی دستهبندی میشود؛ تجربه سفر به مناطق برفی، کویر برفی و مناطق گرمسیر.
مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه در فصل زمستان حدود ۴۰۰ رویداد و برنامه گردشگری در کشور برگزار میشود، اظهار کرد: در بسیاری از استانهای کشور پیستهای اسکی آماده شده است تا از ابتدای فصل زمستان فعالیت خود را آغاز کنند. بدین ترتیب، تورهای اسکی در نقاط مختلف را خواهیم داشت.
به گفته سید مصطفی فاطمی، براساس اعلام استانها، از ابتدا تا پایان سال ۱۹۸۰ جشنواره گردشگری برنامهریزی و پیشبینی شده است که ۴۰۰ تا ۵۰۰ از آنها در قالب جشنواره زمستانی برگزار شود.
یک فعال گردشگری هم در توضیح اینکه گردشگری زمستانی منوط به وجود برف نیست به همشهری گفت: در ذهن بسیاری از ما، گردشگری زمستانی مترادف با برف و اسکی است. یعنی اگر برف کم باشد تا نبارد، گردشگری زمستانی عملا تعطیل میشود. نمونه روشن آن پیستهای اسکی دیزین و شمشک در سالهای اخیر است که به دلیل کم برفی، رونق چندانی نداشتند.
علی شادلو با بیان اینکه در نگاه جدید، گردشگری زمستانی لزوما به معنای وجود برف نیست، افزود: مقصد کوهستانی میتواند همزمان یک ریزورت کوهستانی (محل اقامت مجلل با همه امکانات) باشد؛ اگر برف آمد، خدمات اسکی ارائه دهد و اگر برف نیامد، همچنان با اقلیم کوهستانی، هوای خنک، مسیرهای پیادهروی، دوچرخهسواری، تلهکابین، گیاهشناسی و فعالیتهای دیگر گردشگران را جذب کند. مشکل اصلی به اصطلاح در نوع نگاه است؛ یعنی محدود شدن به الگوهای سنتی و ناتوانی در تعریف فعالیتهای تازه. این همان دلیل تعطیلی گردشگری در دیزین هنگام نبود برف است، زیرا تنها فعالیت تعریف شده اسکی بوده و وقتی برف نیست، همه چیز متوقف میشود در حالی که میتوان با طراحی خدمات مبتنی بر زیستبوم محصولات گردشگری متنوعی عرضه کرد.
او با بیان اینکه در گردشگری زمستانی میتوان به پیادهروی، هایکینگ، رانینگ، اسکای رانینگ و مشاهده مناظر طبیعی توجه کرد، اظهار کرد: همچنین در این نوع گردشگری، فعالیتهای فرهنگی و هنری مانند نجاری، سفالگری یا کارگاههای محلی میتواند تجربه مناسبی باشد. ماجراجوییهای تخصصی و ورزشی مانند درهنوردی، صخرهنوردی و کوهنوردی نیز میتواند در هنگام نبود برف فعالیتهای مناسبی باشد.
این فعال گردشگری، مشکل اصلی گردشگری زمستانی در کشور را نه نبود برف و بارش بلکه نبود طراحی و بازاریابی خلاقانه دانست و ادامه داد: یکی از مشکلات ضعف در بازاریابی و معرفی خدمات است. امروز اگر در اینترنت جستوجو کنید، اطلاعاتی که مییابید همه حول محور برف و اسکی است: باز بودن یا بسته بودن پیست، قیمت بلیت و شرایط برف. در حالی که باید وبسایتهای مقصدها به گردشگر نشان دهند که در یک اقامت سهروزه، چه تجربهها، گشتها و فعالیتهایی در انتظار اوست؛ چه ورزشی، چه فرهنگی، چه سلامتمحور و چه خلاقانه.
او تاکید کرد: تا زمانی که نگاه ما محدود به برف و اسکی باشد، گردشگری زمستانی در ایران به ظرفیت واقعی خود نخواهد رسید.

















































