
به گزارش ایرنا، رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه بستری است که توسط بنیاد ملی پویانمایی ایران برای فیلمسازان انیمیشن فراهم شده تا زمینهساز ملاقات آنها با سرمایهگذاران برای ترغیبشان به مشارکت در ساخت آثاری که آماده تولیدند، باشد.
پیچینگ، بستری برای ملاقات هنرمندان با سرمایهگذاران در حضور یک هیات ارزیابی است. رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه که از۲۳ تا ۲۵ آذر در مجموعه فرهنگی تالار شهر شهرداری کاشان در حال برگزاری است شامل سه بخش «انیمیشنهای کوتاه هنری و تجربی»، «انیمیشنهای نمونهسازی (MVP)» و «انیمیشنهای کوتاه کاربردی و رسانهای» است.
در بخش نخست که بعدازظهر یکشنبه ۲۳ آذر و پیش از ظهر دوشنبه ۲۴ آذر برگزار شد ۱۶ فیلمساز انیمیشن در برابر اعضای هیات ارزیابی و همچنین نمایندگان سرمایهگذاران، به ارائه جزئیات ۱۵ پروژه (یک اثر به کارگردانی دو نفر) ازجمله طرح داستانی، تکنیک، جدول مالی، زمانبندی ساخت و... پرداختند. هیات ارزیابی آثار این بخش متشکل از سعید توکلیان، فرنوش عابدی، بهرام عظیمی، محمدرضا کریمیصارمی و محبوبه کلایی بودند.
بعدازظهر دوشنبه ۲۴ آذر به صحبت در مورد آثار دو بخش دیگر یعنی «انیمیشنهای نمونهسازی (MVP)» و «انیمیشنهای کوتاه کاربردی و رسانهای» گذشت. در این روز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه، ۹ فیلمساز انیمیشن در مورد جزئیات ۹ اثر پشت تریبون توضیح دادند. اعضای هیات ارزیابی این دو بخش را مهدی آقاجانی، کیارش زندی، محمدعلی صفورا و محمدامین همدانی تشکیل دادند.
امروز، سهشنبه ۲۵ آذر نیز در نوبت صبح و بعدازظهر ۱۳ فیلمساز انیمیشن به صحبت در مورد آثار خواهند پرداخت.
حرفهایتر شدن شکل و شیوه تولید انیمیشین در ایران از مسیر تامین مالی
امیر مهران دبیر رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، درباره هدف بنیاد ملی پویانمایی ایران، از برگزاری این رویداد گفت: ازجمله مسائلی که در حوزه فرهنگوهنر، بهویژه در سالهای اخیر، اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده مباحث اقتصادی است. مباحثی که پیش از این نیز در حوزه سینما به شکلی نسبتا حرفهای مطرح بود. در حوزه انیمیشن اما ابتدا باید اشاره کرد که این حوزه در سالهای اخیر مورد توجه بیشتر مدیران قرار گرفته است. درنتیجه تلاش شده است برای این آثار در سبد اکران جایگاهی در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی بحث تولید انیمیشن بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
او در ادامه با اشاره به تعدد جشنوارههای هنری در کشورمان، افزود: چنانچه احتمالا میدانید ما هماکنون شاهد برگزاری چیزی نزدیک به ۳۸ جشنواره در سال در حوزه فرهنگ وهنر هستیم. تقریبا هر ۱۰ روز یک بار، جشنوارهای برگزار میکنیم. در این میان بنیاد ملی پویانمایی ایران نیز میتوانست همین مسیر را ادامه دهد و اقدام به راهاندازی جشنوارهای تازه کند. در حالی که عکس این مسیر را در پیش و تصمیم گرفت در راهی قدم بگذارد که به تقویت تولید منجر شود. به جای آن که مانند بسیاری دیگر از بنیادها و نهادها عمل کند. چراکه معتقد بود بخشی از مسیر حرفهایتر شدن شکل و شیوه تولید از مباحث اقتصادی و تامین مالی میگذرد.
این نویسنده و کارگردان انیمیشن و برگزیده جشنوارههای بینالمللی، با بیان این که بنیاد ملی پویانمایی ایران قطعا از برگزاری رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه، اهداف دیگری هم دارد تصریح کرد: آنچه مورد اشاره قرار گرفت؛ حرفهایتر شدن شکل و شیوه تولید انیمیشین در ایران از مسیر تامین مالی، اتفاقی است که میتوان آن را حاصل تصمیمی درست دانست. چراکه موجب آغاز مسیری با سنگ بنایی درست میشود. در این مسیر، بنیاد ملی پویانمایی ایران برای شکلدهی ارتباط میان فیلمساز انیمیشن و سرمایهگذار، از او میخواهد با حمایت یک هیات ارزیابی به ارائه جزئیات اثرش برای سرمایهگذار بپردازد. در نتیجه درمجموع به شخصه چنین تصمیمی را حاصل هوشمندی بنیاد میدانم.
انیمیشنهایی در مرحله آغاز تولید، در انتظار جذب سرمایهگذار
او در پاسخ به این که استقبال فیلمسازان انیمیشن را از این تصمیم بنیاد چهطور ارزیابی میکند، توضیح داد: استقبال به گونهای بود که میتوانم بگویم انتظار من کمتر از این بود. ما با به اتمام رسیدن مهلت ارسال آثار، با ۱۶۰ پروژه مواجه شدیم. این عدد مثلا اگر تعداد آثار متقاضی حضور در یک جشنواره بود عدد چندان قابل توجهی تلقی نمیشد اما توجه داشته باشید معنی آن در اینجا چیزی دیگر بود. معنی آن این بود که ۱۶۰ پروژه انیمیشن در مرحله آغاز تولید قرار دارند و در انتظار جذب سرمایهگذار هستند.
دبیر رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه در توضیح روند دعوت از نمایندگان سرمایهگذاران برای حضور دراین رویداد تصریح کرد: من حدودا از یک ماه و نیم پیش به عنوان دبیر به این رویداد پیوستم. در نتیجه باید بگویم بخشی از این روند قطعا به تصمیمات مدیریت بنیاد ملی پویانمایی ایران برمیگردد. ضمن این که ما در طول تمام سالهای اخیر، شاهد حضور بنیادها، نهادها و سازمانهایی مشخص به عنوان متولیان سرمایهگذاری حوزه انیمیشن بودهایم. مثلا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی یا حوزه هنری یا صداوسیما و... اینها هر کدام با سازوکاری مختص خود تصمیم به حمایت مالی از آثار فیلمساز انیمیشنها میگیرند. حال رویدادی را تصور کنید که کاری نیازمند ماهها زمان برای برگزاری توسط اینها را، در سه روز انجام میدهد. در کنار اینها، سرمایهگذارانی از بخش خصوصی هم حضور دارند. سرمایهگذارانی که جذابیت بیش از پیش حوزه انیمیشن در سالهای اخیر موجب ترغیبشان شده است. ترغیب به این که دریابند در این مسیر چهطور و چگونه میتوان حرکت کرد.
مهران در پایان در پاسخ به این که چهمیزان به نتیجه کار امیدوار است، گفت: تصور میکنم برای پاسخ دادن به این سوال باید بیش از این صبر کرد. شما میدانید که پرکردن جای خالی حلقه اتصال سرمایهگذار و انیمیشنساز به این سرعت رخ نمیدهد و تصور میکنم دست کم باید منتظر گذشت یکی، دو هفته از برگزاری رویداد ماند تا بتوان به این پرسش پاسخ داد که چه تعداد از آثار موفق به جلب نظر سرمایهگذاران شدهاند؟
او همچنین تاکید کرد اگر در این زمینه با نتیجهای مشخص مواجه شوند قطعا اعلام خواهند کرد که ارائههای صورت گرفته، نظر چه تعداد از سرمایهگذاران را به خود جلب کرده است.
رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه به دبیری امیر مهران از ۲۳ تا ۲۵ آذرماه در کاشان در حال برگزاری است. همچنین رویداد سرمایهگذاری پویانمایی سریالی و سینمایی به دبیری علی قربانی از ۲۴ تا ۲۶ دیماه در مشهد برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری ایرنا

















































