ساری- ایرنا- در گذشته، کسانی که قصد تبلیغ و ترویج آموزههای دینی را داشتند، سالیان طولانی در محضر استادان گوناگون به تحصیل، پژوهش، تهذیب نفس و کسب تجربه میپرداختند تا بتوانند بهعنوان مبلغانی آگاه، اخلاقمدار و عملگرا در خدمت دین و جامعه قرار گیرند. جایگاه روحانیت نیز بیش از آنکه بر قدرت و موقعیت اجتماعی استوار باشد، بر پایه دانش، تقوا، سادهزیستی و اعتماد عمومی شکل میگرفت.