شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
![فرق میکند چه کسی رئیس جمهور شود؟](/news/u/2024-07-03/isna-p2yxx.jpg)
۲ روز قبل / خبرگزاری ایسنا / ...
فرق میکند چه کسی رئیس جمهور شود؟
چه مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز شنبه ۱۶ تیرماه باشد و چه سعید جلیلی، در سیاستهای کلان کشور در حوزه های مختلف به ویژه منطقه، همسایگان و تحریمها تغییر ریشه ای نخواهیم داشت اما رئیس جمهور آینده با تیم دیپلماتیکی که بر سر کار می آورد، در تاکتیکها می تواند موثر باشد
فرق میکند چه کسی رئیس جمهور شود؟
چه مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز شنبه ۱۶ تیرماه باشد و چه سعید جلیلی، در سیاستهای کلان کشور در حوزه های مختلف به ویژه منطقه، همسایگان و تحریمها تغییر ریشه ای نخواهیم داشت اما رئیس جمهور آینده با تیم دیپلماتیکی که بر سر کار می آورد، در تاکتیکها می تواند موثر باشد به گزارش ایسنا، دکترهادی محمدی در سرمقاله خراسان نوشت: صبح روز شنبه ۱۶ تیرماه نهمین رئیس جمهور ایران نیز مشخص شده و باید چهاردهمین دولت را در جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. یکی از موضوعات مورد علاقه مردم و رسانههای داخلی و خارجی و حتی دوستان، رقبا و دشمنان خارجی ما موضع سیاست خارجی رئیس جمهور آینده است و اینکه او چه خطمشی مشخصی را پیگیری می کند. البته در این یادداشت قرار نیست به صورت جداگانه به این موضوع درمورد هر کدام از نامزدها بپردازم چراکه اینها خودشان به اندازه کافی صحبت کرده و بحثهای داغ حول سیاست خارجی همچنان و تا ۴۸ ساعت آینده برقرار است؛ اما چند نکته را نباید فراموش کنیم .
اول اینکه سیاستهای کلان کشور در حوزه سیاست خارجی طبق اصل ۱۷۶ در شورای عالی امنیت ملی تدوین می شود و طبق همین اصل باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. اعضای شورای عالی نیز شامل سران سه قوه ، ۳ وزیر کشور ، اطلاعات و خارجه به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دو نماینده رهبری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می شوند که در نهایت نیز مصوباتشان برای اجرا باید تایید مقام معظم رهبری را داشته باشد. معنای این حرف روی کاغذ این است که کلان سیاست خارجی کشور را در نهایت رهبری نظام تایید می کنند و نهادهای عالی حاکمیتی یعنی شورای عالی امنیت ملی ابزار مشاوره و کمک به رهبری هستند. بر این اساس است که می گوییم سیاستهای اصولی و کلان کشور در حوزه بین المللی با تغییر دولتها دستخوش تغییراساسی نمی شوند و پابرجا هستند. این سیاستهای اصولی مانند حمایت از محور مقاومت یا نزدیکی به همسایگان یا تنش زدایی با کشورهای دورتر که همواره در دکترین نظامی جمهوری اسلامی تعریف شدهاند سیاستهایی که تقریبا همه دولتها به آن پایبند بوده اند.
اما سوال اینجاست که رئیس جمهور و دولت چه نقشی می تواند در این حوزه داشته باشد؟ اول این که رئیس جمهور به همراه ۴ عضو کابینه در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند و حداقل نیمی از اعضا را تشکیل می دهند و با همین ابزار می توانند در تصمیم سازی نقش مهمی داشته باشند. همچنین بودجه کشور در اختیار دولت است و می تواند در راستای خواستههای خود در چارچوب سیاستهای اصولی نظام از آن استفاده کند. هر دولتی می تواند برنامه و راهکارهای مشخصی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور داشته باشد، در این حوزه نیز دست دولتها باز است و می توانند از تاکتیکها و افرادی که درست تر و قوی تر می دانند، برای رسیدن به اهداف اصلی و راهبردها استفاده کنند .
دولتها میتوانند با پشتوانه افکارعمومی و توجیه آنها، به مذاکرات خارجی خود در حوزههای مختلف قدرت دهند و این پشتوانه در صورت ضعیف بودن، آثار منفی خود را خواهد داشت. هرچه اعتماد مردم به یک دولت و رئیس جمهور بیشتر باشد، توانمندی دیپلماتها برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور نیز بیشتر می شود و بهترین جا برای نشان دادن این اعتماد انتخابات است.
از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که چه مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز شنبه ۱۶ تیرماه باشد و چه سعید جلیلی، در سیاستهای کلان کشور در حوزههای مختلف به ویژه منطقه، همسایگان و تحریمها تغییر ریشه ای نخواهیم داشت اما رئیس جمهور آینده با تیم دیپلماتیکی که بر سر کار می آورد، در تاکتیکها می تواند موثر باشد ، اگر به نگاه به شرق معتقد باشد یک نوع سیاست خارجی را دنبال می کند ، اگر به دنبال روابط متوازن باشد نوع دیگری، اگر قائل به رفع تحریمها از طریق مذاکرات باشد به گونه ای و اگر خنثی سازی تحریمها را اولویت و اصل بداند شکل دیگری ، نحوه و حجم حمایت از محور مقاومت و نزدیکی و دوری با هر یک از همسایگان ایران می تواند در سیاستهای دولت آینده متفاوت باشد در واقع اگر چه اصول حاکم بر سیاست خارجی ایران فراتر از دولتهاست اما تاکتیکهای اجرای آن سیاستها بر عهده رئیس جمهور و دولت اوست از این منظر است که نتیجه انتخابات ۱۵ تیر در عرصه بین الملل موضوعیت پیدا می کند.
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری سعید جلیلی ستاد کل نیروهای مسلح شورای عالی امنیت ملی انتخابات رياست جمهوري انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس بوکینگ مبلمان اداری دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت عطاری آنلاین لیفت صورت با نخ در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
چه مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز شنبه ۱۶ تیرماه باشد و چه سعید جلیلی، در سیاستهای کلان کشور در حوزه های مختلف به ویژه منطقه، همسایگان و تحریمها تغییر ریشه ای نخواهیم داشت اما رئیس جمهور آینده با تیم دیپلماتیکی که بر سر کار می آورد، در تاکتیکها می تواند موثر باشد به گزارش ایسنا، دکترهادی محمدی در سرمقاله خراسان نوشت: صبح روز شنبه ۱۶ تیرماه نهمین رئیس جمهور ایران نیز مشخص شده و باید چهاردهمین دولت را در جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. یکی از موضوعات مورد علاقه مردم و رسانههای داخلی و خارجی و حتی دوستان، رقبا و دشمنان خارجی ما موضع سیاست خارجی رئیس جمهور آینده است و اینکه او چه خطمشی مشخصی را پیگیری می کند. البته در این یادداشت قرار نیست به صورت جداگانه به این موضوع درمورد هر کدام از نامزدها بپردازم چراکه اینها خودشان به اندازه کافی صحبت کرده و بحثهای داغ حول سیاست خارجی همچنان و تا ۴۸ ساعت آینده برقرار است؛ اما چند نکته را نباید فراموش کنیم .
اول اینکه سیاستهای کلان کشور در حوزه سیاست خارجی طبق اصل ۱۷۶ در شورای عالی امنیت ملی تدوین می شود و طبق همین اصل باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. اعضای شورای عالی نیز شامل سران سه قوه ، ۳ وزیر کشور ، اطلاعات و خارجه به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دو نماینده رهبری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می شوند که در نهایت نیز مصوباتشان برای اجرا باید تایید مقام معظم رهبری را داشته باشد. معنای این حرف روی کاغذ این است که کلان سیاست خارجی کشور را در نهایت رهبری نظام تایید می کنند و نهادهای عالی حاکمیتی یعنی شورای عالی امنیت ملی ابزار مشاوره و کمک به رهبری هستند. بر این اساس است که می گوییم سیاستهای اصولی و کلان کشور در حوزه بین المللی با تغییر دولتها دستخوش تغییراساسی نمی شوند و پابرجا هستند. این سیاستهای اصولی مانند حمایت از محور مقاومت یا نزدیکی به همسایگان یا تنش زدایی با کشورهای دورتر که همواره در دکترین نظامی جمهوری اسلامی تعریف شدهاند سیاستهایی که تقریبا همه دولتها به آن پایبند بوده اند.
اما سوال اینجاست که رئیس جمهور و دولت چه نقشی می تواند در این حوزه داشته باشد؟ اول این که رئیس جمهور به همراه ۴ عضو کابینه در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند و حداقل نیمی از اعضا را تشکیل می دهند و با همین ابزار می توانند در تصمیم سازی نقش مهمی داشته باشند. همچنین بودجه کشور در اختیار دولت است و می تواند در راستای خواستههای خود در چارچوب سیاستهای اصولی نظام از آن استفاده کند. هر دولتی می تواند برنامه و راهکارهای مشخصی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور داشته باشد، در این حوزه نیز دست دولتها باز است و می توانند از تاکتیکها و افرادی که درست تر و قوی تر می دانند، برای رسیدن به اهداف اصلی و راهبردها استفاده کنند .
دولتها میتوانند با پشتوانه افکارعمومی و توجیه آنها، به مذاکرات خارجی خود در حوزههای مختلف قدرت دهند و این پشتوانه در صورت ضعیف بودن، آثار منفی خود را خواهد داشت. هرچه اعتماد مردم به یک دولت و رئیس جمهور بیشتر باشد، توانمندی دیپلماتها برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور نیز بیشتر می شود و بهترین جا برای نشان دادن این اعتماد انتخابات است.
از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که چه مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز شنبه ۱۶ تیرماه باشد و چه سعید جلیلی، در سیاستهای کلان کشور در حوزههای مختلف به ویژه منطقه، همسایگان و تحریمها تغییر ریشه ای نخواهیم داشت اما رئیس جمهور آینده با تیم دیپلماتیکی که بر سر کار می آورد، در تاکتیکها می تواند موثر باشد ، اگر به نگاه به شرق معتقد باشد یک نوع سیاست خارجی را دنبال می کند ، اگر به دنبال روابط متوازن باشد نوع دیگری، اگر قائل به رفع تحریمها از طریق مذاکرات باشد به گونه ای و اگر خنثی سازی تحریمها را اولویت و اصل بداند شکل دیگری ، نحوه و حجم حمایت از محور مقاومت و نزدیکی و دوری با هر یک از همسایگان ایران می تواند در سیاستهای دولت آینده متفاوت باشد در واقع اگر چه اصول حاکم بر سیاست خارجی ایران فراتر از دولتهاست اما تاکتیکهای اجرای آن سیاستها بر عهده رئیس جمهور و دولت اوست از این منظر است که نتیجه انتخابات ۱۵ تیر در عرصه بین الملل موضوعیت پیدا می کند.
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری سعید جلیلی ستاد کل نیروهای مسلح شورای عالی امنیت ملی انتخابات رياست جمهوري انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس بوکینگ مبلمان اداری دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت عطاری آنلاین لیفت صورت با نخ در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی پرسپولیس فوتبال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران یورو 2024 استقلال