
محمدرضا نوروزپور، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ـ ۱۶ آذر ماه ـ به محل خبرگزاری دانشجویان ایران آمد و ضمن بازدید از این خبرگزاری، با محمدعلی نادعلیزاده ـ مدیرعامل ایسنا ـ و جمعی دیگر از مدیران و خبرنگاران به گفتوگو نشست.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از ایسنا که به مناسبت ۱۶ آذر ماه ـ روز دانشجو ـ و بیستوششمین سالگرد تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران شکل گرفت، بر حفظ تعادل، پرهیز از هیجانزدگی و اولویت دادن به امنیت روانی جامعه در انتشار اخبار تأکید کرد و از برنامههای این معاونت برای افزایش امنیت خبرنگاران و عکاسان خبر داد.
نوروزپور که در جریان این بازدید، در مصاحبهای استودیویی هم شرکت کرد، در بخش ابتدایی سخنانش، با تبریک بیست و ششمین سالگرد تاسیس ایسنا و روز دانشجو، برای تمام افرادی که در بنیادگذاری این بنای خیر سهیم و شریک بودند، آرزوی خیر کرد و به همه آنها دستمریزاد گفت.

او ایسنا را طی بیست و شش سال گذشته دارای اثرات و برکات خوب و چشمگیر توصیف کرد و افزود: ایسنا بسیاری از خلأهای اطلاعرسانی و آگاهیبخشی را در جامعه ما پر کرده و نمونه کارش، هم برای خودش و هم برای روزنامهنگاران بعدی خودش تبدیل به بِرند شده است.
او خطاب به خبرنگاران ایسنا گفت: شما دانشجویان مادامالعمر هستید؛ هم خبرگزاری دانشجویان هستید و هم خودتان دانشجویید که هم اهل دانش هستید.
توصیههای کلیدی برای عملکرد بهتر رسانهای
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه و تبلیغات، حین بازدید از تحریریههای ایسنا و دیدار با خبرنگاران، ضمن شنیدن نقطهنظرات خبرنگاران و پیشنهادها به این معاونت، همچنین نکات حرفهای را خطاب به آنها متذکر شد.
نوروزپور با اشاره به اهمیت تولید محتوای چندرسانهای گفت: «دنیا امروز، دنیای محتواست. هرچه فعالتر در تولید محتوای تصویری و چندرسانهای در پلتفرمهای مختلف حضور داشته باشید، تأثیرگذاری و دیده شدن شما نزد مخاطبان بیشتر خواهد شد.»

او همچنین به تعادل میان سرعت و دقت در خبررسانی اشاره کرد و افزود: «ویژگی ایسنا این است که در عین سرعت، دقت را فدای شتاب نمیکند. در اطلاعرسانی و ارائه خبر، همواره تعادل را رعایت کرده و از هرگونه سوگیری سیاسی و جناحی پرهیز کرده است.»
نوروزپور بر اولویت امنیت روانی جامعه به عنوان محور اصلی فعالیت رسانهها تأکید ویژه کرد و گفت: «تا میتوانید از هیجان دوری کنید. امنیت روانی جامعه را اولویت کارتان قرار دهید. تصور کنید هر خبری که منتشر میکنید اگر ضربهای به امنیت روانی جامعه میزند، حتماً پادزهر آن را هم ارائه کنید. در پوشش اخبار منفی، وقتی خبری منفی را منتشر میکنید، حتماً همراه با راهحل یا توصیههای ایمنی باشد؛ مثلاً در پوشش خبری مرتبط با خودکشی، خیلی آبوتاب ندهید. آن را از سر ناچاری و رسالت خبری رد کنید اما سپس تحلیل، تبیین و راهکار ارائه دهید.»

نوروزپور همچنین بر پرورش نسل جدید خبرنگاران تأکید کرد و با اشاره به نقش ایسنا در تربیت نیروهای حرفهای گفت: «باید به جذب و آموزش کارآموزان، بهویژه از میان دانشجویان، توجه بیشتری شود.»
معاون امور رسانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به پرسشی درباره چالشهای امنیتی خبرنگاران و عکاسان در سطح شهر، با اشاره به تجربه هماهنگی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی ۱۲روزه، توضیح داد که برنامههای متعددی برای ارتقای امنیت رسانهها در دستور کار این معاونت قرار داشت که از روز سوم به بعد این روند هماهنگتر شد و حتی عکاسان و خبرنگاران خارجی را به برخی محلهای اصابت موشک هدایت کردند.
نوروزپور با اشاره به تدوین سازوکار مشخص برای امنیت خبرنگاران و عکاسان توضیح داد: «قرار است سازوکاری تدوین کنیم که بر اساس آن، یک معرفینامه یا کارت از سوی معاونت مطبوعاتی به عکاسان و خبرنگاران داده شود. انجمن عکاسی دستهبندی خواهد کرد و از هر خبرگزاری، مثلاً دو عکاس برگزیده با هماهنگی معرفی خواهند شد تا کارت یا گواهی دریافت کنند و در جریان فعالیتهای حرفهای، مورد هجمه یا بازداشت قرار نگیرند.»

پایانبخش سخنان محمدرضا نوروزپور، دعوت از ایسنا برای تداوم مسیر حرفهای خود و اثرگذاری مثبت در سالهای آینده بود.
مشروح مصاحبه معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایسنا درباره چالشهای پیشروی این معاونت و فضای رسانه در یک سال و نیم اخیر، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.
منبع : ایسنا

















































