
اختتامیه نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت برای معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف در تالار وحدت برپا شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت شامگاه ۲۵ آذر ماه با حضور برخی از مستندسازان، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل سینما شهر، همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما، علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد فارابی، نصیر حیدریان رییس ارکستر سمفونیک تهران،مهدی شفیعی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان سینمایی در حال برگزاری است.
اجرای این برنامه را فرزاد حسنی برعهده دارد که با ۳۰دقیقه آغاز شد، این مراسم که کارگردانی آن برعهده پژمان ذهاب بود با یک اجرای پرفورمنس آغاز شد.

سپس فرزاد حسنی به عنوان مجری این مراسم از سخنرانان و برگزیدگان درخواست کرد تا برای کوتاه شدن مراسم سخنانشان را کوتاه کنند.
پس از آن، کلیپی از فعالیتهای ستاد نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت برای برپایی این جشنواره پخش شد.

در ادامه محمد حمیدیمقدم دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت بر روی صحنه حاضر شد و در بخشی از سخنانی گفت: این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نامهای معتبری از چهرههای علمی، هنری و سیاستمداران در بخشهای مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندسازها به گواهی آثاری که خلق کردهاند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیدهاند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این ارتباط، تقویت شود.
او ادامه داد: از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوستاندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.
حمیدیمقدم تصریح کرد: سینمای مستند ایران، با وجود کاستیها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ماست و میتواند فراتر از مرزهای داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افقهایی دورتر، افزایش دهد.
دبیر جشنواره سینماحقیقت افزود: تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که میشود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگیها و بحرانهای خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمینهایی با ویژگیها و پیوندهای مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.
پس از آن کلیپی از فضای نوزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در پردیس ملت پخش شد.
در ادامه با حضور حسین زارع رییس شبکه مستند سیما، جایزه ویژه شبکه مستند به فیلم «ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علی محمد صادقی اهدا شد.
سپس جایزه معاون راهبردی ریاست جمهوری با حضور محمدرضا جلاییپور به مستند «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی تقدیم شد.
در ادامه کلیپی از فیلمهای بخش دانشجویی جشنواره پخش شد.
پس از آن هیات داوران بخش دانشجویی محمود اربابی، محمد شکیبانیا و رامتین شهبازی به روی صحنه آمدند و رامتین شهبازی بیانیه این بخش را قرائت کرد.
در بخشهایی از این بیانیه آمده است که «هیات داوران بخش دانشجویی اگرچه از تماشای بسیاری از آثاری که دانشجویان با شرایط و امکانات نسبتاً حرفهای ساخته بودند خوشحال بود و این مسئله را حائز اهمیت میداند، اما اولویت انتخاب داوری خود را به آثاری داد که نه فقط توسط دانشجو ساخته شده باشند، بلکه روح دانشجویی اثر نیز در آنها مشهود باشد؛ جسارت، خلاقیت، تفکر باز و خارج از چهارچوبهای متداول، و استفاده بهینه از امکانات و بودجههای اندک در اختیار دانشجویان، برخی از ملاکهای اصلی هیئت داوران بوده است.
همچنین هیئت داوران مایل است از فیلم «فصل جدید در خانه مجردی» ساخته مهدی ناصری نام ببرد که اگرچه ساختاری مستندنما دارد و جوهر آن غیرواقعی و نمایشی است و نباید در جشنواره مستند «سینماحقیقت» به آن جایزهای تعلق گیرد، اما با قرار دادن این فیلم در فهرست کاندیداها، از تلاش سازندگان برای خلق روایتی جذاب و متأثر از ساختار مستند، تقدیر ویژه به عمل آورده است.
امید که در آینده شاهد گسترش بیشتر فیلم مستند در جشنواره باشیم.»
لوح تقدیر این بخش به فیلم «مسخ کراسی» به کارگردانی الموتی اهدا شد.
پس از آن جایزه بهترین فیلم بخش دانشجویی به «میسوفونیا» به کارگردانی سوگند رضایی تقدیم شد.
سپس داوران بخش عکس به ترتیب ساعد نیکزاد، سیفالله صمدیان و مهرداد زاهدیان به روی صحنه آمدند.
در این بخش اصغر بشارتی برای مجموعه عکس «صید هندسه»، امیرحسین یوسفی برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «معدن مرگ سیاه» مورد تجلیل قرار گرفتند.
پژمان مولایی در سخنانی گفت: عکاسی مادر سینما است پس چه خوب است به عکاسی به یک دید دیگر نگاه کنیم و حرمت مادر را حفظ کنیم، اگر عکاسی نباشد، هیچ کارگردانی و هیچ فیلم وجود نخواهد داشت و امیدوارم بهایی که به کارگردانها و فیلمسازها داده میشود به ما هم داده شود.
وی افزود: ای کاش به عکاسان هم تندیس اهدا میشد و آن روی طاقچه خانهیمان میگذاشتیم و به اولین دوره جشنواره عکس سینمامستند افتخار میکردیم.
سپس رائد فریدزاده -رییس سازمان سینمایی- به روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: من قصد ندارم با توجه به حجم زیاد برنامهها، طولانی صحبت کنم. پارسال در همین جا یک آرزویی کردم، اینکه سینمای مستند بتواند جایگاه خودش را بیش از پیش در سینمای ایران پیدا بکند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این جشنواره، با همت محمد حمیدیمقدم، دبیر جشنواره و ادامه بخشهای مختلف، شاهد این شور و شوق کمنظیر هستیم. این شور را در اصل میتوانیم در مخاطبان و صاحبان آثار ببینیم، که بسیار بسیار پرانرژی هستند.
فریدزاده افزود: به عنوان یک دانشجوی فلسفه فکر میکنم کارکرد سینمای مستند خیلی فراتر از ثبت صرف است. در حقیقت، سینمای مستند وجهی سبز از یک تجربه پدیدارشناختی است. شما در آن، یک «زمان روایی» و یک «همزمانی» را با هم میتوانید ممزوج کنید. ثبت یک لحظه، همزمان هم انبساط آن لحظه در درون زمان است. اینکه تجربه «درون زمان بودن» برای بشر به تنهایی امکانپذیر نیست؛ تجربه زمان ما همیشه در درون زمان محقق میشود.
وی یادآور شد: سینمای مستند این کارکرد ناب را دارد، سینمای مستند، ثبت اکنون، روایت گذشته و حفظ حافظه برای آینده است. گویی سفری حجمی در خط زمان است، وابسته کردن خط خشک زمان به حجم تصویری آگاه.
رییس سازمان سینمایی در پایان سخنانش گفت: از اینکه این میهمانی و این تجربه به واسطه صاحبان آثار گرانقدر و مخاطبان پراشتیاق این عرصه شکل گرفت، بسیار خوشحالم. آنها آمدند و کمک کردند که این شور و حال زیبا شکل بگیرد. از تمام دستاندرکاران این جشنواره که در هماهنگی و برگزاری آن صمیمانه کوشیدند، از همگی صمیمانه سپاسگزارم. برای همه شما اوقات خوشی را آرزو دارم.
: در ادامه این مراسم نوبت به بخش غزه رسید و اشرف البولکینی، خولیوپرس دل کامپو، مهدیه سادات محور داوران این بخش به روی صحنه آمدند تا جایزه این بخش را اهدا کنند. جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه به «یادداشتهایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشورهای برزیل و فلسطین اهدا شد. همچنین جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه به «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشورهای فرانسه و فلسطین و «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشورهای فلسطین و قطر تقدیم شد. در بخش بعدی آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند بینالملل روی صحنه آمدند. در این بخش سپیده سپهری تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای فیلم «کوروش» دریافت کرد. سپیده سپهری پس از دریافت جایزه در سخنان کوتاهی گفت: بسیار از این تندیس ذوق زده شدم، ۱۲ سال پیش آرش کوردسالی (همسرش) جایزه خود را به من تقدیم کرد و من امسال این جایزه را به آرش که دیگر در میان ما نیست تقدیم میکنم و میدانم یاد او همیشه در قلب ما جای دارد. سپس جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «اصواتی از پرتگاه» به کارگردانی اروین سرانو و ویکتور رخون از کشور مکزیک اهدا شد. نشان ویژه هم به فیلم «پناهجویان» به کارگردانی آدام نات از کشور استرالیا تقدیم شد. سپس کلیپی از بخش فیلمهای بلند بینالملل پخش شد و پس از آن فرشاد فرشته حکمت، رشید مشهراوی و گوران رادونوویچ به روی صحنه رفتند. در این بخش جایزه بهترین فیلم بلند بخش بینالملل به فیلم «بز۵۰۱» به کارگردانی اوریم چرواتولو اهدا شد. همچنین جایزه ویژه این بخش به فیلم «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی کارولین گمبال از کشور بلژیک به پاس به تصویر کشیدن واقعیتها به بیان هنری اهدا شد. پس از آن با حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی و همراهی محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره از مشهراوی فیلمساز فلسطینی تجلیل شد. در این بخش حمیدیمقدم در سخنان کوتاهی گفت: مشهراوی موثرترین و مهمترین فیلمساز و تهیه کننده در حوزه فلسطین و غزه است و کار بزرگی کرده است، مجموعه «نقطه صفر» را ایشان ساخته است، ایشان از بیرون به علاقمندان فیلمسازی در غزه کارگردانی را آموزش داده است تا صدای مردم غزه را به دنیا برساند. وی افزود: بخشی از انسداد صدای مردم غزه وقتی شکست شد که پروژههای آقای مشهراوی به ثمر نشست. ایشان با آموزش فیلمسازان در غزه فیلمهای ضبط شده در غزه را جمعآوری و بیرون از غزه تدوین کرده است. البته مرکز گسترش هم با ایشان چندکار را تولید کرده است. مجموعه «نقطه صفر» ایشان در پنج بخش کاندید اسکار شد و به خاطر زحمات ایشان از این فیلمساز قدردانی میکنیم. پس از آن رشید مشهراوی هم گفت: تحت تاثیر محبت شما قرار گرفتم، این که مرکز گسترش از تولید ۴ مستند حمایت کرد، از مردم غزه حمایت کرد.
او همچنین گفت: از سینماحقیقت متشکرم که فرصت دادند عضوی از داوران باشم. به عنوان داور جشنواره نکتهای را به نامزدهایی که جایزه دریافت نکردند میگویم: ما ۱۴ مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره جایزه است و همه نامزدها برگزیدهاند. از همه شما تشکر میکنم، و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین میدانم. پس از آن علیرضا دهقان و وحید موسائیان در غیبت محمد داوودی دیگر داور این بخش روی سن رفتند تا جایزه بخش ایران اهدا کنند. در بخش جنگ ۱۲روزه لوح افتخار برای فیلم «راش» به کارگردانی «نیما مهدیان» اهدا شد. همچنین لوح افتخار برای فیلم «نجوای چیزها» به کارگردانی علی همراز تقدیم شد. برگزیده بخش ایران – میراث کهن لوح افتخار خود را به فیلم «ارس رود خروشان» به کارگردانی «هادی آفریده» اهدا کرد. هادی آفریده در سخنان کوتاهی گفت: از مرکز گسترش سینما مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید این اثر تشکر میکنم. ما در منطقه مرزی فیلمبرداری کردیم و حمایتهای محمد حمید مقدم خیلی برای ما موثر بود. وی در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که اگر سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دیدید، بگویید اصلا با مستندسازان همکاری نمیشود. جایزه ویژه هیات داوران هم به محسن اسلامزاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخهای روی آب» تقدیم شد. در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده، دریادار بمانی و اعضای هیات داوران بخش شهید آوینی متشکل از بهروز افخمی، محمدرضا باشهآهنگر و احسان محمدحسنی جوایز این بخش اهدا شد. تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار برای فیلم «آبراه کوچکی در میان هور» به کارگردانی مرتضی پایهشناس تقدیم شد. مرتضی پایهشناس در سخنانی گفت: اول از همه لازم میدانم از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کنم؛ کسانی که ماهها بیوقفه تلاش کردند تا این مراسم آبرومندانه برگزار بشود. روح آقای جباری از کارکنان مرکز گسترش هم شاد؛ انسان شریفی بود و انصاف نیست در این لحظه قدردان یاسر حسینپور، ابراهیمی، علیرضا صلواتی و فرهاد درودگر نباشیم. کسانی که حضورشان برای این فیلم ضروری بود. وی ادامه داد: همچنین از مشاور رسانهایمان که با درک درستش، کلام را طوری تنظیم کرد که پژواک صدای آن در میان مخاطبان گسترش یافت. پایهشناس خاطرنشان کرد: اما اجازه دهید حرفی را بگویم که چند ماه است با خود حملش میکنم؛ حرفی که اگر قرار بود پشت این تریبون بایستم، نمیتوانستم نگفته بگذارمش: «آبراه کوچکی در میان گور» برای من مستندی معمولی نبود. در طول یک سال تدوین این فیلم، پدرم را از دست دادم. پدرم مردی زحمتکش بود؛ کسی که کار میکرد تا از پس هزینههای زندگی بربیاید، از جمله شهریه مدرسه تیزهوشان که من در آن درس میخواندم. امید داشت آینده خوبی داشته باشم. وقتی با درخواست من برای ادامه تحصیل در مدرسه سینمایی روبرو شد، ابتدا موافقت نکرد. بحث و گفتوگو حدود یک سال طول کشید. تا اینکه یک روز مرا بیدار کرد و گفت: «برویم سینما ثبتنامت کنیم.» نزدیک به ۳۰ سال از آن روز میگذرد. تمام این سالها فکر میکردم پدرم از سر ناامیدی و برای اینکه راه دیگری نداشت، با تحصیل من در مدرسه سینمایی کنار آمده است. تا چند ماه پیش، بعد از رفتنش، وقتی صندوقچه اشیای ارزشمندش را باز کردیم، چند چیز مربوط به من آنجا بود؛ از جمله نامهای از یکی از معلمهایم. نامهای که در آن از استعدادها و تواناییهایم نوشته بود و از علاقهام به سینما. و در پایان جمله سادهای داشت: «مرتضی در مدرسه سینما خوشحالتر است.» و من تازه چند ماهی است که فهمیدم پدرم آن صبح تابستانی چه در سر داشت. میخواهم خواهش کنم؛ به احترام کارهایی که پدرانمان برایمان کردند، یک دقیقه ایستاده سکوت کنیم و آنها را تشویق کنیم». در ادامه تندیس نقرهای شهید آوینی به همراه لوح افتخار برای فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی «سیدمصطفی موسویتبار» اهدا شد. موسوی تبار در سخنان کوتاهی گفت: این جایزه را به شهید صنیعخوانی اهدا میکنم و از گروه همراهم تشکر میکنم. سپس تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم «عمق میدان» به کارگردانی «علی شهابالدین» و «محمدعلی یزدانپرست» تقدیم شد. پس از آن با حضور سیدعباس صالحی، رائد فریدزاده، زینب سلیمانی، محمد حمیدی مقدم و دریادار بمانی جایزه بخش سردار وطن به امیردریادار ناصر شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» تقدیم شد. سپس سیدعباس صالحی در سخنان کوتاهی با اشاره به تعبیر محمدرضا اصلانی، پیشکسوت مستندسازی ایران، اظهار کرد: از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران ظرفیت چنین گستردهای برای سینمای مستند داشته باشد. این اغراق نیست. وی ادامه داد: ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصتهای گستردهای برای سوژههای متنوع فراهم میکند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگها و آیینها، ادبیات و قصههای ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی، و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایهای بینظیر برای مستندسازان است. صالحی افزود: ما در جغرافیایی جهانی زندگی میکنیم و رویدادهایی از مشروطه تا ۱۲ روز اخیر، بخشی از تاریخ پرتلاطم ماست. به عنوان یک شهروند ایرانی، از همه مستندسازانی که در سختترین شرایط، حتی وقتی همکاری لازم با آنان به دلایل مختلف صورت نمیگرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و دوربین به دست، روایتهایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، سپاسگزارم. این روایتها برای ما، برای نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر اینکه ایران، تسلیمپذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخن تأکید کرد: قدر آن روزها و آن تلاشها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگنظری، آن سایههای محو و مقدس را از یاد ببریم. سپس با حضور داوران بخش ملی شامل محمد کارت، محمد آفریده، محمدحسین حقیقی، یاسر خیر، اعظم رادور راد، سام کلانتری و مهدی نورمحمدی اهدای جوایز این بخش انجام شد. ابتدا ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه را دریافت کرد. پس از آن بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپهری برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد. سپیده سپهری در سخنان کوتاهی گفت: جا دارد این تندیس به دکترمهدوی تقدیم کنم که جان خیلی از بیماران در بیمارستان شهید رجایی نجات داد و وقتی ما سه ماه دنبال قلب برای آرش بودیم دیدیم که برای نجات جان انسانها چه تلاشهایی میکند. در ادامه حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد. سپس آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند. پس از آن آرش اسحاقی در سخنانی گفت: در زمانهای که تاریخ ما را انکار میکنند و آزادی بیان تنها درجایی جایز است که به نمادهای ملی ما سنگ بزنند و به بزرگترین هنرمند تاریخ این سرزمین فردوسی بزرگ ناسزا بگویند، بسیار خوشحالم که فیلم «پیکار با پیکر» را ساختم. وی افزود: به واپسگرایان این هشدار را میدهم که این رویا را به گور خواهید برد که ریشههای این سرزمین را بخشکانید و تاریخ این سرزمین را در یک دهه و یک سده خلاصه کنید. اسحاقی تاکید کرد: در فیلم «پیکار با پیکر» مجسمهها سخن میگویند اما این بار گفتاری از فیلمم را به زبان گفتاری میگویم: من چند قرن سکوت کردم و سلطان را اینگونه میخواندم «تو از این جهان خواهی رفت و من میمانم». در ادامه آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد. سپس افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند. پس از آن تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشینپور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.
معرفی داوران و نامزدهای سه بخش جشنواره سینما حقیقت
معرفی نامزدهای یک رویداد سینمایی
این خبر به روز رسانی میشود.
منبع : خبرگزاری ایسنا

















































