خبرگزاری ایسنا / ۱ ساعت قبل

هنر در مقابل کامپیوتر!

حمید نورکیهانی خط را پیش از هر چیز «ابزار اندیشیدن» می‌داند؛ چیزی که به‌گفته خودش، در طراحی کامپیوتری روحش از دست می‌رود. او از خط‌هایی می‌گوید که در معماری هرگز به اجرا نرسیدند، اما در نقاشی به تصویر تبدیل شدند و به‌تدریج به زبانی شخصی رسیدند.
هنر در مقابل کامپیوتر!

حمید نورکیهانی خط را پیش از هر چیز «ابزار اندیشیدن» می‌داند؛ چیزی که به‌گفته خودش، در طراحی کامپیوتری روحش از دست می‌رود. او از خط‌هایی می‌گوید که در معماری هرگز به اجرا نرسیدند، اما در نقاشی به تصویر تبدیل شدند و به‌تدریج به زبانی شخصی رسیدند.

حمید نورکیهانی ـ معمار و نقاش ـ اخیرا نمایشگاهی از مجموعه نقاشی‌های ۱۵ سال اخیر خود را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده است که تا آخر هفته برپا خواهد بود.

در همین راستا در بخش تجسمی ایسنا با او حول محور فعالیتش در عرصه هنرهای تجسمی و نمایشگاه اخیرش گفت‌گویی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

ـ این نمایشگاه مروری بر ۱۵ سال فعالیت شما در حوزه نقاشی است. اگر بخواهید این مسیر را در یک تغییر یا تحول اصلی خلاصه کنید، آن تحول از نگاه شخصی شما چیست؟

در هر حال من مسیری را طی کرده‌ام و در این ۱۵ سال به‌طور طبیعی تغییراتی رخ داده و تجربه‌هایی به دست آمده است. این تجربه‌ها در پروژه‌های اخیرم کاملاً قابل مشاهده‌اند. اساساً کار با خط را از جایی شروع کردم که در طراحی‌های معماری به خطوط و طرح‌هایی می‌رسیدم که امکان تبدیل‌شدن به حجم فیزیکی و ساختمانی قابل اجرا را نداشتند. در مسیر معماری، خط‌های بسیاری ترسیم می‌شود که همه آن‌ها الزاماً به یک پروژه اجرایی ختم نمی‌شوند. این خط‌ها به‌تدریج پخته‌تر می‌شوند، اما در میان این پختگی، خط‌هایی هم وجود دارند که هرگز به نتیجه نهایی نمی‌رسند.

به این نتیجه رسیدم که همین خط‌هایی که به اجرا نمی‌رسند، می‌توانند در قالب تصاویر دوبعدی و گاه انتزاعی، جذابیت بصری داشته باشند. از همین نقطه شروع کردم و این مسیر را تا جایی که امکان داشت ادامه دادم که حاصلش برگزاری دو نمایشگاه بود. بعد از آن، از زاویه‌های دیگری هم به ارتباط این خط‌ها با معماری نگاه کردم؛ برای مثال به پرده‌هایی که روی ساختمان‌های در حال ساخت کشیده می‌شود. از دل همین ایده، مجموعه‌ای با عنوان «در حال اجرا» یا Under Construction شکل گرفت.

در مرحله بعد، به‌جای استفاده از طرح‌های خام و در حال طراحی، به سراغ طرح‌های پخته‌شده معماری رفتم. این طرح‌ها را به نوعی با هم ترکیب کردم؛ درحقیقت خطاها را با هم قاطی کردم، هم خط‌هایی که به ساختمان تبدیل شده بودند و هم آن‌هایی که هرگز به اجرا نرسیدند. این عناصر را بریدم و دوباره به شکلی تازه کنار هم قرار دادم. نتیجه این فرایند، مجموعه اخیر است؛ آثاری که در آن‌ها رنگ‌های تند، خط‌های بسیار محکم و شکستگی‌ها متعدد دیده می‌شود. این کلیت مسیری است که من طی کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ با اینکه بیشتر شما را به‌عنوان معمار می‌شناسند، اما نقاشی و مجسمه‌سازی هم در کارهایتان حضوری جدی دارد. معماری در کدام مرحله از نقاشی‌هایتان پررنگ‌تر است؛ ایده، ساختار یا اجرا؟

می‌توان گفت هم در ایده و هم در اجرا. ایده‌ها را به‌راحتی از همان خط‌ها می‌گیرم و در مرحله اجرا هم پختگی اهمیت زیادی دارد؛ همان‌طور که اشاره کردم، خط‌ها بسیار محکم و قوی شده‌اند. در حرفه ما اصطلاح «خط قوی» به خطی گفته می‌شود که قدرت و صلابت دارد؛ چیزی که در نقشه‌ها و طرح‌های جدید معماری هم به‌وضوح دیده می‌شود.

از نظر نوع بیان، شاید بتوان گفت کارها به سمت نوعی هارد اِج (Hard Edge) حرکت کرده‌اند؛ جایی که رنگ‌ها مرزهای کاملاً مشخصی دارند، لبه‌ها تیز هستند و چه با استفاده از خط مشکی و چه بدون آن، تفکیک فرم‌ها کاملاً روشن است. جالب اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه، چه معمار بودند و چه نبودند، این ارتباط میان معماری و نقاشی را به‌وضوح درک می‌کردند. حتی کسانی که نمی‌دانستند من معمار هستم، می‌پرسیدند چرا کارها تا این اندازه حال‌وهوای معماری دارد. این واکنش‌ها در واقع نتیجه همان مسیری است که طی کرده‌ام.

ـ همان‌طور که اشاره کردید، خط در کارهای شما نقش محوری دارد. از نگاه شما، خط بیشتر یک عنصر بصری است، یک زبان شخصی یا ابزاری برای اندیشیدن؟

از نگاه من، خط پیش از هر چیز یک ابزار اندیشیدن است. حتی می‌توان گفت نوعی مقابله با کامپیوتر هم محسوب می‌شود. نسل‌های جدیدی که کاملاً با کامپیوتر طراحی می‌کنند، گاهی از آن نه به‌عنوان ابزار، بلکه به‌عنوان جایگزین فکر کردن استفاده می‌کنند و به نظر من این یکی از ایرادهای نحوه استفاده از تکنولوژی است.

من معتقدم هنوز هم دستی که یک معمار با آن خط می‌کشد، روح و قدرت دیگری دارد؛ امری که به‌وضوح قابل تشخیص است. در خط‌های کامپیوتری، هرچقدر هم فرم‌های پیچیده و متنوع تولید شود، آن روح وجود ندارد. با نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف می‌توان خیلی چیزها ساخت، اما این روح در آن‌ها دیده نمی‌شود. من از این منظر به کارم نگاه می‌کنم و در واقع نوعی پافشاری بر روش کاری خودم دارم؛ روشی که ریشه در طراحی دستی و مواجهه مستقیم با خط دارد.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ بسیاری از کارهای شما در نگاه اول ساده به نظر می‌رسند، اما با دقت بیشتر، پیچیدگی‌هایشان آشکار می‌شود. این سادگی آگاهانه است یا حاصل یک فرآیند طولانی فکر و تجربه است که در نهایت به این بیان رسیده؟

به نظر من اتفاق خوبی است که کار در نگاه اول ساده دیده شود؛ چون پشت این حرکت‌ها و آثاری که کشیده‌ام، ادعایی وجود ندارد. افراد زیادی هستند که به‌صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کنند و درباره خوب یا بد بودن آثارشان با قطعیت و ادعا صحبت می‌کنند، اما من واقعاً چنین نگاهی ندارم. فکر می‌کنم همین بی‌ادعایی باعث می‌شود آن سادگی اولیه در کار دیده شود.

از طرف دیگر، چون تفکری پشت آثار وجود دارد، این سادگی به شکل شفاف‌تری خودش را نشان می‌دهد. در مجموعه‌های اولیه، رنگ‌ها یا طرح‌ها دست‌خط آزادتری داشتند؛ گوشه‌ها خیلی خشک، شکننده یا تیز نبودند و این موضوع نرمی دست هنگام خط کشیدن را نشان می‌داد. در مراحل بعدی، خط‌ها جلوتر آمدند و لبه‌ها کاملاً تیز و تفکیک‌شده تعریف شدند. در این مرحله، خط‌ها از دل فرم‌هایی استخراج شدند که ماهیتی معماری داشتند. این تفاوت، در واقع تفاوت مسیر کاری من است.

برای من ساده دیده شدن اثر، اتفاق مثبتی است؛ چراکه لازم نیست هر بیننده‌ای نقاش یا معمار باشد تا بتواند از این ترکیب‌ها لذت ببرد. آن چیزی که من می‌خواهم منتقل کنم، الزاماً با توضیح مستقیم هم قابل بیان نیست.

ـ با توجه به اینکه پایه نگاه شما معماری است، آیا می‌توان گفت در این آثار، به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه، نوعی سازه یا ساختار پنهان وجود دارد؛ ساختاری نامرئی که تعمداً نمی‌خواستید خیلی آشکار باشد؟

نه، واقعاً چنین نگاهی ندارم. بوم یا کاغذی که انتخاب می‌کنم، برای من همان کارکرد کاغذ طراحی معماری را دارد. ما معمارها معمولاً روی کاغذهایی با ابعاد کوچک و در مقیاس‌های مشخص، مثلاً یک‌صدم، طراحی می‌کنیم و وقتی طرح کاملاً در ذهن‌مان جا افتاد، به سراغ اجرای آن می‌رویم.

من همین روند را در نقاشی هم دنبال می‌کنم. طرح‌هایی که می‌کشم، از ابتدا با این نیت شکل می‌گیرند که تبدیل به نقاشی شوند. ابتدا یک اتود اولیه در قطعات کوچک می‌زنم و وقتی از نظر خودم به جمع‌بندی می‌رسم، اجرای نهایی را آغاز می‌کنم. اما در فاصله‌ای که کار از مرحله اجرا تا پایان طی می‌کند، اتفاقات زیادی می‌افتد. طرح به‌تدریج در ذهنم کامل‌تر می‌شود، در میانه راه تغییراتی ایجاد می‌کنم و حین اجرا به نتایج تازه‌ای می‌رسم که دقیقاً همان چیزی نیست که در ابتدا شروع کرده بودم. اینجاست که تفاوت طراحی معماری با طراحی نقاشی خودش را نشان می‌دهد.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ در کارهای شما، رابطه میان خط و فضا بسیار پررنگ است. فضای خالی چه اهمیتی برای شما دارد و چه مفهومی در آثارتان پیدا می‌کند؟

معمولاً در آثارم فضای خالی به آن معنای متداولش ندارم؛ یعنی خیلی کم پیش می‌آید که بخشی از کار بدون رنگ باقی بماند. تقریباً همیشه سعی می‌کنم کل کادر را با رنگ پر کنم. با این حال، در مجموعه‌های جدیدم به‌صورت آگاهانه جاهایی را خالی گذاشته‌ام؛ البته ترجیح می‌دهم اسمش را چاله نگذارم، بلکه حفره‌هایی را در این حجم‌ها دیده‌ام.

در این مجموعه تلاش کرده‌ام کار از حالت صرفاً دوبعدی فاصله بگیرد و به سه‌بعدی نزدیک شود. ما در نقشه‌کشی معماری، وقتی خط می‌کشیم، در واقع بعد سوم را به‌صورت ذهنی و مجازی به آن اضافه می‌کنیم. من هم در این کارها، با ایجاد سایه در آن فضاهای خالی، همین حس را بازسازی کرده‌ام؛ یعنی در کنار فضای سفید، سایه‌های مشکی قرار داده‌ام، به‌طوری که انگار بخشی از سطح تابلو گود افتاده یا حتی فرورفته است.

اگر دقت کرده باشید، در بعضی قسمت‌ها سایه‌ها کوتاه‌تر و کوچک‌ترند، اما وقتی چشم روی کار مکث می‌کند، عمق آن فضا قابل حس است. این‌گونه، فضای خالی وارد کار شده و بیشتر از اینکه نبود رنگ باشد، به یک عمق بصری و تجربه فضایی برای بیننده تبدیل می‌شود.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ وقتی به کارهای ۱۵ سال پیش خودتان نگاه می‌کنید، آیا هنوز همان دغدغه‌ها را دارید یا مسائل تازه‌ای جای آن‌ها را گرفته‌اند؟ آیا می‌توان از نوعی تکامل در مسیر کاری شما صحبت کرد؟

اگر بخواهم از واژه تکامل استفاده کنم، این تکامل بیشتر در جهت پخته‌تر شدن و بهتر شدن بوده است. چون ممکن است یک مسیر یا یک کار را مدام تکرار کنم و همان روند قبلی را ادامه بدهم؛ چنین چیزی برای من بیشتر شبیه یک دورِ تکرار یا تسلسل است که دیگر جذابیتی ندارد. به همین دلیل سعی می‌کنم همیشه کار تازه‌ای انجام بدهم.

در این مسیر، توصیه‌های دخترم هم تأثیر زیادی دارد؛ او مدیر هنری من است و مدام به من یادآوری می‌کند که فراموش نکنم معمارم و به‌عنوان یک معمار نقاشی می‌کنم. این یادآوری من را همیشه در یک چهارچوب مشخص نگه می‌دارد.

البته در این ۱۵ سال، مجموعه‌های متنوع دیگری هم داشته‌ام؛ برای مثال مجموعه‌ای با عنوان «روزی روزگاری تهران» که در آن به سراغ عکس‌های خانوادگی و عکس‌های قدیمی رفتم، حتی عکس‌هایی که مربوط به حدود صد سال پیش خانواده‌مان بود. در این آثار، صورت‌ها را نقاشی نمی‌کردم، بلکه آن‌ها را به سایه‌هایی کاملاً خشک تبدیل می‌کردم؛ گاهی فقط یک خط از صورت، بخشی از مو یا قسمتی از لباس باقی می‌ماند. در مواردی هم با راه‌راه کردن تصویر، چهره‌ها به شبح یا حجم‌هایی نامشخص تبدیل می‌شدند. این‌ها در واقع بخشی از دوره‌های کاری من بودند.

یا مجموعه‌ای دیگر با موضوع سفر و مسافر داشتم؛ عکس‌هایی که گرفته شده بود و تعداد زیادی از آن‌ها را به‌صورت آنلاین فروختم. حتی نقاشی‌هایی را که بچه‌هایم در کودکی کشیده بودند دوباره بازطراحی کردم؛ آن‌ها در ابعاد کوچک، مثلاً روی یک کاغذ، اجرا شده بودند و من همان طرح‌ها را در مقیاس‌های بزرگ‌تر بازآفرینی کردم. همه این‌ها مجموعه‌هایی هستند که در طول این سال‌ها شکل گرفته‌اند، اما قالب اصلی و بنیانی که پشت همه آن‌ها قرار دارد، معماری است.

معماری از سال ۴۸ تمام وجود ما من را اشغال کرده است؛ یعنی بیش از ۵۰ سال. به همین دلیل می‌توان گفت این مجموعه‌ها نوعی گفت‌وگو میان معماری و نقاشی هستند.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ اگر این آثار را گفت‌وگویی میان معماری و نقاشی بدانیم، کدام‌یک در این گفت‌وگو نقش سخنگو را دارد و کدام شنونده است؟

این‌ها در واقع کاملاً به هم پیوسته‌اند و شاید بتوان گفت نوعی میان‌رشته‌ای بودن نامحسوس در آن‌ها جریان دارد. چیزی هست که در همه این آثار مشترک است؛ همه از معماری نشئت گرفته و به حجم رسیده‌اند، اما در عین حال، حافظه موسیقایی من هم در آن‌ها حضور دارد.

برای مثال، عنوان نمایشگاه اخیرم دقیقاً نام یک آلبوم موسیقی از دهه ۶۰ میلادی است؛ نخستین آلبوم یک گروه انگلیسی به نام «مودی بلوز» که با ارکستر لندن اجرا شده بود. حتی موسیقی همان آلبوم به‌عنوان صدای زمینه در گالری پخش می‌شود. 

همه این عناصر در کنار هم حضور دارند. هر جا که من هستم، معماری، نقاشی و موسیقی در هم ادغام شده‌اند. ممکن است مخاطب پیوستگی نقاشی و معماری را به‌وضوح ببیند، اما از نگاه من، موسیقی هم در این آثار حس می‌شود. این ذهنیت موسیقایی در تمام معماری‌ها و نقاشی‌هایم وجود دارد و به شکلی سایه‌وار، اما همیشگی، همراهم است.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ نگاه شما به مجسمه‌سازی چگونه شکل گرفته است؟ به نظر می‌رسد این بخش از کارتان به معماری، فلز، حجم و سازه نزدیک‌تر باشد. این رویکرد تا چه اندازه بر نگاه هنری شما تأثیر گذاشته است؟

خیلی از معمارها چنین نگاهی دارند. گویی این «بیماری» منتقل می‌شود؛ یعنی تبدیل می‌شویم به آدم‌هایی که دائماً در حال فکر کردن به حجم‌اند، مدام تصور می‌کنند، خیال‌پردازی و رؤیاپردازی دارند. این‌ها چیزهایی است که همیشه در لایه‌های پنهان حرفه ما وجود دارد. بعضی‌ها شاید خیلی گذرا از کنار آن رد شوند و توجهی نکنند، اما برای من این‌طور نبود.

مثلاً وقتی سر ساختمان بودیم و می‌دیدم چه حجم عظیمی از مصالح مصرف می‌شود تا در نهایت به یک بنا تبدیل شود. با ضایعات و دورریزهایی مواجه می‌شدم که به نظرم می‌آمد می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده کرد؛ می‌شود این مواد را به حجم تبدیل کرد و از دلشان مجسمه ساخت. ضمن اینکه من مجسمه‌ها را همیشه در مقیاس بزرگ تصور می‌کنم؛ حتی همین کارهایی که ساخته‌ام، در ذهنم این‌گونه است که روزی در یک میدان یا فضای عمومی، در ابعاد چهار یا پنج متری اجرا شوند.

از سوی دیگر، گاهی در همین نقاشی‌ها، وقتی خطی شکل می‌گرفت، متوجه می‌شدم که می‌شود آن را به مجسمه تبدیل کرد. یکی از کارهایی که فروخته شد، مربوط به گالری اعتماد بود. یکی از پروژه‌های تابلو که روی دیوار نرفت چون فروخته شده بود، آن را روی یک لوله آهنی با قطر ۶۰ سانتی‌متر و ارتفاع یک متر و ۴۰ سانتی‌متر منتقل کردم و به آهنگری سپردم تا با هوابرش آن را ببرد؛ یعنی یک تصویر دوبعدی تبدیل شد به یک حجم استوانه‌ای.

کار دیگری هم هست که در یکی از پروژه‌ها انجام دادم؛ یک تابلو را به‌عنوان الگو انتخاب کردم، آن را به آهنگر دادم تا روی ورق فلزی برش بزند و در نهایت تبدیل شد به یک مجسمه. یا مثلاً با استفاده از لوله‌هایی که در کارهای بنایی و آهنگری به کار می‌روند، مجسمه ساختم. همه این‌ها تخیلات و تصوراتی بود که فرصتی پیدا کردم با حوصله آن‌ها را اجرا کنم تا به شکل ملموس دیده شوند.

البته واقعیت این است که همه این کارها قابل فروش نبودند و همه هم آن‌ها را دوست نداشتند. بسیاری از این مجسمه‌ها در مقایسه با تابلوهای نقاشی، که رنگ و لطافت بیشتری دارند، خشن و زمخت به نظر می‌رسیدند. کار با آهن ذاتاً زمخت است و نگهداری و انبار کردن این حجم‌ها هم برای من امکان‌پذیر نبود. در مجموع فکر می‌کنم شش یا هفت مجسمه فلزی ساختم که از میان آن‌ها فقط دو اثر فروش رفت.

دو مجسمه دیگر مدتی است در گردش‌اند؛ یکی در گالری ماد، دو اثر در هفته دیزاین تهران، یک‌بار در باغ فردوس و یکی هم در آرت سنتر به نمایش درآمده‌اند. علاقه به حجم‌سازی همچنان در من وجود دارد، اما محدودیت فضا و امکانات باعث شده فعلاً توقف کنم.

هنر در مقابل کامپیوتر!

ـ و در پایان، این نمایشگاه برای شما بیشتر نگاهی به گذشته است یا آغاز یک مسیر تازه؟

این نمایشگاه را نمی‌توانم صرفاً نگاهی به گذشته بدانم، اما به هر حال فرصتی بود برای معرفی خودم به مخاطبان جدید. من آن‌چنان چهره شناخته‌شده‌ای نیستم و دوست داشتم کسانی که تازه با کارهایم آشنا می‌شوند، بدانند که در کنار معماری، مسیر نقاشی را هم به‌طور جدی دنبال می‌کنم.

من در معماری به اندازه کافی کار کرده‌ام؛ نه اینکه دیگر نخواهم ادامه بدهم. همین حالا هم یک پروژه معلق دارم که اساساً پروژه‌ای موزه‌ای است و قرار است در نوفل‌لوشاتو ساخته شود، اما به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما فعلاً متوقف مانده است. 

 فعالیت معماری من در این مقطع کمتر شده است و تا زمانی که خداوند به من اجازه بدهد دستم، فکرم و چشمم کار کند، نمی‌توانم بی‌کار بمانم. به همین دلیل ترجیح می‌دهم نقاشی را ادامه بدهم. چالش اصلی من در ادامه مسیر این است که تکرار نکنم و درجا نزنم؛ مدام سعی می‌کنم مسیر تازه‌ای باز کنم.

کارهای جدیدی که اخیراً انجام داده‌ام، از نظر خودم کاملاً متفاوت و شاخص هستند، به‌ویژه آثاری که مربوط به یکی دو ماه اخیرند. احساس می‌کنم یک گام بزرگ نسبت به قبل برداشته‌ام و این مسیر را ادامه خواهم داد.

منبع : ایسنا




چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - 17 December 2025
مستاجر و مالک قانون را دور می‌زنند
روزنامه چارسوق

مستاجر و مالک قانون را دور می‌زنند

رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: تعیین دستوری سقف افزایش اجاره‌بها در بازار مسکن پاسخگو نیست، زیرا مالکان به دلیل شرایط تورمی برای دور زدن قانون از قرارداد رسمی خودداری می‌کنند. خشایار باقرپور، رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با اشاره به تأثیر تعیین سقف افزایش اجاره‌بها تا ۲۵ درصد در سال‌جاری …
         
گلایه روزنامه جمهوری اسلامی از وزارت خارجه ایران: کارآمدی لازم برای برخورداری از دیپلماسی فعال را ندارند
سایت هم میهن

گلایه روزنامه جمهوری اسلامی از وزارت خارجه ایران: کارآمدی لازم برای برخورداری از دیپلماسی فعال را ندارند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: وزارت خارجه کشورمان فاقد کارآمدی لازم برای برخورداری از دیپلماسی فعال است. ایران در شرایط خاص کنونی به یک دیپلماسی فعال و هوشمند نیاز دارد. این نیاز چه وقت برآورده خواهد شد؟
اعلام فهرست اولیه نامزدهای نود و هشتمین دوره اسکار در ۱۲ شاخه اعلام
سایت تجارت نیوز

اعلام فهرست اولیه نامزدهای نود و هشتمین دوره اسکار در ۱۲ شاخه اعلام

آکادمی اسکار فهرست اولیه نامزدها در ۱۲ شاخه از جوایز اسکار نود و هشتم را منتشر کرد.
    
چرا سعید جلیلی درپاسخگویی به مسایل سیاسی  طفره می رود / ضدگلوله کردن پراید ویا ضدپاسخگویی درباره کرسنت! / مبارزه با فساد یا تسویه حساب سیاسی ؟
سایت رکنا

چرا سعید جلیلی درپاسخگویی به مسایل سیاسی طفره می رود / ضدگلوله کردن پراید ویا ضدپاسخگویی درباره کرسنت! / مبارزه با فساد …

رکنا سیاسی : سعید جلیلی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی خواستار محاکمه رقبای سیاسی به‌ویژه در پرونده کرسنت است، که خود از پاسخ‌گویی درباره نقش و عملکردش در این پرونده و خسارت‌های واردشده طفره می‌رود.
پشت پرده حمایت چین از موضع امارات درباره جزایر ایرانی
سایت فرارو

پشت پرده حمایت چین از موضع امارات درباره جزایر ایرانی

چین و امارات ارتباطات تجاری دوجانبه گسترده‌ای دارند. بر اساس اعلام رسمی وزارت خارجه چین، امارات اولین بازار صادرات چین و دومین شریک تجاری این کشور در خاورمیانه و اولین شریک در تجارت غیرنفتی است. حجم تجارت میان دو کشور بر اساس همین گزارش، در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۰۲ میلیارد دلار بوده است. چین با ۶.۳ میلیارد …
         
آکسیوس: ایلان ماسک در حال ورود به انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۶ به نفع جمهوری‌خواهان است/رابطه او با ترامپ دوباره گرم‌تر شده
سایت اعتماد آنلاین

آکسیوس: ایلان ماسک در حال ورود به انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۶ به نفع جمهوری‌خواهان است/رابطه او با ترامپ دوباره گرم‌تر شده

ایلان ماسک تأمین مالی کارزارهای مجلس نمایندگان و سنای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۶ را آغاز کرده است؛ نشانه‌ای از این‌که رابطه او با رئیس‌جمهور ترامپ پس از جدایی پرتنش اوایل امسال، دوباره گرم‌تر شده است.
راست و دروغ افشاگران سفارشی
سایت فرهیختگان

راست و دروغ افشاگران سفارشی

برخی دیگر هم معتقد بودند شخص رئیس بانک مرکزی در اجرای دو کلان وظیفه بانک مرکزی یعنی «حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم» چندان موفق نبوده است. این انتقادات در جای خود و مفصلاً نیاز به بررسی و تشریح دارد اما در کنار انتقادات به اصل عملکرد، ادعا‌هایی بعضا عجیب نیز مطرح می‌شد.
سعید جلیلی از جان مردم و مملکت چه می خواهد ؟
سایت رکنا

سعید جلیلی از جان مردم و مملکت چه می خواهد ؟

رکنا سیاسی : مردم در جریان انتخابات نشان دادند که آگاه و مشرف به مسائل و مشکلات و چرایی رخداد آن هستند و طرح فله‌ای شعارهای عوام‌فریبانه و سطحی آنان را به بیراهه نخواهد برد.
«همه» اینگونه نیستند/جامعه نیازمند تقویت «گفتمان فضیلت» است
سایت هم میهن

«همه» اینگونه نیستند/جامعه نیازمند تقویت «گفتمان فضیلت» است

در جامعه‌ای که احساس محرومیت و بی‌عدالتی گسترده شده است، شاهد شکل‌گیری چرخه معیوب و خطرناکی در رفتارهای فردی و اجتماعی هستیم.
جاده یک‌طرفه با دست فرمان قدیمی
سایت هم میهن

جاده یک‌طرفه با دست فرمان قدیمی

مردم در جریان انتخابات نشان دادند که آگاه و مشرف به مسائل و مشکلات و چرایی رخداد آن هستند و طرح فله‌ای شعارهای عوام‌فریبانه و سطحی آنان را به بیراهه نخواهد برد و برای طرح‌کنندگان نیز شأن و اعتباری ایجاد نخواهد کرد.
تحلیل عباس عبدی درباره تاثیر تندروها از بی‌نیاز شدن ساختار به دشمن
سایت هم میهن

تحلیل عباس عبدی درباره تاثیر تندروها از بی‌نیاز شدن ساختار به دشمن

عباس عبدی نوشت: آنان که طرفدار وضع موجود هستند، گمان می‌کنند که قادرند هر چه بخواهند بگویند و این را به نام دفاع از نظام و رهبری و انقلابی بودن جا بزنند و چون به اتهامات زده شده رسیدگی نمی‌شود و اتهام‌زننده نیز مورد سوال واقع نمی‌شود، فضای سیاسی مغشوش و تیره می‌شود و نتایجش دامن کل جامعه و ساختار را …
پژوهشگری بی‌اثر/جامعه‌شناسان از موانع پژوهش در ایران و نقش پررنگ دولت‏‌ها در موسسات پژوهشی می‌گویند
سایت هم میهن

پژوهشگری بی‌اثر/جامعه‌شناسان از موانع پژوهش در ایران و نقش پررنگ دولت‏‌ها در موسسات پژوهشی می‌گویند

استقلال، گمشده بزرگ در حوزه پژوهشگری؛ این خلاصه نگرانی پژوهشگرانی است که با نگاهی انتقادی به فضای پژوهشگری در ایران، معتقدند آنچه می‌تواند نتایج پژوهش‌ها را بدل به کاری اثربخش کند، کنشگری است.
رویای جهان چندقطبی/آیا عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری شانگهای می‏‌تواند اثر تحریم‏‌های غرب را کاهش دهد؟
سایت هم میهن

رویای جهان چندقطبی/آیا عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری شانگهای می‏‌تواند اثر تحریم‏‌های غرب را کاهش دهد؟

ایران با فشار رو به رشد در عرصه بین‌المللی مواجه است. ژوئن ۲۰۲۵ اسرائیل و آمریکا همزمان با مذاکرات تهران و واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، به این برنامه حمله کردند.
روزنامه شرق

تصاویری از اختتامیه سینما حقیقت

آدرس غلط
سایت روزنامه سازندگی

آدرس غلط

نقدی بر سخنان بیژن عبدالکریمی
بازیگر راهبردی
سایت روزنامه سازندگی

بازیگر راهبردی

آیا توسعه منطقه‌ای جواب می‌دهد؟
نماینده آمارهای جعلی
سایت روزنامه سازندگی

نماینده آمارهای جعلی

▫️امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس، در ماه‌های اخیر چندین بار آمارهای کذب منتشر کرد
نوبت برخورد با تندروها؟/ گفت‌وگو با نمایندگان درباره موضع‌گیری‌های اخیر رئیس مجلس و دستگاه قضایی
سایت هم میهن

نوبت برخورد با تندروها؟/ گفت‌وگو با نمایندگان درباره موضع‌گیری‌های اخیر رئیس مجلس و دستگاه قضایی

همه سال‎‌های گذشته آنچه معمولاً شاهدش بودیم مرزبندی سنتی«خودی» (اصولگرا) و «غیرخودی» (اصلاح‌‏طلب و دگراندیشان سیاسی و...) در حوزه واکنش‌ها و اعتراضات و حتی برخوردها بود اما حالا درون همین جریان‎‌های برخاسته از یک خاستگاه هم شرایط تغییر کرده است.
 4 دهه رهاشدگی اتباع افغان  و هزینه‌ای که  جامعه می‌پردازد
سایت جوان آنلاین

 4 دهه رهاشدگی اتباع افغان  و هزینه‌ای که  جامعه می‌پردازد

حضور میلیون‌ها تبعه افغانستانی در ایران پس از چهار دهه، دیگر یک موضوع صرفاً انسانی یا همسایگی نیست، بلکه به بحرانی چندلایه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بدل شده است. بحرانی که ریشه آن، نه در مهاجرت که در «رهاشدگی قانون» است. واقعیتی که حالا حتی مقامات رسمی وزارت کشور نیز با دادن آمار‌های بی‌سابقه …
ادعای رئیس موساد: ایده ادامه تولید بمب هسته‌ای هنوز در قلب‌های ایرانی‌ها می‌تپد / تهران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان را فریب دهد و یک توافق هسته‌ای بد دیگر را اجرا کند / اجازه نخواهیم داد که یک توافق بد شکل بگیرد
سایت انتخاب

ادعای رئیس موساد: ایده ادامه تولید بمب هسته‌ای هنوز در قلب‌های ایرانی‌ها می‌تپد / تهران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان …

رئیس موساد، دیوید بارنئا، در مراسمی برای تقدیر از کارکنان این سازمان جاسوسی سخنرانی کرد. او در بخشی از اظهاراتش به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: «تهران از آرزوی خود برای نابودی دولت اسرائیل دست نکشیده است. ایران فکر می‌کند می‌تواند بار دیگر جهان را فریب دهد و یک توافق هسته‌ای بد دیگر را اجرا کند. …
عرضی نیست؟
سایت آخرین خبر

عرضی نیست؟

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست زهرا طیبی| افزایش محسوس و قابل‌توجه قیمت برخی اقلام و مواد غذایی اساسی، در کنار نوسانات شدید بازار ارز، فشار مضاعفی را به معیشت مردم وارد کرده است. قیمت ارز تنها در یک روز افزایش حدود سه هزار تومانی را تجربه کرد؛
طرح تجزیه ایران را جدی بگیرید
سایت آخرین خبر

طرح تجزیه ایران را جدی بگیرید

اطلاعات/متن پیش رو در اطلاعات منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست ایران تا تجزیه سرزمینی و ملی نشود، منافع غرب حفظ نمی‌شود. غرب مرکز و کانون دنیاست. کشوری نمی‌تواند در برابر اعمال اراده غرب بایستد. اگر ایستاد، جنگ نظامی و اقتصادی و مالی و تبلیغاتی و سیاسی و جنگ تمام عیار روانی علیه
سایت فرهیختگان

نمای برفی قله دماوند و پوشش برف در قله توچال

سلاطین خودبینی و فرافکنی؛ حمله «جوان» به سخنان اخیر محسن هاشمی
سایت آخرین خبر

سلاطین خودبینی و فرافکنی؛ حمله «جوان» به سخنان اخیر محسن هاشمی

روزنامه جوان/متن پیش رو در جوان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست محسن هاشمی از دولت خواسته است که با حزب کارگزاران سازندگی مشورت کنند تا مشکلات کشور حل شود، اما در عباراتی متناقض و البته بسیار وقیح و خودبینانه که بازنمایی عادت زشت فرافکنی آنان در انتهای بن‌بست‌هایی است که خود ای
رواج زیرمیزی در تالار دوم
روزنامه دنیای اقتصاد

رواج زیرمیزی در تالار دوم

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با اشاره به ایجاد پدیده زیرمیزی در تالار دوم مبادله ارز به‌دلیل عدم شفافیت گفت: به ازای هر دلار، 4 هزار تومان مطالبه می‌شود تا دو طرف را به هم وصل کنند.
         
رمزارز در حصار سیاست
روزنامه دنیای اقتصاد

رمزارز در حصار سیاست

چرا ایران با وجود پذیرش گسترده رمزارز در میان مردم، هنوز نتوانسته تکلیف خود را با بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال روشن کند؟ چگونه در ایران‌میلیون‌ها کاربر وارد اقتصاد رمزارزی شده‌اند، اما سیاستگذاری رسمی همچنان درگیر اختلاف نهادی و نگاه‌های متناقض است؟ آیا ادامه این بلاتکلیفی در ایران به معنای حذف تدریجی …
         
به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!
سایت الف

به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!

به فکر خودمان باشیم؛ هیچکس دلش برای ما نسوخته!
«سیاست وفاق» پویاست یا ایستا و جزم‌اندیش؟
روزنامه آرمان امروز

«سیاست وفاق» پویاست یا ایستا و جزم‌اندیش؟

آرمان‌امروز- عرفان بیوک‌نژاد: مباحث مطرح‌شده پیرامون «وفاق» به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌های محوری در فضای سیاسی کشور، بار دیگر این پرسش را در کانون توجه قرار داده است که آیا وفاق یک رویکرد ایستا و جزم‌گراست یا ماهیتی پویا و تغییرپذیر دارد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با عملکرد دولت و نگاه دکتر مسعود پزشکیان …
ایرانیان در بین نامزدهای اسکار
روزنامه شرق

ایرانیان در بین نامزدهای اسکار

آکادمی علوم و هنرهای سینما فهرست‌های کوتاه نامزدهای نودوهشتمین دوره جوایز اسکار ، شامل ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی را منتشر کرد.
         
عثمان دمبله برنده جایزه «دِبِست» شد
سایت فرهیختگان

عثمان دمبله برنده جایزه «دِبِست» شد

 در مراسم دِ بست فیفا که در قطر برگزار شد عثمان دمبله موفق شد جایزه بهترین بازیکن مرد سال را به خود اختصاص بدهد.
         
ارابه‌های فرسوده
سایت روزنامه سازندگی

ارابه‌های فرسوده

▫️واژگونی یک اتوبوس در محور نطنز-اصفهان که به جان باختن ۱۳ نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر انجامید، بار دیگر ضعف زیرساختی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را آشکار کرد. تکرار حوادث این چنینی نشانه‌ای از بحرانی مزمن در حمل‌و‌نقل عمومی و وضعیت نامناسب جاده‌هاست
سروش  چگونه سروش شد؟
روزنامه آرمان امروز

سروش چگونه سروش شد؟

گرامیداشت ۸۰ سالگی عبدالکریم سروش آرمان امروز :   ۸۰ ساله شدن دکتر عبدالکریم سروش در جامعه‌ای که درگیر یا حیران قیمت طلا و دلار شده و بیش از هر زمان دیگر نگران حفظ قدرت خرید خود است و می‌کوشد اندک اندوخته‌ها را به پناهگاه های تورم ببرد نباید خبری چندان قابل تأمل باشد اما [ ]
ببینید: هیس! بودجه‌خوارها مشغول جوسازی‌اند
سایت انتخاب

ببینید: هیس! بودجه‌خوارها مشغول جوسازی‌اند

به دنبال نامه‌ی ۱۸۰ اقتصاددان به رئیس جمهور که از او خواسته بودند شجاعانه بودجه‌ی نهاد‌های فاقد بازدهی را حذف کند خبرگزاری متعلق به سازمان تبلیغات یک موج خبری علیه آنچه «حذف بودجه‌ی نهاد‌های فرهنگی» می‌خواند به راه انداخته است.
دیپلماسی احمدی‌نژادی دوباره در راه است؟
سایت رکنا

دیپلماسی احمدی‌نژادی دوباره در راه است؟

رکنا سیاسی:بازگشت دیپلماسی احمدی‌نژادی؟ حضور مهمان‌های خارجی از کشورهایی با روابط محدود با ایران، یادآور رویکرد سیاست خارجی دوران محمود احمدی‌نژاد است؛ دوره‌ای که تلاش برای یارکشی بین‌المللی و نمایش عمق استراتژیک در اولویت بود.
10 درصد پردرآمد ایران؛ صاحبان 46 درصد درآمد ملی!
سایت رکنا

10 درصد پردرآمد ایران؛ صاحبان 46 درصد درآمد ملی!

رکنا اجتماعی : 10 درصد ثروتمندترین افراد ایران، 46 درصد از درآمد ملی را در اختیار دارند؛ نابرابری اقتصادی نتیجه سیاست‌ها و ساختارهای حکمرانی است که شکاف‌های اجتماعی و بحران‌های گسترده‌تری را رقم می‌زند.
تن پوش قاچاقی!
سایت روزنو

تن پوش قاچاقی!

سیاست‌های ارزی، قاچاق پوشاک و تولید برند‌های جعلی داخلی، بازار پوشاک ایران را ناسالم و غیرشفاف کرده است
۱۵ سال تحریم با ایرانیان چه کرده است؟
سایت آفتاب نیوز

۱۵ سال تحریم با ایرانیان چه کرده است؟

فقر مطلق طی ۱۵ سال اخیر شروع به افزایش کرد. یعنی افرادی که با کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‏‌کنند تعدادشان بیشتر شد. در سال ۱۳۸۹ فقر مطلق با نرخ رشد ۲۵ درصد همراه بود ولی به تدریج در ۱۵ سال گذشته روند رشد این نرخ بالاتر رفت و بر اساس آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در سال ۱۴۰۳ به …
         
سرمقاله ایران/ جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)
سایت آخرین خبر

سرمقاله ایران/ جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)

ایران/ «جنگ نرم را سخت جدّی بگیریم! (۱)» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم سید عطاءالله  مهاجرانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: ترامپ بارها گفته است: «ارتش آمریکا برای بمباران مراکز هسته‌ای ایران، ۲۲ سال تمرین می‌کرد. رؤسای ‌جمهوری سابق جرأت اقدام نداشتند.» این حرف یعنی از سال ۲۰۰
بازگشت ژاپن از خاکستر
سایت اکوایران

بازگشت ژاپن از خاکستر

اکوایران: ژاپن بعد جنگ جهانی دوم همچون ققنوس از خاکستر های ویرانه های خود دوباره برخاست. شروع به رشد کرد. به طوری که کمتر کسی فکر می کرد بتواند سریع از ویرانه های دو بمب اتمی و ویرانی ۴۰ درصدی شهر ها به سرعت خود را بازسازی کند. ژاپن کشوری با نماد مقاومت و تاب آوری مردم اش توانست بعد از جنگ جهانی دوم …
عبدی: این ممکلت روزی اصلاح که می‌شود که رسانه عمومی آن اصلاح شود
سایت اکوایران

عبدی: این ممکلت روزی اصلاح که می‌شود که رسانه عمومی آن اصلاح شود

عباس عبدی، فعال سیاسی:به نظر من، اصلاح این کشور از روزی آغاز می‌شود که رسانه‌اش اصلاح شود؛ در این موضوع هیچ تردیدی ندارم.
پیشنهاد عبده‌تبریزی برای کنترل تورم
روزنامه دنیای اقتصاد

پیشنهاد عبده‌تبریزی برای کنترل تورم

حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن شفاف‌سازی پیرامون صحبت‌های منتشرشده در رابطه با امکان بروز تورم بالا در ایران، به بیان تصمیماتی پرداخت که دولت برای جلوگیری از افزایش تورم باید اتخاذ کند. این تصمیمات شامل مهار کسری بودجه، توقف انتقال بار مالی دولت به بانک‌ها و سیگنال‌دهی در ارتباط با …
         
ابر تورم در راه است؟!
روزنامه آرمان امروز

ابر تورم در راه است؟!

آرمان امروز: در هفته‌های اخیر انتشار ویدئویی از حسین عبده تبریزی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مشاور مسعود پزشکیان بود، درباره احتمال افزایش تورم ایران تا ۳۰۰۰ درصد در سال آینده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است. وحید عزیزی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به اظهارات اخیر حسین عبده تبریزی مبنی …
عقب‌نشینی امنیتی بزرگ زلنسکی
سایت آخرین خبر

عقب‌نشینی امنیتی بزرگ زلنسکی

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست ترامپ، اوکراین را برای دستیابی به طرح صلح با روسیه تحت فشار قرار داده است. این درحالی است که نقاط اصلی اختلاف میان طرفین همچنان باقی است. بازار نمایندگان ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، روز یکشنبه د
شکاف بنیادین در اروپا
سایت هم میهن

شکاف بنیادین در اروپا

مخالفت جدی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، با بسته حمایتی ۱۳۵ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا از اوکراین فقط یک مخالفت ساده بودجه‌ای نیست، بلکه نشانه‌ای از یک شکاف بنیان‌برانداز در ساختار اتحادیه اروپاست.
نماد توفیق و ناکامی راک ایرانی
سایت هم میهن

نماد توفیق و ناکامی راک ایرانی

کورش یغمایی شاهد عجیبی بر توفیق و عدم‌توفیق موسیقی راک در ایران است. یعنی هم شهرت فزاینده‌ او و فرزندش را می‌توان معیاری بر محبوبیت موسیقی راک در ایران دانست و هم استثنا‌بودن یغمایی‌ها را می‌توان نشانه‌ای بر عدم‌مقبولیت این موسیقی در ایران دانست.
با من ازدواج می‌کنی؟!
خبرگزاری ایسنا

با من ازدواج می‌کنی؟!

چند روز قبل، سیامک عباسی - خواننده - اجرای زنده خود را متوقف کرد، رو به جمعیت ایستاد و با حلقه‌ای در دست زانو زد تا از شریک عاطفی‌اش درخواست ازدواج کند. صحنه‌ای که با تشویق ممتد حاضران همراه شد و تصاویر آن به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد تا دوباره بحث‌ها درباره این مدل خواستگاریِ نمایشی را داغ کند.
برای دلجویی، دیر است... دیـر
سایت هم میهن

برای دلجویی، دیر است... دیـر

خبر انتشار «آخرین» آلبوم از سوی موسیقیدان ارجمند کشورمان، کورش یغمایی، نشانه‌ای دیگر از خالی‌شدن یک سنگر دیگر در جبهه تولید موسیقی غیربازاری است.
این کیمیاییِ دیگری است
روزنامه شرق

این کیمیاییِ دیگری است

حسد بر زندگی عین القضاه دومین رمان مسعود کیمیایی است که بعد از رمان جذاب و خواندنی جسدهای شیشه ای منتشر شد و اینک برای
بازارنیوز | پشت پرده انفجار بازارها + ویدئو
روزنامه تعادل

بازارنیوز | پشت پرده انفجار بازارها + ویدئو

امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ معاملات بازار‌های ارز و طلا با انفجار قیمت دلار شروع شد. دلار که طی دو روز گذشته در کانال ۱۲۸ هزار تومانی گرفتار بود، امروز را در کانال ۱۳۰ هزار تومانی شروع کرد و در ادامه روند صعودی از نیمه کانال ۱۳۱ هزار تومانی نیز گذشت. اگرچه مسیر قیمت دلار در ادامه کمی تعدیل شد و این ارز …
نتانیاهو به دنبال دو دیدار با ترامپ با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات او در چند موضوع مهم/ یک منبع: نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است هر چه در پایان گفت‌و‌گو‌های طولانی، بیشتر با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کنید، شانس شکل دادن به تصمیم نهایی او بیشتر می‌شود
سایت انتخاب

نتانیاهو به دنبال دو دیدار با ترامپ با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات او در چند موضوع مهم/ یک منبع: نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است …

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌دنبال برگزاری دو دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست پایان سال در ایالت فلوریداست؛ دیدارهایی که هدف آن‌ها تأثیرگذاری بر تصمیم‌های ترامپ در چند موضوع جنجالی است. نخستین دیدار قرار است ۲۹ دسامبر و هم‌زمان با ورود نتانیاهو برگزار شود و دیدار دوم نیز …