قدیمترها حقیقت را به آب تشبیه میکردند که هر چقدر هم که گلآلود شود، نهایتا دوباره شفاف میشود. این روزها ولی ظاهرا وقت تجدید نظر در این تشبیه قدیمی فرا رسیده؛ در عصر اینترنت و اکوسیستم جدید اطلاعرسانی، حقیقت مثل تصویری است که از میان هزاران فیلتر عبور کرده و هرکدام از فیلترها، لایهای از آن را دستکاری کردهاند. سه سال پیش، وقتی ترجمه کتاب «دستکاری در رسانههای اجتماعی» را آغاز کردم، تصورم این بود که صرفاً با متنی درباره تکنیکهای تبلیغاتی جدید روبرو هستم. اما هر چه جلوتر رفتم، متوجه شدم که موضوع …