ایرانیان در روز عاشورای سال ۶۱ نتوانستند به سپاه حسین(ع) بپیوندند، اما پس از آن در کنار کسانی قرار گرفتند که پرچم آل محمد(ص) را در دست داشتند. آغاز حرکت آنان با همراهی مختار بود؛ سپستر سپاه سیاهجامگان که از سوی ابومسلم خراسانی به سوی کوفه آمده بودند، در بیرون شهر اردو زدند تا درست در روز عاشورای سال ۱۳۲ هجری قمری وارد دارالاماره شوند و بساط خلافت بنیامیه را برچینند.