خبرگزاری مهر / ۲ ساعت قبل

مروری بر «کارناوال» در زمین بازی پلتفرم‌های نوظهور

شیدا اسلامی کارشناس رسانه با اشاره به برنامه «کارناوال» به تفاوت حضور رامبد جوان در تلویزیون و پلتفرم پرداخته است.
مروری بر «کارناوال» در زمین بازی پلتفرم‌های نوظهور

خبرگزاری مهر- یادداشت مهمان- شیدا اسلامی؛ بازار محتوای تصویری در روزهای گذشته دستخوش تحولات و حاشیه‌های مختلفی شده است. از یک‌سو، پخش اولین قسمت «گنگ» که در ساختار و موضوع دست به یک کار متفاوت زده، از همان گام ابتدایی دچار حاشیه شد و واکنش‌های مختلفی در پی داشت، تاآنجاکه به عذرخواهی رپر معروف مهمانش انجامید و درنهایت به دلیل «برخی رفتارها و صحنه‌های خلاف شئونات فرهنگی، مذهبی و ملی ایران اسلامی، با دستور قضایی متوقف و پرونده قضایی نیز در این‌خصوص تشکیل شد» برنامه‌ای که نفس بازگشت مجری آن، علی ضیا، به صحنه پلتفرمی که در هر حال ذیل قوانین جاری کشور است، حامل پیامی جدید برای فضای رسانه‌ای بود.

در مواجهه بدبینانه، هم‌زمانی این بازگشت، فارغ از نوع ورود خود او و پلتفرم پخش‌کننده برنامه‌اش، شاید با تحولات جدید در بازارپردازی و معادلات اقتصادی یوتیوب که پیش‌تر امثال علی ضیا به انتشار برنامه‌هایشان در فضای آن چشم امید بسته بودند هم بی‌ارتباط نباشد؛ چون حالا گزارش‌های کاربران و تحلیلگران حوزه دیجیتال نشان می‌دهد یوتیوب حساسیت خودش را به ترافیک مشکوک، از جمله ترافیک مبتنی‌بر VPN افزایش داده است؛ رویکردی که می‌تواند روی بخشی از اقتصاد یوتیوب فارسی هم اثر بگذارد و برگشت سرمایه‌های برنامه‌هایی را که تصور می‌کنند با انتخاب فضایی خارج از حیطه زیست‌بوم رسمی کشور، به تضمین آن‌ها کمک می‌کنند، دچار خلل کند. ارقام و اعدادی گاه عجیب‌وغریب که وقتی درباره همین قسمت از «گنگ» که در فیلیموی رسمی منتشر شد، یک رقم گزاف چندین میلیاردی مطرح شده و حرف‌وحدیث‌های زیادی را پیرامون خودش انگیخته، طبیعی است که ظن بالا بودن رقم‌های سرمایه‌گذاری و صرف بودجه در چنین برنامه‌هایی را قوت و چالش برگشت سرمایه را شدت ببخشد.

از طرف‌دیگر، «کارناوال» هم که به‌تازگی به پایان فصل نخستش رسید، با همه تنوع و هیجانش، بیش از آنکه فقط یک پروژه سرگرمی باشد، به یک «آینه» شبیه شد. آینه‌ای که تضاد میان دو جهان را منعکس می‌کند: جهانِ پلتفرم‌های نوظهور و جهانِ رسانه ملی. میدان فراخی که با همه گستردگی‌اش، وقتی برای نمونه، در مقیاس برنامه‌ای ویژه مثل «کارناوال» مطالعه شود، انبوهی از نکات ظریف‌تر از مو به دست می‌دهد.

از یک‌سو، دست‌اندرکاران برنامه‌های اینچنینی، از جمله رامبد جوان، مجری و کارگردان «کارناوال» و علی ضیای «گنگ»، با رضایت از تجربه تولید در فضای VOD معتقدند برخی از این مدل برنامه‌ها حتی در خیالِ تلویزیون هم نمی‌گنجد و در قابِ فعلی صداوسیما، یا امکان‌پذیر نیست یا با هزینه‌های مذاکراتی و ممیزیِ سنگینی همراه است و به همین دلیل است که هنرمندان پلتفرم را «آزادی‌بخش» می‌یابند: آزادی در فرم، موسیقی، گپ زدن، شوخی کردن و آزمون‌وخطا.

اما از سوی دیگر، همین «آزادی» خیلی زود با دیواره‌ای دیگر روبه‌رو می‌شود: دیواره اقتصاد و مقیاس مخاطب.

همان‌طور که جوان هم در مصاحبه‌ای که به‌تازگی منتشر شده، اشاره می‌کند، تأمین هزینه چنین پروژه‌هایی، از دکورهای پرزرق‌وبرق تا تیم فنی گسترده، بدون تکیه بر سازوکار جذب اسپانسر، در تلویزیون هم دشوار است؛ در پلتفرم دشوارتر. برای همین است که برای نمونه، گروه تولید «کارناوال» مجبور شده چند اسپانسر و به‌قول محمد شریفی، تهیه‌کننده برنامه، ابتدا حتی چند اسپانسر خرد را در تولید آن دخیل کند. امری که مسلمآً مخاطب نیز آن را درمی‌یابد و آزاردهندگی‌اش در طول زمان به چشم می‌آید.

مقیاس مخاطب هم مقوله دیگری است که سازنده «کارناوال» های پلتفرمی را با دشواری روبه‌رو می‌کند؛ زیرا گستره مخاطب بالقوه در تلویزیون که هنوز ملی و سراسری است، وسیع‌تر، نزدیک‌تر به بالفعل شدن و قابل‌اعتمادتر است تا همین گستره در پلتفرم که خواه‌ناخواه محدودتر و تکه‌تکه‌تر است. اینکه رامبد جوان می‌گوید: «یک افسوس جدی دارم؛ کاش می‌شد کارناوال از آنتن تلویزیون پخش شود! کاش همه ایران می‌توانستند این برنامه و این اجراها را ببینند…»، حتی فارغ از اهمیت و سرنوشت‌سازی مخاطب در مارکت تخصصی او، نشانگر نوعی احساس خسران در دیده شدن تدارک عظیم و تلاش گسترده برای عرضه برنامه است.

حاصل این تضاد آنکه «کارناوال» اگرچه در پلتفرم توانسته بخشی از رؤیای رامبد جوان را محقق کند، در نقطه پایانی، برخلاف شوهایی استثنایی چون «جوکر» (که حتی فصل اولش هم توانست خودش را خوب معرفی کند)، جزو تولیدات فراگیر نمایش‌خانگی قرار نمی‌گیرد و گویی همچنان در سایه «خندوانه» ارزیابی می‌شود؛ برنامه‌ای که در متن تلویزیون و به‌یاری پخش سراسری، به پدیده‌ای ملی بدل شد، به‌اندازه تولید ۹۰۵ قسمت حمایت شد و نخستین‌بار، برند رامبد جوان به‌عنوان خالق یکی از موفق‌ترین رئالیتی‌شوهای تاریخ تلویزیون را در مقیاس ده‌ها میلیون مخاطب تثبیت کرد. همه این‌ها در حالی بود که فضای مجازی نیز کمک چندانی به دیده شدن «کارناوال» نکرد و حتی «افتو» ی «کارناوال» هم به‌باور منتقدان، با جذابیتی مشابه «جناب‌خان» ظاهر نشد و لااقل تا انتهای فصل اول به ضرس قاطع می‌توان گفت که نتوانست به توفیقی که باید، دست پیدا کند.

الگوی رفتاری تکرارشونده

پارادوکسی که رامبد جوان و «کارناوال» در آن غوطه می‌خورند، استثنا نیست؛ صورت برجسته یک الگوی تکرارشونده در گفتار برخی هنرمندان ایرانی است. برخی چهره‌های مشهور، از بازیگران تا کارگردانان و مجریان، در سال‌های اخیر بارها از محدودیت‌ها، خط‌قرمزها و ممیزی‌های صداوسیما انتقاد کرده‌اند. از آن‌سو، همین افراد در موقعیتی دیگر، وقتی پای مخاطب، اثرگذاری و بازگشت سرمایه به میان می‌آید، ناگاه به زبان دیگری سخن می‌گویند. تلویزیون را همچنان «رسانه مرجع» برای معرفی و دیده شدن خود می‌دانند؛ برای پروژه‌های بزرگ و پرریسک، صداوسیما را رسانه مناسب‌تری می‌یابند و در تحلیل‌هایشان، به صراحت می‌پذیرند که پلتفرم‌ها هنوز نتوانسته‌اند جای شبکه‌های سراسری را در جذب مخاطب و ضریب نفوذ اجتماعی پر کنند.

نمونه آشکارش در سوابق خود رامبد جوان است. «خندوانه» صرفاً یک برنامه پربیننده نبود؛ مدرسه‌ای برای بلوغ رسانه‌ای او بود: از طراحی مسابقه و شو گرفته تا مدیریت مخاطب، محتواسازی و مدیریت چهره‌ها، زبانِ طنز، برند شخصی و تعامل با اسپانسر. این‌همه در دل همان ساختار تلویزیون شکل گرفت. در میدانی که تلویزیون برای او و امثال او در برنامه‌هایی چون «عصر جدید» و «دورهمی»، طنزهای شبانه و… گشود، هزینه آزمون‌وخطاهایشان را داد، پای کارشان ماند و چارچوبی ساخت که «خندوانه» را از «کارناوال» شدن و غلتیدن در ورطه شوخی‌های جنسی دوپهلو و «افتو» های مجازی و… حفظ و به برنامه‌ای محبوب طیف وسیعی از خانواده‌های ایرانی تبدیل کرد که مردم هر شب همراهش بودند. درواقع، تلویزیون ساختاری است که برای سلامت محتوا اولویتی بیش از صرف جلب‌نظر مخاطب قائل است و هنوز به‌عنوان بزرگ‌ترین سکوی پرتاب هنرمندان و قطب جذب اعتماد و همدلی و پایگاه اجتماعی مورد ارجاع قرار می‌گیرد. در این ساختار حتی تلاش می‌شود علی ضیا ها هم که امروز تصور می‌کنند -در خوشبینانه‌ترین حالت- هرچه عجیب‌تر و متفاوت‌تر ظاهر شوند، «گنگ» شان بالاترست، در یک مسیر درست پیش بروند.

واقعیت انکارناپذیر بسته جمعیتی بزرگ

طبیعی است که در عصر دیجیتال، هیچ رسانه‌ای دیگر نمی‌تواند ادعای میزان مخاطب افسانه‌ای داشته باشد. دیگر دوران آمارهای اعجاب‌انگیز تماشای تلویزیون گذشته و بخش مهمی از مخاطب از برودکست به برودبند عزیمت کرده؛ یعنی از تماشای جمعی و یک‌زمان، به مصرف شخصی، متکثر و برخط محتوا.

اما نکته در اینجاست که کاهش سهم نسبی، به‌معنای حذف حوزه نفوذ نیست و حتی اگر آن انحصار سابق تلویزیون هم شکسته شده باشد که یقیناً شکسته شده، بسته جمعیتی مخاطبان آن هنوز بزرگ، قابل‌اتکا و برای بازیگران و بازی‌سازان بازار محتوا حیاتی است. در زبان اقتصاد رسانه، این وضعیت به این معناست که پلتفرم‌ها در حال رشد هستند؛ اما روی «جزیره‌های مخاطب» کار می‌کنند و این در حالی است که تلویزیون هرچند بخشی از مخاطبان جوان و فعالش را در مسیر گذر جهانی تخاطب با بستر محتوای مجازی، از دست داده، هنوز تنها رسانه‌ای است که می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه، ده‌ها میلیون نفر را در یک نقطه گرد هم بیاورد و همین ویژگی، برای اسپانسرها و پروژه‌های پرهزینه همچنان تعیین‌کننده و وسوسه‌انگیز است. این واقعیت، در روایت‌های هنرمندان نیز بازتاب دارد وقتی پای برندسازی، شهرت ملی و بازگشت سرمایه در مقیاس کلان به میان می‌آید، تلویزیون – با همه انتقادها – هنوز در مقام مرجع ظاهر می‌شود و دیده شدن کارهایشان، مثل آنچه رامبد جوان هم درباره «کارناوال» از آن سخن گفته، «حسرت» خیلی‌هاست.

در مقایسه میان تلویزیون و پلتفرم‌ها، معمولاً یک دوگانه ساده‌سازی‌شده تکرار می‌شود: تلویزیون مساوی است با محدودیت؛ پلتفرم مساوی است با آزادی. اما تجربه «کارناوال» نشان داد این معادله، حداقل یک ضلع دیگر هم دارد: تلویزیون مساوی است با امنیت سرمایه و مقیاس مخاطب قابل‌اتکا؛ پلتفرم مساوی است با آزادی نسبی و محدودیت مقیاس مخاطب و ریسک برگشت سرمایه. و اینکه رامبد جوان در جایی می‌گوید: «در تلویزیون در معمولی‌ترین شب‌ها ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر مخاطب داشتیم. اینجا اما مثلاً صحبت از یک میلیون بیننده است. تازه با زحمت خیلی بیشتر»، مسلماً از دید هیچ اسپانسری هم مخفی نمی‌ماند.

بله. هنرمند در پلتفرم – با معیارهای مختلف- آزادی نسبی بیشتری دارد، اما در تلویزیون، امنیت اقتصادی و تضمین دیده شدن در مقیاس کلان را به‌دست می‌آورد و پارادوکس اصلی نیز همین‌جاست: آزادی محتوا در برابر امنیت بودجه. و بسیاری از هنرمندان نیز در عمل، بین این دو رفت‌وبرگشت دارند: گاهی به‌سمت آزادی محتوا متمایل می‌شوند، گاه به‌سمت امنیت مالی و گستره مخاطب و اغلب ناگزیر هستند برای حفظ کاشتی که در فضای پلتفرم‌ها انجام می‌دهند، متحمل هزینه‌های بسیاری در ابعاد مختلف شوند، به‌ویژه که نفس کار در جایی غیر از صداوسیما، الزاماً به‌معنای جواز عبور از همه محدودیت‌ها هم نیست و از لزوم رعایت ممیزی‌ها گرفته تا… آنچه رامبد جوان با عنوان «نپذیرفتن دعوت حضور در کارناوال ازسوی ۸۰ درصد بازیگران معروف» بیان کرده هم پابرجاست و فضای کار در پلتفرم‌ها، تلاش برای ایجاد یک برند جدید و… نیز زحمات و دشواری‌های خاص خودش را دارد.

بازی برد-برد

اگر از منظر مدیریتی به ماجرا نگاه کنیم، اظهارات هنرمندانی چون رامبد جوان که قدرت تألیف و حتی در بازآفرینی برندهای خارجی هم خلاقیت دارند و مصرف‌کننده و اجراکننده صرف ایده نیستند، نمایانگر مزیت‌های بنیادین صداوسیماست؛ زیرا از نگاه عمده آنان تلویزیون بهترین کانال برای رسیدن محتوا به بخش وسیع و قابل‌تکیه‌ای از مخاطبان بالقوه است و سابقه نشان داده که در موارد متعددی، بدون ساختار تبلیغاتی و اسپانسری هم از بسیاری از پروژه‌های پرخرج حمایت کرده و به تحققشان رسانده (هرچند گاه در ادامه مسیر از ظرفیت اسپانسر هم بهره‌مند شده است). رسانه‌ای که خاستگاه نزدیک به مطلق همه کسانی است که امکان ادامه حیات -با هر میزان توفیق- در پلتفرم‌ها را دارا هستند.

این همان تلویزیونی است که با تعریف منطقه ویژه تجربه برای برنامه‌های خلاق، عقب کشیدن نوار زرد ایمنی برای استعدادهای خاص و تبدیل بخشی از سرمایه اعتماد عمومی و گستره مخاطب به فضای بلوغ برای هنرمندان، آینده هنری آنان را رقم زده و همچنان نیز توان انجام آن را داراست؛ کمااینکه رامبد جوان نیز در همان مصاحبه اخیرش صادقانه می‌گوید: «اگر من امروز در خانه بنشینم چه می‌شود؟ من مگر سال‌ها «خندوانه» نمی‌ساختم، وقتی نساختم چه شد؟ هیچ! تلویزیون عین آب خوردن برنامه‌های مشابه آن را تولید کرد و آنتنش هم پر شد! مخاطب هم با گذر زمان، بالاخره عادت می‌کند.»

واقعیت و حاصل خوانش منصفانه و مفید روایت‌هایی چون «کارناوال» اما این است که رابطه بین هنرمندان و صداوسیما یک رابطه تعاملی است و یک چرخه داده و ستانده متقابل را طی می‌کند که اگر سالم و مبتنی‌بر منافع ملی پیش برود، نتیجه‌ای جز برد-برد ندارد و انرژی و اثرگذاری محصولات رسانه‌ای را در گستره وسیع‌تری توزیع می‌کند. در پلتفرم‌ها نیز که قطعاً بایستی حمایت شوند تا اقتصاد فرهنگ و هنر گردش کند، کارآفرینی شود و به سلیقه اقشار مختلف جامعه احترام گذاشته شود، کار تولید محتوا باید براساس منافع ملی و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و تمدنی کشور ادامه یابد.

توجه به این نکته آخر از آن رو است که تجربه ثابت کرده وقتی بنا بر جلب توجه مخاطب به هر وسیله‌ای باشد، گاه تولیدکننده محتوا وارد مسیری می‌شود که از حیث دست یازیدن به ابزارهای بعضاً ناروای نگهداشت مخاطب، مرز و منتها ندارد و هر روز باید مخاطبش را بیشتر غافلگیر و هر بار به‌نحوی شوک بدهد، هیجان‌زده کند و شگفتی‌آفرین شود تا از سِرشدگی و گسست توجه بیرونش بیاورد و ضریب اطمینان برگشت سرمایه محصول محتوایی خودش را بالا ببرد. و تأسف‌بار وقتی است که چارچوب‌های عرف و باورهای مردم در این مسیر زیر پا گذاشته می‌شود و این مقوله‌ای است که اغلب مورد غفلت واقع و به پس‌زدگی مخاطب می‌انجامد.

در پایان باید گفت «کارناوال» و تولیداتی شبیه به آن، درنهایت یک پیام روشن برای مدیران و هنرمندان به همراه دارد: تلویزیون، با همه نقدها، هنوز مهم‌ترین بستر اجتماع ملی، اصلی‌ترین میزبان اعتماد عمومی، مدرسه تربیت و معرفی ستاره‌ها، پردازنده اصلی تجربه‌های بزرگ و میدان واقعی سنجش محبوبیت سراسری است. اگر پلتفرم‌ها زمین تجربه هستند، تلویزیون زمین تثبیت است؛ اگر آنجا آزمون‌وخطاست، اینجا استمرار و بقاست. بیان این واقعیت نه برای کاستن از ارزش کار در فضای پلتفرمی است و نه برای نادیده گرفتن ضرورت اصلاح و بهبود روزاروز در صداوسیما، بلکه برای یادآوری این نکته است که تلویزیون به‌طرز انکارناپذیری همچنان قابلیت آن را دارد که جریان‌ساز باشد و البته که باید این ظرفیت خودش را هم حفظ و تقویت کند.

منبع : خبرگزاری مهر




جمعه ۵ دی ۱۴۰۴ - 26 December 2025
سایت پارس فوتبال

کلیپ ؛ آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی

مروری بر هزینه پنهان یک سیاست | وقتی ذی‌نفع موافق فیلترینگ است | چالش ایرانی‌ها با سه‌گانه‌ «کندی، اختلال و محدودیت»
سایت اقتصادنیوز

مروری بر هزینه پنهان یک سیاست | وقتی ذی‌نفع موافق فیلترینگ است | چالش ایرانی‌ها با سه‌گانه‌ «کندی، اختلال و محدودیت»

اینترنت در ایران با سه‌گانه‌ «کندی، اختلال و محدودیت» به یکی از بدترین تجربه‌های دیجیتال تبدیل شده است.
تأمین ارز با کیست؟
سایت روزنامه سازندگی

تأمین ارز با کیست؟

سخنان منسوب به رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه با نمایندگان مجلس حاشیه‌ساز شد
ظریف: دیپلماسی تنها راه خروج از تنگنای کنونی است+فیلم
سایت هم میهن

ظریف: دیپلماسی تنها راه خروج از تنگنای کنونی است+فیلم

وزیر اسبق امور خارجه با تأکید بر ضرورت بازگشت به دیپلماسی، گفت شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاب می‌کند گفت‌وگو تنها مسیر واقع‌بینانه برای عبور از بحران‌های موجود باشد و پروژه جنگ‌محور اسرائیل به چالش کشیده شود.
ویدیو/ داود محمدنیا، دیپلمات ارشد پیشین ایران در نیویورک: در سال ۸۴، تیم احمدی‌نژاد می‌خواستند ما یک استقبال ۴۰ کیلومتری از فرودگاه نیویورک تا منهتن برای ایشان تدارک ببینیم
سایت انتخاب

ویدیو/ داود محمدنیا، دیپلمات ارشد پیشین ایران در نیویورک: در سال ۸۴، تیم احمدی‌نژاد می‌خواستند ما یک استقبال ۴۰ کیلومتری …

داود محمدنیا، دیپلمات ارشد پیشین ایران در نیویورک در گفت‌و‌گو با «انتخاب» اظهار کرد: در سال ۸۴، تیم احمدی‌نژاد می‌خواستند که ما یک استقبال ۴۰ کیلومتری از فرودگاه نیویورک تا منهتن برای ایشان تدارک ببینیم. به آن‌ها گفتیم مسئولان حفاظت ترتیبات امنیتی خود را دارند، بعد اصلا افراد شما کجا هستند که چنین کاری …
ادعای واشنگتن از گفت‌وگوهای محرمانه پوتین و بوش درباره ایران
سایت هم میهن

ادعای واشنگتن از گفت‌وگوهای محرمانه پوتین و بوش درباره ایران

انتشار یک سند رفع‌محرمانه‌شده در آمریکا درباره گفت‌وگوهای رؤسای‌جمهوری روسیه و آمریکا در اوایل قرن بیست‌ویکم، بار دیگر ادعاهایی درباره نگاه کرملین به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را در کانون توجه قرار داده است؛ ادعاهایی که تاکنون با واکنش رسمی مسکو همراه نبوده است.
         
سایت برترینها

سه پرسش اساسی از ترانه علیدوستی درباره سه سالِ پُرماجرا

ایران با بازار ۷۳ میلیونیِ کاربر آنلاین در رتبه ۱۷ جهان
سایت فرهیختگان

ایران با بازار ۷۳ میلیونیِ کاربر آنلاین در رتبه ۱۷ جهان

ایران نیز با ۷۳ میلیون کاربر و نفوذ ۸۱ درصدی در رتبه ۱۷ جهان ایستاده؛ اما برخلاف بسیاری از این اقتصادها، از مزیت جمعیت آنلاین خود ارزش‌آفرینی نکرده است.
عباس عبدی: اگر سیستم سیاسی تغییرات را بپذیرد، همه ما باید به آن کمک کنیم/ هادی خانیکی: طبقه متوسط ایران، آینده را مبهم و سیاست را کم‌اثر می‌داند/اگر اصلاح‌طلبی خود   را با زبان جدی جامعه همراه نکند، به یک خاطر سیاسی تبدیل خواهد شد
سایت اکوایران

عباس عبدی: اگر سیستم سیاسی تغییرات را بپذیرد، همه ما باید به آن کمک کنیم/ هادی خانیکی: طبقه متوسط ایران، آینده را مبهم و …

اکو ایران: عباس عبدی و هادی خانیکی با حضور در میزگردی، به تشریح نظرات خود در مورد وضعیت کنونی کشور و راه‌های برون‌رفت از بن‌بست‌های فعلی پرداختند.
بیضایی در «اشغال» از چه می‌گوید؟
خبرگزاری ایسنا

بیضایی در «اشغال» از چه می‌گوید؟

فیلمنامه اشغال بهرام ببضایی در زمانه پس از جنگ ۱۲ روزه، فیلمنامه‌ای بسیار مهم و خواندنی است.
میانجیگری پنهان پوتین در خاورمیانه | پرونده سوریه روی میز مسکو
سایت فراز

میانجیگری پنهان پوتین در خاورمیانه | پرونده سوریه روی میز مسکو

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی و عربی، روسیه با اطلاع و تأیید ایالات متحده، به‌طور محرمانه نقش میانجی را در گفت‌و‌گو‌های امنیتی میان سوریه و اسرائیل برعهده گرفته است؛ مذاکراتی که در شرایط تشدید رقابت‌های منطقه‌ای و بازتعریف نقش بازیگران خارجی در سوریه انجام می‌شود.
         
ببینید | ظریف: تابعیت آمریکا و گرین‌کارت ندارم/ فرزندانم تابعیت آمریکا دارند چون در آنجا به دنیا آمدند اما ...
سایت اکوایران

ببینید | ظریف: تابعیت آمریکا و گرین‌کارت ندارم/ فرزندانم تابعیت آمریکا دارند چون در آنجا به دنیا آمدند اما ...

اکو ایران: ظریف گفت: علت رفتن من از دولت، قانون مجلس درباره افرادی بود که اعضای خانواده آنها دارای تابعیت دو گانه دارند.
         
حفر تونل‌های غیر مجاز زیر بازاربزرگ تهران/ خطر ریزش ۳ سرا (فیلم)
سایت عصرایران

حفر تونل‌های غیر مجاز زیر بازاربزرگ تهران/ خطر ریزش ۳ سرا (فیلم)

کشف تونل‌های وسیع پنج هزار متری در زیر بازار بزرگ تهران توسط حفاران ناشناس، نشان‌دهنده اجرای پروژه‌ای است که به نظر می‌رسد بدون اطلاع نهادهای نظارتی ممکن نبوده است.
جهان در آستانه پیچ تاریخی؛ هفت بحران تعیین‌کننده که سرنوشت ۲۰۲۶ را رقم می‌زنند
سایت اکوایران

جهان در آستانه پیچ تاریخی؛ هفت بحران تعیین‌کننده که سرنوشت ۲۰۲۶ را رقم می‌زنند

اکوایران: از اوکراین و تایوان تا ایران، تروریسم و هوش مصنوعی؛ جهان وارد سالی شده که می‌تواند نظم بین‌المللی را بازتعریف کند.
شمارش معکوس برای خداحافظی رییس کل بانک مرکزی/ محمدرضا فرزین کیست؟
سایت خبرآنلاین

شمارش معکوس برای خداحافظی رییس کل بانک مرکزی/ محمدرضا فرزین کیست؟

زمزمه‌هایی دال بر رفتن رییس کل بانک مرکزی از دولت چهاردهم به گوش می‌رسد و گفته می‌شود فرزین به زودی با ساختمان شیشه‌ای میرداماد خداحافظی خواهد کرد.
سایت روزنو

ناگفته‌های ترانه علیدوستی در مستند «ترانه»؛ از روایت بازداشت و بیماری و کنارگذاشتن بازیگری

آغاز موج تازه تورم
روزنامه هفت صبح

آغاز موج تازه تورم

افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و رشد همزمان قیمت طلا چشم‌انداز زمستان ۱۴۰۴ را به یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی کشور بدل کرده است
رییس سازمان برنامه و بودجه: ممکن است نهادی در مقطعی از زمان ضرورت داشته باشد، اما امروز که کشور در تنگنای معیشتی قرار دارد، آیا ادامه حیات چنین نهادی همچنان ضروری است؟ / حدود ۱۳۶ ردیف اعتباری که از دولت منابع دریافت می‌کردند، مورد بازنگری قرار گرفتند؛ بخشی از آنها به‌طور کامل حذف شدند / اخلاقی نمی‌دانم به یک دستگاه خاص اشاره مستقیم کنم، اما می‌توان این فهرست را در اسناد بودجه مشاهده کرد
سایت انتخاب

رییس سازمان برنامه و بودجه: ممکن است نهادی در مقطعی از زمان ضرورت داشته باشد، اما امروز که کشور در تنگنای معیشتی قرار دارد، …

پورمحمدی گفت: حدود ۱۳۶ ردیف اعتباری که از دولت منابع دریافت می‌کردند، مورد بازنگری قرار گرفتند؛ بخشی از آن‌ها به‌طور کامل حذف شدند. علاقه‌مندان می‌توانند با مقایسه لایحه بودجه سال گذشته و امسال، به‌راحتی مشاهده کنند که تعداد قابل توجهی از این ردیف‌ها دیگر وجود ندارند و فهرست آن‌ها به‌صورت شفاف در جداول …
آشوب در بازار دارو
سایت سلامت نیوز

آشوب در بازار دارو

برخی شرکت‌های تولیدی، دارو رابه اصطلاح نگه می‌دارند تا مجوز افزایش قیمت دریافت کنند، اما از آن‌سو مجوزی صادر نمی‌شود و نتیجه، توقف عرضه است. این وضع بیش از آنکه نشانه کمبود واقعی باشد، حاصل اختلال در سیاست‌گذاری و تنظیم بازار است .
پشت پرده حکومت خانوادگی احمد شرع
سایت آخرین خبر

پشت پرده حکومت خانوادگی احمد شرع

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست از زمان سقوط دولت بشار اسد، «هیئت تحریر الشام» (HTS) کنترل خود را بر بخش‌های نظامی، امنیتی، آموزشی و اقتصادی سوریه تثبیت کرده است. یک نمای رسمی و غیرنظامی - شوراها، کمیته‌ها و وزارتخانه‌ها - دایره بسیار بار
امضا کردی، بهایش را بده - دیپلماسی ایرانی
سایت دیپلماسی ایرانی

امضا کردی، بهایش را بده - دیپلماسی ایرانی

حامد نقی‌لو می نویسد: چین پای ادعاهای امارات را امضا کرد تا پرونده جزایر سه‌گانه از سطح ادعاهای تکراری در منطقه‌ به سطح مناقشه جهانی...
موازنه‌ای نو در شرق آسیا - دیپلماسی ایرانی
سایت دیپلماسی ایرانی

موازنه‌ای نو در شرق آسیا - دیپلماسی ایرانی

در دو دهه اخیر، شرق آسیا قدم به قدم به یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان از نظر حضور نظامی، رقابت تسلیحاتی و تنش‌های هویتی تبدیل...
         
سایت خبر ورزشی

مجید یاسر: نه فقط پرسپولیس، درویش به همه خیانت کرد/ مهدی تاج با توهین به امثال کریم باقری حال می‌کند/ تیم ملی صعود هم بکند، …

سایت اکوایران

پای اسرائیل به پرونده همسر سابق مهناز افشار باز شد+فیلم

سایت تجارت نیوز

جزئیات جدید منتشر شده از اولین آیفون تاشوی اپل

مرگ اخلاق در فوتبال ایران با چراغ سبز جریمه‌های تکراری
خبرگزاری ایسنا

مرگ اخلاق در فوتبال ایران با چراغ سبز جریمه‌های تکراری

دیدار تراکتور و پرسپولیس در جام حذفی فقط یک مسابقه فوتبال نبود؛ نمایشی تکراری از هنجارشکنی‌هایی بود که این روزها به بخشی عادی از سکوهای فوتبال ایران تبدیل شده است. فحاشی و توهین به رقیب آن قدر رایج شده که گویی نبودش، عیش بازی را برای بخشی از تماشاگران ناقص می‌کند؛ پدیده‌ای که دیگر نمی‌توان آن را به هیجان …
ببینید | افشاگری عضو سابق شورای شهر درباره یک اتفاق عجیب در شهرداری تهران؛ در ازای ۳ هزار میلیارد تومان...
سایت خبرآنلاین

ببینید | افشاگری عضو سابق شورای شهر درباره یک اتفاق عجیب در شهرداری تهران؛ در ازای ۳ هزار میلیارد تومان...

علی اعطا عضو سابق شورای شهر گفت: در سه سال نخست دور جدید شهرداری، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان عوارض قطع درختان گرفته شده، یعنی بیش از ۱۰ برابر قبل./انتخاب
ترانه علیدوستی از دیشب در صدر افکار عمومی است
سایت برترینها

ترانه علیدوستی از دیشب در صدر افکار عمومی است

مستند «ترانه» به کارگردانی پگاه آهنگرانی که اخیراً از شبکه بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده، بر زندگی و دیدگاه‌های ترانه علیدوستی پس از وقایع سال ۱۴۰۱ تمرکز دارد.
سایت خبرفوری

ناگفته‌ های ترانه علیدوستی درباره‌ی بیماری اش/ ویدئو

رجیستری موبایل رسما وارد بودجه شد/ درآمد  دولت از حقوق ورودی گوشی‌های لوکس چقدر خواهد بود؟
خبرگزاری ایسنا

رجیستری موبایل رسما وارد بودجه شد/ درآمد دولت از حقوق ورودی گوشی‌های لوکس چقدر خواهد بود؟

به گفته دبیر کنگره موبایل ایران پس از سال‌ها، هزینه خدمات رجیستری موبایل به‌صورت رسمی وارد لایحه بودجه شد؛ بر اساس پیش‌بینی‌های مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۵، دولت انتظار دارد از محل حقوق و عوارض ورودی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار حدود ۸.۵ همت درآمد کسب کند که بخش عمده این افزایش ناشی از تغییر نرخ مبنای محاسباتی …
سایت روزنو

بیانات زن ستیزانه حمید رسایی در خصوص مهریه بانوان!

سایت ۹ صبح

یک زن ایرانی در کابینه ممدانی / لیلا بزرگ کیست؟

سایت عصرایران

گشت‌و‌گذار در خیابان‌های تهران با حال‌و‌هوای کریسمس (فیلم)

درآمد تا سقف چندمیلیون در ماه معاف از پرداخت مالیات خواهد بود؟
سایت روزنو

درآمد تا سقف چندمیلیون در ماه معاف از پرداخت مالیات خواهد بود؟

سهم مالیات از منابع عمومی دولت در سالی که به انتهای آن نزدیک می‌شویم قریب ۴۲ درصد برآورد می‌شود، اما این عدد و سهم برای سالی که انتظارش را می‌کشیم به حدود ۵۷ درصد می‌رسد
روزنامه هفت صبح

پایان تلخ دختر فراری

غیر از آقای رئیسی، رؤسای جمهور پس از انقلاب را نمی‌توانید در تلویزیون نشان دهید!
سایت فرهیختگان

غیر از آقای رئیسی، رؤسای جمهور پس از انقلاب را نمی‌توانید در تلویزیون نشان دهید!

 بهاره آروین، استاد دانشگاه تربیت مدرس در مجله تصویری ایده گفت: غیر از آقای رئیسی، رؤسای جمهور پس از انقلاب را نمی‌توانید در تلویزیون نشان دهید! این تنش باعث شده برخی فکر کنند نظام ریاستی را با پارلمانی عوض کنند؛ اما اگر بخواهیم این توازن نسبی قوا را به‌هم بزنیم، دوباره آن فروبستگی سیاسی که حل شده بود، …
سایت فرتاک

چه زمانی شام بخوریم تا هضم بهتر و خواب راحت‌تری داشته باشیم؟

بودجه صدا و سیما به 33.5 هزار میلیارد تومان رسید
سایت دیدبان ایران

بودجه صدا و سیما به 33.5 هزار میلیارد تومان رسید

بودجه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال گذشته با رشدی قابل توجه از حدود 8 هزار میلیارد تومان (8 همت) به 33.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
جزئیات افزایش میزان حقوق و مالیات در 1405
سایت تابناک

جزئیات افزایش میزان حقوق و مالیات در 1405

سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیات افزایش حقوق و مالیات کارمندان و بازنشستگان در سال 1405 را تشریح کرد که می‌بینید و می‌شنوید.
ادعای نتانیاهو: به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما چشمان‌مان باز است/ تهدید‌های جدیدی از سوی تهران در حال ظهور هستند
سایت انتخاب

ادعای نتانیاهو: به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما چشمان‌مان باز است/ تهدید‌های جدیدی از سوی تهران در حال ظهور هستند

نتانیاهو در مراسم نیروی هوایی رژیم اسرائیل به ایران اشاره کرد: «ما به‌دنبال درگیری نیستیم، اما چشمان‌مان باز است».
سه مولفه بازدارندگی از نگاه جهانگیری
سایت اکوایران

سه مولفه بازدارندگی از نگاه جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در برنامه «گفت‌وگوی استراتژیک» با تأکید بر ضرورت فعال‌بودن دیپلماسی، اعلام کرد که مذاکره نباید در هیچ شرایطی از دستور کار دولت خارج شود.
مخرج مشترک چالش‌های تهران
روزنامه دنیای اقتصاد

مخرج مشترک چالش‌های تهران

دنیای‌اقتصاد - گروه مسکن و شهری: مطالعه‌ای اخیرا در دولت، برای پایتخت انجام شده‌است که نشان می‌دهد؛ سرمنشأ همه چالش‌های شهر تهران، از آلودگی‌هوا تا ترافیک و کم‌آبی، «بارگذاری‌های جمعیتی بی‌قاعده» دو دهه‌اخیر بوده‌است. این مطالعه، بارگذاری‌های ساختمانی منطقه‌22 تهران را «مختل‌کننده جریان باد» و اثرگذار …
انتخابات شوراها ؛ زمین بازی تازه اصولگرایان
روزنامه آرمان امروز

انتخابات شوراها ؛ زمین بازی تازه اصولگرایان

آرمان امروز : با نزدیک شدن به زمان برگزاری هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی به‌تدریج وارد فاز علنی‌تری شده است. آغاز فرآیند ثبت‌نام داوطلبان شوراها از ۲۱ دی‌ماه، عملاً شمارش معکوس برای یکی از مهم‌ترین انتخابات محلی کشور را آغاز کرده؛ انتخاباتی که به‌ویژه …
پیشنهادی برای جهان موازی
سایت فرهیختگان

پیشنهادی برای جهان موازی

محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه اخیرا با انتشار متنی در یک رسانه آمریکایی، طرحی ۵ ماده‌ای برای حل‌وفصل اختلافات، متمرکز بر بحران هسته‌ای پیشنهاد داده است.
جهانگیری: برخی نمی‌خواهند مردم به رفاه و زندگی شرافتمندانه برسند
سایت اکوایران

جهانگیری: برخی نمی‌خواهند مردم به رفاه و زندگی شرافتمندانه برسند

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفت‌وگو با «گفت‌وگوی استراتژیک» گفت: اندیشه‌ای در کشور وجود دارد که اساساً با توسعه ایران مخالف است.
ریاضت برای مردم، افزایش ۸.۲ درصدی بودجه برای سازمان تبلیغات / اختصاص ۷ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان ناقابل برای این نهاد
سایت انتخاب

ریاضت برای مردم، افزایش ۸.۲ درصدی بودجه برای سازمان تبلیغات / اختصاص ۷ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان ناقابل برای این نهاد

بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و زیرمجموعه‌هایش در سال ۱۴۰۵ بیش از ۸.۲ درصد افزایش یافته است.
تماشا کنید: بایدن به دفتر ایران در نیویورک آمد تا بگوید..../ گفت‌و‌گو با داوود محمدنیا، دیپلمات ارشد پیشین در نیویورک و مذاکره کننده برجام
سایت انتخاب

تماشا کنید: بایدن به دفتر ایران در نیویورک آمد تا بگوید..../ گفت‌و‌گو با داوود محمدنیا، دیپلمات ارشد پیشین در نیویورک و مذاکره …

طی گفتگویی در استودیوی انتخاب، داود محمدنیا دیپلمات پیشین ارشد ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک و مشاور وزیر خارجه در دوره محمدجواد ظریف از خاطرات شنیده نشده خود درمورد محرمانه‌های ارتباط ایران و آمریکا از جمله مذاکرات پنهان مقامات دو کشور سخن گفته است.
سید محمد خاتمی: راهی جز اصلاحات وجود ندارد/ نسل جدید در باورهای خود با گذشته فرق کرده است
روزنامه دنیای اقتصاد

سید محمد خاتمی: راهی جز اصلاحات وجود ندارد/ نسل جدید در باورهای خود با گذشته فرق کرده است

رئیس‌جمهور اسبق گفت: من معتقدم راهی جز اصلاحات وجود ندارد و در عمق جامعه هم اگر پرسیده شود میان براندازی و حرکتهای رادیکال و اصلاحات، چه چیز مطلوب است. اگر در ورای احساسات زودگذر و عصبانیت هائی که از وضع موجود هست بنگریم بنظرم اکثریت اصلاحات را انتخاب خواهد کرد.
استقلال با غلبه بر المحرق صعود کرد/ درخشش خارجی‌ها در بحرین
خبرگزاری ایسنا

استقلال با غلبه بر المحرق صعود کرد/ درخشش خارجی‌ها در بحرین

تیم فوتبال استقلال با برتری سه بر صفر برابر المحرق بحرین راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا ۲ شد.
پرش بودجه‌ای بازارها
روزنامه تعادل

پرش بودجه‌ای بازارها

امروز چهارشنبه سوم دی‌ماه ۱۴۰۴، بازار‌ها با جهش بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شدند. از روز گذشته و با توجه به برخی جزئیات موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۵ که نشان از رویکردی انقباضی و سختگیرانه داشت، پیش‌بینی می‌شد که امروز بازار‌ها با روندی صعودی رو‌به‌رو شوند. اما در این بین، جهش اونس جهانی طلا تا مرز ۴۵۰۰ دلاری، …