قرن بیستم را میتوان «قرن آمریکا» نامید. ایالات متحده از دل دو جنگ جهانی و سپس رقابت با اتحاد جماهیر شوروی به قدرتی بیرقیب تبدیل شد؛ قدرتی که نهتنها بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار داشت، بلکه خود را نماد آزادی، حکومت قانون و دموکراسی معرفی میکرد.