
سیداحسان قاضیزاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: یکی از تاکیدات هدفگذاری شده توسط مجلس شورای اسلامی در قانون ساماندهی خودرو که نگاه بلندمدت به صنعت خودرو است، رویکرد به سمت خودروهای هیبریدی و برقی است.
او افزود: خودروسازان داخلی در سالهای گذشته طرحهایی را آغاز کردهاند، اما متاسفانه پیشرفت آنها بسیار کند بوده است؛ مخصوصاً در حوزه ساخت خودروهای هیبریدی و برقی. نمونههای آزمایشگاهی یا طرحهای مختلفی ارائه کردهاند، اما این طرحها هنوز به مرحله تجاریسازی و تولید انبوه نرسیدهاند و تولید در تیراژ بالا به طوریکه سهم قابل توجهی از بازار کسب کند، نداشتهاند.
قاضیزاده هاشمی تاکید کرد: سالانه حجم عمدهای خودرو تولید میشود، هرچند که در سال ۱۴٠۳ نسبت به سال ۱۴٠۲ کاهش تولید داشتیم. بر اساس گزارش کدال، در سال ۱۴۰۲، ۹۸۰ هزار دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ داخلی تولید شد. در حالیکه در سال ۱۴۰۳ این عدد کاهش پیدا کرد.
او ادامه داد: مجلس با هدفگذاری واردات خودرو و تعیین نرخ تعرفه، طبق آییننامه نهایی، تعرفه واردات خودروهای برقی را ۴ درصد و خودروهای هیبریدی را ۱۵ درصد تعیین کرده است تا مردم به سمت خودروهای کممصرف هدایت شوند و مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در حوزه موتورسیکلت تاکنون هیچ اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت صورت نگرفته است. در ایران، حدود ۱۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد. دولت باید برنامه و سیاست جدی برای برقیسازی این تعداد موتورسیکلت تدوین کند. در حال حاضر، تعداد موتورسیکلتها روزبهروز افزایش مییابد، بدون آنکه مشوقها و برنامهای برای برقیسازی آنها وجود داشته باشد. دولت میتواند به ازای صرفهجویی در مصرف بنزین نسبت به برقیسازی توجه کند.
قاضیزاده هاشمی افزود: در حوزه خودرو نیز کنترل قیمتی از طریق آییننامه واردات خودرو صورت میگیرد، اما با موانع زیادی مواجه شده است. امسال هدفگذاری شده بود که ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، اما ظرف هفت ماه اول سال این تعداد هنوز به ۱۷ هزار دستگاه نرسیدهاست؛ بنابراین مشخص نیست که هدف ۹۰ هزار دستگاه تا پایان سال چقدر محقق شود.
او ادامه داد: مطالبه این است که قانون سریعتر اجرا شود و اقدام عملی از سوی دولت، به ویژه رئیس جمهور انجام شود. همانطور که اقدامات خود را در حوزه بخاریهای گازی و کولرهای پرمصرف آغاز کردهاند، انتظار داریم اقدامات مشابهی در حوزه کنترل مصرف سوخت انجام شود تا شاهد نوسازی ناوگان باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خودروسازان داخلی، بهویژه سه خودروساز بزرگ، تاکنون تنها فعالیتهای پایلوت و نمونهای در زمینه خودروهای هیبریدی و برقی انجام دادهاند و هنوز تجاریسازی نشده است. دولت میتواند بخشی از ارز تخصیصیافته را به واردات خودرو اختصاص دهد و نظارت بر مونتاژکاران خودروهای چینی در ایران را افزایش دهد تا سهم عمده ارز دریافتی آنها در راستای کاهش مصرف سوخت صرف شود.
او در پایان تاکید کرد: در حوزه موتورسیکلتها، تا زمانی که برنامه مشخص و مشوقی برای تعویض موتورسیکلتهای موجود با موتورسیکلتهای برقی ارائه نشود، وضعیت همین خواهد بود. برنامهریزی دقیق برای اسقاط موتورسیکلتهای بیکیفیت و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای برقی باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای وابسته، مانند هیدرو، و در همکاری با وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش انجام شود. مجلس قوانین لازم را وضع کرده و حمایت خود را از این سیاستها اعلام کرده است.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































