سمفونی شماره ۹ بتهوون برای نخستین بار اجرا شد؛ ۱۷ اردیبهشت ۱۲۰۳
بتهوون که در اوایل دهه ۱۸۰۰ خود را به عنوان یکی از برجستهترین آهنگسازان دوران مطرح کرده بود، تا سال ۱۸۱۴ تقریباً کاملاً شنوایی خود را از دست داد اما به آهنگسازی ادامه داد... او هنگام اجرای نخست روی صحنه ایستاد و بهظاهر ارکستر را رهبری میکرد، اما به دلیل ناشنواییاش، نوازندگان دستور داشتند به او …