سه شنبه, ۱۱ آذر, ۱۳۹۹ / 1 December, 2020
قانون هوای پاک
۱۲ واحد تولیدی جدید در خراسان رضوی مجوز فعالیت گرفتند
۲ روز قبل
۱۲ واحد تولیدی جدید در خراسان رضوی مجوز فعالیت گرفتند
مشهد- کارگروه ماده ۱۱ قانون هوای پاک به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به ۱۲ واحد تولیدی جدید در شهرستان‌های مختلف استان مجوز فعالیت داد.
اجبار صنایع یزد به استخدام نیروی متخصص محیط زیست
۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اجبار صنایع یزد به استخدام نیروی متخصص محیط زیست
یزد- خلف‌باغی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد گفت: با اجرای قانون هوای پاک و پسماند، صنایع تولیدی استان مکلف به بکارگیری نیروی متخصص و آموزش‌دیده محیط زیست در راستای نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های زیست محیطی شدند.
۱۳۹۹/۰۹/۰۱
‌پایبندی به قانون هوای پاک
امیرارسلان مهاجری‌‌طهرانی*
حق طبیعی هوای پاک همچنان در محاق
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ / اخبار حوادث / تهران / وزارت بهداشت / قانون هوای پاک / طرح LEZ / سازمان جهانی بهداشت
حق طبیعی هوای پاک همچنان در محاق
در حالیکه مطالعات علمی بر تاثیر آلودگی هوا بر تشدید ابتلا به کرونا تاکید دارند؛ اما همچنان ۲۶ دستگاه متولی مهار آلودگی حتی به اجرای وظایف ابتدایی خود هم بی‌توجه‌ هستند.
حق طبیعی هوای پاک همچنان در محاق/ مردودی دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون «هوای پاک»
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ / سازمان محیط زیست / شهرداری / مجلس شورای اسلامی / وزارت کشور / صدا و سیما / وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی / مسعود تجریشی / بهزاد اشجعی / قانون هوای پاک / آلودگی هوا
حق طبیعی هوای پاک همچنان در محاق/ مردودی دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون «هوای پاک»
در حالیکه مطالعات علمی بر تاثیر آلودگی هوا بر تشدید ابتلا به کرونا تاکید دارند؛ اما همچنان ۲۶ دستگاه متولی مهار آلودگی حتی به اجرای وظایف ابتدایی خود هم بی‌توجه‌ هستند.
همکاری محیط‌زیست و وزارتخانه‌های بهداشت و کشور برای کاهش آلودگی صوتی
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ / سازمان حفاظت محیط زیست / وزارت کشور / قانون هوای پاک / کارگروه ملی تخصصی آلودگی صوتی / وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
همکاری محیط‌زیست و وزارتخانه‌های بهداشت و کشور برای کاهش آلودگی صوتی
تهران - ایرنا - معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به اهمیت کنترل آلودگی صوتی، سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزاتخانه کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد جمع‌آوری اطلاعات و اندازه‌گیری آلایندگی صوتی هستند تا برنامه‌های کنترل مشخص و اجرا شود.
رفیعی: قانون هوای پاک ضمانت اجرایی ندارد/وارونگی هوا حداقل 50 درصد بر افزایش کرونا تاثیر دارد
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ / مجلس
رفیعی: قانون هوای پاک ضمانت اجرایی ندارد/وارونگی هوا حداقل 50 درصد بر افزایش کرونا تاثیر دارد
رئیس فراکسیون محیط زیست معتقد است که وارونگی هوا تاثیر مستقیم بر افزایش میزان ابتلا به کرونا داشته است.
تغییرات مدیریتی یکی از علل موفق نبودن برنامه‌های کاهش آلودگی هوا
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ / آلودگی هوا / قانون هوای پاک / تغییرات مدیریتی در شهر / مسئولان هوای پاک / اداره کل محیط زیست شهرداری تهران / کروناویروس
تغییرات مدیریتی یکی از علل موفق نبودن برنامه‌های کاهش آلودگی هوا
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه راهکارها و برنامه‌های مشخصی به‌ منظور کاهش و مدیریت آلودگی هوا وجود دارد، گفت: پیگیری راهکارها و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد اما متاسفانه این برنامه‌ها دستخوش تغییرات مدیریتی می‌شوند و تاکنون به‌صورت کامل اجرایی و دنبال نشده‌اند.
دور زدن قوانین محیط زیست از سوی دستگاه‌های اجرایی!/خودروسازان به قانون هوای پاک پایبند نیستند
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ / کمیسیون های مجلس / نمایندگان مجلس / مجلس / سازمان محیط زیست
دور زدن قوانین محیط زیست از سوی دستگاه‌های اجرایی!/خودروسازان به قانون هوای پاک پایبند نیستند
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی اوقات شاهدیم که قانون هوای پاک و دیگر قوانین مرتبط با محیط زیست از سوی دستگاه‌های مجری قانون دور زده می‌شود.
علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در پایتخت/ نبود مدیریت هماهنگ در اجرای قانون هوای پاک با وجود گذشت سه سال از ابلاغ/ توضیح درباره چگونگی اعمال جریمه آلوده‌کنندگان هوا
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ / آلودگی هوا / شهرداری تهران / محیط زیست / تهران / شینا انصاری
علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در پایتخت/ نبود مدیریت هماهنگ در اجرای قانون هوای پاک با وجود گذشت سه سال از ابلاغ/ توضیح درباره چگونگی اعمال جریمه آلوده‌کنندگان هوا
ایلنا: مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران علت شروع زودهنگام آلودگی هوا در پایتخت را تشریح کرد.
۱۳۹۹/۰۷/۲۹
پاییز، کرونا و آلودگی هوا
فصل پاییز برای شهرهای بزرگ کشور غیر از موسم رنگ و برگریزان، موعد آلودگی هواست. سرمای هوا و وقوع پدیده وارونگی دما، افزایش روزهای ناسالم هوا را برای ساکنان کلانشهرها در پی دارد. بهبود کیفیت هوا در هزارتوی به هم پیچیده قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن با انبوهی از مصوبات معطل مانده در محورهای مختلف آلودگی هوا از جمله از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروهای نو، توسعه و تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود وضعیت محیط زیستی صنایع و نیروگاه‌ها موجب شده تا به مجرد بروز پایداری هوا و رخداد اینورژن، روزهای ناسالم با شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از راه برسند و کلانشهرها را در لایه سیاهی از دود محبوس کنند! با وجود …
اجرای قانون هوای پاک به کندی پیش می‌رود
۱۳۹۹/۰۷/۲۳
اجرای قانون هوای پاک به کندی پیش می‌رود
تهران- ایرنا- مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: قانون هوای پاک تکالیفی را بر عهده دستگاه‌ها گذاشته تا روزهای آلوده کمتری داشته باشیم اما متاسفانه به دلایل مختلف روند اجرای این قانون به کندی پیش می‌رود.
هوای شهرهای بزرگ پاک و قابل قبول است
۱۳۹۹/۰۷/۱۹ / سازمان حفاظت محیط زیست / قانون هوای پاک / آلودگی هوا
هوای شهرهای بزرگ پاک و قابل قبول است
تهران - ایرنا - ئیس گروه پایش آلودگی هوا و صوت سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امروز (شنبه) هوای همه شهرهای بزرگ، صنعتی، پرجمعیت و کلانشهرها در شرایط پاک و قابل قبول قرار دارد.
هشدار نسبت به تقارن کرونا و آلودگی هوا/قانون هوای پاک با قدرت بیشتری اجرایی شود
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس / آلودگی هوا / قانون هوای پاک / مسئولان هوای پاک
هشدار نسبت به تقارن کرونا و آلودگی هوا/قانون هوای پاک با قدرت بیشتری اجرایی شود
یک فعال محیط زیست ضمن بیان اینکه افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی شش ماهه دوم امسال می‌تواند اثرات مضاعفی بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد، تاکید کرد: اجرای قانون هوای پاک طی این مدت باید از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.
۱۳۹۹/۰۶/۲۵
نسخه‌های مقطعی بی جواب برای آلودگی هوای پایتخت
امسال بر اساس استانداردهای جدید تعداد روزهای آلوده در تهران افزایش یافت و با سرد شدن هوا و بحث وارونگی دما انتظار می‌رود نفس کشیدن در این شهر سخت شود؛ مشکلی که نه تنها قانون هوای پاک بلکه تصمیم‌های مقطعی هم نتوانست نسخه‌ای برای آن باشد.امسال بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۳۶ روز نفس کشیدن برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان سخت شد و ۲ روز هوای تهران برای همه اقشار جامعه آلوده بود.به گزارش ایرنا، آلودگی هوا تابع یک متغیر نیست بلکه به عواملی چون شرایط جوی از جمله سرعت باد، ارتفاع لایه مرزی، دمای هوا، تابش خورشید و میزان تولید آلاینده‌های اولیه بستگی دارد و بیشترین ذرات معلقی که در آلودگی هوای تهران تاثیرگذار بوده ازن، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق …
%60 هوای پاک روی زمین ماند
۱۳۹۹/۰۶/۱۸
%60 هوای پاک روی زمین ماند
سید محمد فخار- خبرنگار شهریور 96بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون هوای پاک را به تصویب رساندند. این مصوبه که در 34ماده به قانون تبدیل شده بود، نهادهای درگیر در موضوع کیفیت هوا را مخاطب قرار داد تا نخستین بار، جامع‌ترین سند مصوب برای بهبود بخشی از محیط‌زیست باشد که در برگیری آن شامل 50میلیون ایرانی ساکن در شهرها بود. آلودگی هوا سال‌هاست به دغدغه اصلی شهروندان کشور تبدیل شده و باید برای کاستن از خسارتی که به جان و مال افراد وارد می‌کند، اصول قانونی و سندهای بالادستی به دقت اجرا شود. قانون …
چه مواردی جایگزین «سن فرسودگی» خودروها می شود؟
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ / دیوان عدالت اداری / شهرداری تهران / معاینه فنی / شهر تهران
چه مواردی جایگزین «سن فرسودگی» خودروها می شود؟
با ابطال آیین نامه مربوط به ماده ۸ قانون هوای پاک، دیگر مبنای فرسودگی خودروها بر اساس سن نیست اما چه مواردی قرار است جایگزین این آیین نامه شود؟ آیا با تصویب آن گرهی از کلاف سردرگم نوسازی خودروها باز میشود؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۲
دوگانگی سن فرسودگی خودروها
سازمان حفاظت محیط‌زیست در پی حذف ماده ۸ قانون هوای پاک که به تعیین سن فرسودگی خودروها اشاره داشت، در نامه‌ای به بخش حقوقی ریاست‌جمهوری و هماهنگی با مجلس شورای اسلامی منتظر تعیین تکلیف وظیفه خود در قبال این دو قانون است، قانونی که بر تعیین سن خودروهای فرسوده تاکید دارد و قانونی که این بند از آن حذف شده است.
۱۳۹۹/۰۵/۲۴
80اتوبوس تازه نفس به چرخه حمل و نقل عمومی اصفهان پیوست
اصفهان –بهمن راعی : همزمان با عید سعید غدیر خم با فرمان وزیر راه و شهرسازی، 80 اتوبوس تازه نفس به چرخه حمل و نقل عمومی اصفهان پیوست. محمد اسلامی با حضور در برنامه زنده رود با اشاره به اینکه در اجرای قانون هوای پاک دو کار موازی در دستور کار دولت است، اظهار کرد: یکی از این برنامه ها ارتقا سوخت تولیدی پالایشگاه هاست که از یورو سه به یورو 4 بهبود یابد و از اکنون هم با مصوبه دولت از آخر مهرماه به بعد یورو 5 افزایش می یابد. وی ادامه داد: در بخش دیگر باید در تولید خودرو الزامات رعایت استاندارد یورو 4، نصب فیلتر دود و یورو 5 را رعایت کنیم. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این اقدامات دو دستاورد کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت را در پی دارد.وی با اشاره به اینکه با اتوبوس هایی که امروز به اصفهان اضافه می شود، …
تکمیل و راه‌اندازی ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه‌تمام در کشور
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ / سازمان صمت / صنایع / قانون هوای پاک / استان بوشهر / متانول / استانی-اقتصادی / _صنعت / سیمان / معدن
تکمیل و راه‌اندازی ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه‌تمام در کشور
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام با درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در کشور تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که از این تعداد ۵۰ طرح مربوط به استان بوشهر است.
۱۳۹۹/۰۵/۱۶
سه مدل خودروی پرایدو یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
رئیس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایلنا درباره ممنوعیت فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ گفت: براساس ماده ۸ قانون هوای پاک تاکید شده است که در سال ۹۸ خودروهایی که فاقد استاندارد یورو ۵ هستند پلاک نشوند، اما با توجه به درخواست وزارت صنعت و خودروسازان یک سال تنفس به خودروسازان داده شد و در سال ۹۸ نیز خودروهایی که دارای استاندارد یورو ۴ بودند نیز پلاک شدند.وی ادامه داد: در سال ۹۹ این مهلت زمانی تمام شده و مقرر شده است خودروهایی که دارای یورو ۵ هستند پلاک شوند. البته یک مدل از خودروهای پژو ۴۰۵ بود که مردم برای تحویل آنها مراجعه می‌کردند …
کاهش آلودگی هوا با اجرای دقیق و به موقع قانون هوای پاک
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ / شهرداری تهران / محیط زیست / آلودگی هوا
کاهش آلودگی هوا با اجرای دقیق و به موقع قانون هوای پاک
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به تاکسی های دوگانه سوز که به تازگی دولت اجازه شماره گذاری آنها با استاندارد یورو ۴ را داده است، گفت: اجرای دقیق قانون هوای پاک در موعد مقرر کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد.
۱۳۹۹/۰۵/۱۴
فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: برابر ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودروهایی که مجوز و تاییدیه سازمان ملی استاندارد را ندارند ممنوع است.به گزارش مهر، برنامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «هوای پاک زیر چرخ خودروهای فرسوده» در ارتباط تلفنی با سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.سرهنگ زارع درباره علت پلاک نشدن تاکسی‌ها گفت: با توجه به قانون هوای پاک، خودروهای غیر دیزلی از ابتدای امسال باید یورو ۵ باشند و برابر ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودروهایی که مجوز و تائیدیه سازمان ملی استاندارد را ندارند ممنوع است.سرهنگ زارع افزود: یکی از پیش‌شرط‌ها برای هر خودرو این است که باید مجوز از سازمان ملی استاندارد و محیط زیست گرفته و به پلیس …
۱۳۹۹/۰۵/۱۴
خبرهای کوتاه
  دوره‌های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش یابد حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران: حدود 400هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد. در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره‌های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش یابد. خروج خودروهای فرسوده به کندی انجام می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد برای حفظ   ثبات و ایمنی و کاهش آلایندگی خودروهای فرسوده تنها راهکار اجرایی موجود کاهش دوره معاینه فنی و کنترل و پایش مستمر این خودروهاست. همان طرحی که برای خودروهای عمومی و تاکسی‌ها در حال …
تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ / حسین مقدم / مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران / خودروهای فرسوده
تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 400 هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد، ‌گفت: در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.
۱۳۹۹/۰۵/۰۳
30‌هزار تومان برای هوا شدن یک قانون
  [ زینب رحیمی  ] دکترها بارها به او توصیه کرده بودند تهران را ترک کند. از همان دوره دبیرستان هوای آلوده تهران بر سینه‌اش سنگینی می‌کرد، اما چار‌ه‌ای نداشت. دانشگاه را هم با همین وضع در تهران گذراند. سرفه پشت سرفه. همین بیماری و حساسیت، علاقه‌ای در او ایجاد کرد. از ابتدای دوره دانشگاه، قوانین آلودگی هوا را وارسی می‌کرد. سه‌سال پیش که «قانون هوای پاک» تصویب شد، او علاقه‌مندتر از گذشته، خبرها را دنبال می‌کرد تا اینکه آیین‌نامه اجرایی ماده 8 این قانون، در رسانه‌ها منتشر شد. آیین‌نامه‌ای که «سن» فرسوده‌شدن خودروها را معین می‌کرد. سنی که خودروها را از مدار مصرف، خارج می‌کرد مثلا 15 یا …
نقض قانون برای مالکیت خودروهای فرسوده، نادیده گرفتن حقوق عامه مردم است
۱۳۹۹/۰۴/۳۱
نقض قانون برای مالکیت خودروهای فرسوده، نادیده گرفتن حقوق عامه مردم است
در پی ابطال قانون هوای پاک، یکی از کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه آسیب‌ یک خودروی فرسوده ناایمن کمتر از آسیب آلودگی‌های ناشی از خودروهای فرسوده برای شهروندان نیست و هردو مثال‌هایی برای نقض حقوق عامه به حساب می‌آیند؛ تاکید بر حقوق عامه مالک یک خودروی فرسوده را باعث نادیده گرفتن حقوق عامه سایر مردم دانست.
نظارت بر معاینه‌فنی سختگیرانه‌تر شود
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ / اسقاط خودروی فرسوده / قانون هوای پاک / مسئولان هوای پاک / سازمان محیط زیست ایران
نظارت بر معاینه‌فنی سختگیرانه‌تر شود
درپی ابطال «آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک» درباره «تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه» از سوی شورای نگهبان یک کارشناس آلودگی هوا معتقد است که معاینه‌ فنی می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما لازم است که سختگیری‌ و نظارت‌های شدیدی در این زمینه اعمال شود.
سرنوشت قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» چه می‌شود؟
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ / اسقاط خودروی فرسوده / قانون هوای پاک / مسئولان هوای پاک
سرنوشت قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» چه می‌شود؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه ما کشور…
۱۳۹۹/۰۴/۲۵
میز خبر
شورای نگهبان قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» را ابطال کرد ‏ ‏[شهروند] دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید آیین‌نامه ماده ۸ ‏قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، براساس استعلام دیوان عدالت اداری از ‏شورای نگهبان، ابطال شده است‎. بهزاد اشجعی با اشاره به ابطال آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به ایسنا ‏گفت:  «ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت را موظف به تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده بود؛ از این‌رو ‏ما براساس قانون، در آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی وسایل نقلیه را تعیین کرده بودیم. ‏حدود یک‌سال است که فردی به دیوان عدالت اداری درباره این آیین‌نامه …
آلاینده‌ها همچنان عوارض نمی‌دهند
۱۳۹۹/۰۴/۲۳
آلاینده‌ها همچنان عوارض نمی‌دهند
سیدمحمد فخار- خبرنگار با گذشت 14ماه از ابلاغ قانون هوای پاک، هنوز هیچ ضمانت اجرایی برای برخورد با واحدهای آلاینده در کشور وجود ندارد. اردیبهشت‌ماه سال97 بود که قانون هوای پاک ابلاغ شد و بخش‌های مهمی از آن به جرایم واحد‌های آلاینده اختصاص داشت. در این 2سال نیز فهرست صنایع آلاینده از سوی سازمان محیط‌زیست اعلام می‌شود. پیش از آن، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب تیر92 عوارضی برای برخورد با آلاینده‌های محیط‌زیستی تعیین کرده بود که در قانون سال97 مبالغ آن به روز شد. اما کدام ضمانت اجرا تاکنون توانسته …
پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اصلاح یکی از مواد آیین‌نامه قانون هوای پاک
۱۳۹۹/۰۴/۲۲
پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اصلاح یکی از مواد آیین‌نامه قانون هوای پاک
سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد اصلاح یکی از مواد آیین نامه ماده (۲) قانون هوای پاک را جهت طی مراحل بررسی و تصویب، به کمیسیو امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت ارایه نموده است.
جریمه فردی که اقدام به آتش زدن بقایای گندم کرده بود
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ / استانی-اجتماعی / آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی / قانون هوای پاک / گرگان
جریمه فردی که اقدام به آتش زدن بقایای گندم کرده بود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرگان از صدور رأی دادگاه فردی که اقدام به آتش زدن بقایای محصول کشاورزی کرده بود، خبرداد.
سوزاندن عمدی کاه و کلش مزارع دو سال حبس دارد
۱۳۹۹/۰۴/۰۵
سوزاندن عمدی کاه و کلش مزارع دو سال حبس دارد
مدیر جهاد کشاورزی کامیاران با بیان اینکه برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول گندم اقدام به سوازندن کاه و کلش مزارع خود می‌کنند، گفت: طبق قانون هوای پاک جمهوری اسلامی برای این اقدام ۶ ماه تا ۲ سال حبس تعیین شده است
قانون هوای پاک بسیاری از فعالان اقتصادی را از سردرگمی نجات خارج کرد
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ / استانی-اقتصادی / پروژه عمرانی / قانون هوای پاک / منطقه قم
قانون هوای پاک بسیاری از فعالان اقتصادی را از سردرگمی نجات خارج کرد
معاون استاندار اظهارکرد: در همین راستا قوانین توسعه یافته ای چون قانون هوای پاک در قالب ماده 11 توانست سردرگمی بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد و کشاورزی را حل کرده است.
۱۳۹۹/۰۳/۲۲
موافقت سازمان محیط زیست با شماره‌گذاری تاکسی‌های یورو ۴
بر اساس قانون هوای پاک ورود خودروهای یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع است اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت با شماره‌گذاری حدود ۲۲۰۰ تاکسی نوساز یورو۴ موافقت کرده است. معاون محیط زیست انسانی این سازمان می‌گوید ما برای کار سه دلیل مهم داشتیم.به گزارش ایسنا، در حالی که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد. با این وجود اکنون سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درخواست شماره‌گذاری تاکسی‌های دارای استاندارد یورو ۴ را کرده است. آن هم در شرایطی …
شاخص‌های استاندارد هوا سختگیرانه تر شده است
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ / آلودگی هوا / ذرات معلق / گرمایش جهانی / استاندارد خودرو
شاخص‌های استاندارد هوا سختگیرانه تر شده است
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با گرامیداشت هفته محیط زیست گفت: با پیگیری محیط زیست قانون هوای پاک تصویب شد، ولی بخش‌هایی از آن تاکنون به اجرا در نیامده است مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور که خیلی می‌توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
طرح کشتی سازی ارتش در کنارک به تصویب رسید
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ / سازمان حفاظت محیط زیست / سیستان و بلوچستان / ارتش جمهوری اسلامی ایران / کشتی / کنارک
طرح کشتی سازی ارتش در کنارک به تصویب رسید
زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طرح بزرگ کشتی سازی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک این استان تشکیل و مراحل نخست آن به تصویب رسید.
۱۳۹۹/۰۳/۱۱
گره‌های کور در ارتقای استاندارد خودروها
  [زینب رحیمی] در روزهایی که بازار خودرو داغ شده و کار به پیش ثبت‌نام و قرعه‌کشی کشیده است؛ چالش بخش محیط‌زیست کشور با خودروسازان هم هنوز ادامه دارد و حل‌وفصل نشده است. یورو4 یا یورو5؟ این سوال دامنه‌داری است که میان محیط‌زیست و صنعت کشور برقرار است. از یک سو سازمان محیط‌زیست پا را در یک کفش کرده که طبق قانون هوای پاک، خودروسازان باید نسبت به ارتقای استاندارد خودروهای سبک بنزینی به یورو5 اقدام کنند و از سوی دیگر ایران ‌خودرو و سایپا طی نامه‌های مکرر به دولت ادعا دارند که استاندارد یورو5 چندان تفاوتی با یورو4 ندارد و در موقعیت کنونی که تحریم‌ها دمار از روزگار صنعت و اقتصاد کشور درآورده؛ نیاز فوری به ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی نیست. برای …
چرا آتش‌زدن
۱۳۹۹/۰۳/۱۰
چرا آتش‌زدن "پس‌چر" مضر است؟
معاون حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ مجازات اسلای محکوم می‌شود.
اقدامات فراکسیون‌ محیط زیست مجلس برای همیشه ماندگار می‌ماند
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ / مجلس شورای اسلامی / محمدرضا تابش / قانون هوای پاک / فریده اولاد قباد
اقدامات فراکسیون‌ محیط زیست مجلس برای همیشه ماندگار می‌ماند
تهران - ایرنا - سخنگو و عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات منطقه‌ای و ملی فراکسیون‌ محیط زیست مجلس برای همیشه ماندگار می‌ماند.
پیشنهاد سازمان راهداری به دولت / سن فرسودگی کامیون افزایش یابد
۱۳۹۹/۰۲/۳۱ / سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای / کمیسیون زیربنایی دولت / نوسازی ناوگان / نوسازی ناوگان باری
پیشنهاد سازمان راهداری به دولت / سن فرسودگی کامیون افزایش یابد
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به هیئت دولت پیشنهاد داده تا به دلیل فرسوده شدن ناوگان این سازمان، آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک مبنی بر تعیین سقف سنی برای ناوگان باری، تغییر کند.
۱۳۹۹/۰۲/۰۹
فشار حداکثری خودروسازان برای تعلیق قانون
‏  [زینب رحیمی] در شرایطی که افکار عمومی بیشتر متوجه اخبار کروناست، فشار خودروسازان به دولت حسن روحانی برای تعلیق برخی از مواد قانون ‏هوای پاک به بیشترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. خودروسازان باید از ابتدای ‌سال 96 براساس مصوبه دولت و سپس ‏قانون هوای پاک نسبت به ارتقای استاندارد خودروهای سبک بنزینی به یورو 5 اقدام می‌کردند، اما در دو ‌سال اخیر توانستند از طریق ‏چانه‌زنی با دولت، از سازمان حفاظت محیط ‌زیست وقت بخرند. طبق آخرین توافق دولت و خودروسازان، باید از  فروردین ‌سال 99، خودروهای ‏بنزینی با استاندارد یورو 5 تولید می‌شد، اما چند روز باقی مانده به موعد مقرر، وزیر صنعت و سپس ایران‌خودرو و سایپا طی نامه‌ای …
هوای دو شهر کشور ناسالم است
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ / سازمان حفاظت محیط زیست / قانون هوای پاک
هوای دو شهر کشور ناسالم است
تهران - ایرنا - رییس گروه پایش آلودگی هوا و صوت سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هوای شهرهای اھواز با شاخص ۱۱۴ و چرداول در استان ایلام  ۱۴۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌ھای حساس قرار دارد.
۱۳۹۹/۰۱/۲۶
بهانه ‌تراشی جدید خودروسازان برای عدم ارتقای استاندارد
رییس سازمان محیط زیست در واکنش به نامه‌نگاری خودروسازان و وزیر صمت با معاون اول رییس‌جمهور، مخالفت قطعی خود را با هر گونه فرصت مجدد به خودروسازان برای ارتقای استاندارد خودروها اعلام کرد. بر اساس مصوبه سال ۹۷ دولت و قانون هوای پاک، خودروسازان موظف شدند در سال ۹۸ محصولات خود را با استاندارد یورو ۵ تولید و عرضه کنند اما اجرای آن با مهلت‌خواهی خودروسازان یک سال به تعویق افتاد. با این وجود در آذر ماه سال گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور اقدام به پیش فروش خودروهای یورو ۴ خود برای سال ۹۹ کردند. بیستم آذر ۹۸ سیدمحمد میرزایی‌قمی، رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در واکنش به نقض قانون از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی و پیش‌فروش ۴ محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو …
۱۳۹۹/۰۱/۲۵
امتناع خودروسازان از تولید خودروهای یورو 5
گروه اجتماعی | ممنوعیت فروش خودروهای یورو 4 که طبق قانون باید از ابتدای سال جدید متوقف می‌شد، بار دیگر توسط خودروسازان به فراموشی سپرده شده است. خودروسازان در نامه‌ای جدید دوباره خواستار تعویق اجرای استاندارد آلایندگی یورو 5 شده‌اند. به گزارش ایسنا، آخرین بار سال ۹۷ بود که خودروسازان با وجود مخالفت سازمان محیط زیست موفق شدند، اجرای ماده ۴ قانون هوای پاک که درباره ممنوعیت فروش خودروهای یورو۴ از ابتدای سال ۹۸ بود را یک‌سال به تعویق بیندازند. با وجود اینکه قرار شد از ابتدای سال ۹۹ تولید خودروهای یورو۵ آغاز شود، اما روزهای ابتدایی امسال دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در نامه‌ای از معاون اول رییس‌جمهوری بار دیگر خواستند که اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ تا …
سران قوا درباره ممنوعیت تولید خودروی یورو۴ تصمیم بگیرند
۱۳۹۹/۰۱/۲۴
سران قوا درباره ممنوعیت تولید خودروی یورو۴ تصمیم بگیرند
در ایامی که کشورمان همانند سایر کشورهای جهان درگیر مقابله با کووید ۱۹ است و مردم نه بخاطر آلودگی هوا بلکه برای قطع زنجیره انتقال ویروس، خانه نشین هستند، در روزهایی که به واسطه بارش‌های اخیر و کاهش تردد خودروها، آسمان کشورمان آبی است و غلظت آلاینده‌ها نیز در شرایط اضطرار نیست، خبرها حکایت از این دارد که برخلاف قانون هوای پاک همچنان خبری از خط تولید یورو ۵ از ابتدای سال نیست و خودروسازان پس از گذشت حدود پنج سال هنوز زیربار ارتقای استانداردها نرفته‌اند.
۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اجرایی شدن استاندارد یورو5 بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها
چندی پیش سازمان استاندارد در بخشنامه‌ای از عدم صدور مجوز شماره‌گذاری خودرو با استاندارد پایین‌تر از یورو۵ از ابتدای سال آتی خبر داد. این بخشنامه بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک اعلام شد. با این وجود خودروسازان کشور اعتقاد دارند در شرایطی که از یک‌سو دولت توان تامین سوخت یورو5 را ندارد، از سوی دیگر نیز تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران، تولید خودرو را ظرف دو سال گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده اساسا تحقق این استاندارد فاقد توجیه است. بنابراین انتظار می‌رود اجرای آن به زمان دیگری موکول شود. البته در همین حال باید گفت که خودروسازان کشور همواره در اجرای قوانین محیط زیستی پیشگام بوده‌اند و تولید خودروهایی با استاندارد یورو5 را از قبل زمان قانونی آغاز کرده‌اند. …
اقدامات دولت برای ناوگان حمل و نقل عمومی
۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اقدامات دولت برای ناوگان حمل و نقل عمومی
پاسخ وزارت کشور به تذکر مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص "لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری":
توسعه فضای سبز اولویت اصلی مدیریت شهری و روستایی
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
توسعه فضای سبز اولویت اصلی مدیریت شهری و روستایی
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پیامی به مناسبت « ۱۵ اسفند روز درختکاری »، از مجموعه مدیریت شهری و روستایی کشور خواست تا ضمن برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای توسعه فضای سبز شهری و روستایی و گسترش کمربند سبز حاشیه شهرها؛ اجرای موثر مفاد قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.
توسعه کمربند سبز حاشیه شهرها در اولویت باشد
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ / مهدی جمالی نژاد / کمربند سبز شهر تهران / روز درختکاری
توسعه کمربند سبز حاشیه شهرها در اولویت باشد
معاون عمرانی وزیر کشور گفت: مدیریت شهری و روستایی توسعه فضای سبز و کمربند سبز حاشیه شهرها و اجرای موثر قانون هوای پاک را در اولویت قرار دهد.
مدیریت شهری و روستایی توسعه فضای سبز و کمربند سبز حاشیه شهرها و اجرای موثر قانون هوای پاک را در اولویت قرار دهد
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ / معاون عمرانی وزارت کشور / قانون هوای پاک / جمالی نژاد
مدیریت شهری و روستایی توسعه فضای سبز و کمربند سبز حاشیه شهرها و اجرای موثر قانون هوای پاک را در اولویت قرار دهد
ایلنا: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پیامی به مناسبت « ۱۵ اسفند روز درختکاری »، از مجموعه مدیریت…
۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خودروسازان به‌دنبال تعویق استاندارد آلایندگی
دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با الزام اجرایی شدن ارتقای خودروهای سواری به استاندارد یورو ۵ در شرایط تحمیل شده ناشی از تحریم‌های ظالمانه، هشدار داد.احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: قانون هوای پاک در دوران برجام و وقتی مسائل خوشبینانه تصور می‌شد، به تصویب رسید و قرار بود طبق آن، از ابتدای سال ۱۳۹۸، استاندارد خودروها را به یورو ۵ ارتقا دهیم، اما به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌، قرار شد اجرای آن تعلیق شود.
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ / سازمان حفاظت محیط زیست / وزارت نفت / قانون هوای پاک
تمام دستگاه‌ها مکلف به اجرای قانون هوای پاک هستند
تهران- ایرنا- مدیرکل حقوق عامه دادستان کل کشور گفت: قانون هوای پاک سه سال است که تصویب شده و تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند. 
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ / حقوق / قانون / محیط زیست / تخلفات
سازمان محیط زیست موظف به اعلام تخلفات زیست‌محیطی است/ امروز زمان درخواست و خواهش نیست
ایلنا: مدیر کل حقوق عامه دادستانی کل کشور گفت: امروز زمان درخواست و خواهش نیست. سه سال از تصویب قانون هوای پاک می‌گذرد. محیط زیست موظف به اعلام تخلف است.
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ / استاندارد / خودرو / خودروسازان / قانون / یورو
برخی خودروسازان در آستانه دور زدن مجدد قانون هوای پاک؟
خودروسازان تنها یک ماه فرصت دارند تا خودروهای خود را بر اساس قانون هوای پاک به استاندارد یورو ۵ ارتقا دهند اما با وجود مهلت یکساله هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ / بسته اجتماعی ایسنا
از افزایش قصور پزشکی تا زمان اعلام تعطیلی مدارس در فردای انتخابات
"تمهیدات پلیس برای چهارشنبه‌سوری، دریافت پول بابت «پیک نوروزی» ممنوع، خودروسازان در آستانه دور زدن مجدد قانون هوای پاک؟، افزایش قصور پزشکی، زمان اعلام تعطیلی مدارس در فردای انتخابات مشخص شد، پایان ۱۴روز قرنطینه ایرانیان بازگشته از چین، وجود تخلفات مالی در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ و واریز «عیدی» برای دانشجو-معلمان" از مهم‌ترین اخبار تحریریه اجتماعی ایسنا در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه هستند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
یقه دیزلی‌ها را بگیرید
 سید‌محمد فخار _ خبر‌نگار هشتمین همایش ملی «مدیریت آلودگی هوا و صدا» دیروز در دانشگاه تهران آغاز شد. به گزارش همشهری، این همایش که تاکنون دستاوردهایی نظیر طرح کاهش، قانون هوای پاک و انبوهی از مصوبات بالادستی برای کاهش آلاینده‌های جوی داشته، با تأکید بر نقش چشمگیر دیزلی‌ها در آلودگی هوا برگزار شد و امروز نیز ارائه مقالات علمی و راهکارهای اجرایی برای آن ادامه دارد. میقات حبیبیان، رئیس انجمن هوای پاک ایران در این همایش گفت: این همایش تلاش می‌کند زمینه‌ساز تعامل فعالان عرصه آلودگی هوا با بدنه علمی …
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ / فراخوان / آزمایشگاه معتمد محیط زیست / سازمان محیط زیست ایران / قانون هوای پاک
فراخوان اخذ گواهینامه آزمایشگاه‌های معتمد
سازمان حفاظت محیط زیست با صدور فراخوانی از علاقه‌مندان به اخذ گواهینامه آزمایشگاه‌های معتمد برای انجام پایش‌های زیست محیطی دعوت کرد که به سایت این سازمان مراجعه کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ / شهر تهران / قانون هوای پاک / اداره کل هواشناسی استان تهران
کیفیت هوای تهران پاک شد
تهران- ایرنا- کیفیت هوای تهران امروز یکشنبه بعد از چهار روز متوالی هوای سالم با کاهش غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون روی شاخص لحظه‌ای ۳۴ در شرایط پاک قرار گرفت.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸
مدیر گروه قوای محرکه شرکت صنایع تولیدی کروز:
ECU نسل جدید کروز امکان اخذ استاندارد یورو5 برای خودروهای تولید داخل را فراهم می‌کندشهرهای کشور سال‌‌هاست با شروع زمستان، با موضوع آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌‌کنند و همچنین بسیاری از افراد بر اثر آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند که خودروها نقش بسزایی در افزایش سطح آلودگی هوا دارند.سازمان محیط‏زیست مجوز شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ را برای سال آینده صادر نمی‌کند؛ چرا که خودروسازان طبق قانون باید در سال 96 استاندارد خودروهای تولیدی خود را به یورو 5 ارتقاء می‌دادند و این موضوع به تعویق افتاده که مطابق قانون هوای پاک از ابتدای سال 99 باید تمامی خودروهای تولیدی داخل کشور مطابق استاندارد یورو 5 به بازار عرضه شوند. حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه شرکت صنایع تولیدی کروز، با اشاره به عوامل موثر …
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •