سه شنبه, ۱۴ مرداد, ۱۳۹۹ / 4 August, 2020
کرسی یونسکو در ترویج علم
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
برپایی جشنواره‌ای دانش‌آموزی از سوی کرسی یونسکو در ترویج علم
جشنواره دانش‌آموزی "سلامت جهان با دستان پاک" همزمان با روز جهانی شستن دست، ۲۴ مهر ماه امسال به همت "کرسی یونسکو در ترویج علم" مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۰۳/۰۶
جشنواره‌ای برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان از کرونا
 کرسی یونسکو در ترویج علم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» را برگزار می‌کند. به گزارش ایسنا، به گفته وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، «کرسی یونسکو در ترویج علم» با همکاری سازمان‌ها و نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی در مقاطع ابتدایی و متوسطه، جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» را در روز جهانی شستن دست در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار می‌کند. این کرسی با توجه به بحران شیوع کرونا در ایران و سایر نقاط جهان با برگزاری جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» درصدد افزایش …
گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه‌های اجتماعی در عصر پسا حقیقت
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا
گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه‌های اجتماعی در عصر پسا حقیقت
دانشجوی دکترای مطالعات آموزشی سواد رسانه‌ای با اشاره به اخبار و اطلاعات جعلی که این روزها درباره کرونا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفت: شایعه و خبر دروغ همانند ویروس عمل می‌کند. در صورتی که پس از دریافت چنین فایل‌هایی آن‌ها را برای دیگران ارسال نکنیم، زنجیره انتشار ویروس شایعه گسسته خواهد شد.
علم و شبه‌علم: مروری بر صدقیت ضرب‌المثل" نمک را خوردن و نمکدان را شکستن"
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / شبه علم
علم و شبه‌علم: مروری بر صدقیت ضرب‌المثل" نمک را خوردن و نمکدان را شکستن"
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان و مدرس دانشگاه در یادداشتی با بیان اینکه جهان حاضر به واسطه برخورداری از دستاوردهای علمی، بُرهه‌ای شاخص در تاریخ جهان یا حتی ادوار زمین‌شناختی است، به نزاع علم و شبه علم اشاره کرد و متذکر شد: شوربختانه شبه‌علم در کشور ما طرفداران زیادی دارد و تجلیات آن را می‌توان در اختراعات و اکتشافاتی (!) چون اسفنددودکن برقی، فال کامپیوتری یا امثال آن دید.
پیشنهاد بازنگری دروس عمومی دانشگاهی با تأکید بر فرهنگ و ادب ایران اسلامی
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا
پیشنهاد بازنگری دروس عمومی دانشگاهی با تأکید بر فرهنگ و ادب ایران اسلامی
استادیار دانشگاه شهرکرد با تأکید بر آنکه در بحران کرونا شاهد شرّی هستیم که خیری درون خود نهفته دارد، پیشنهاد کرد: بعد از این دوران دروس عمومی دانشگاهی با رویکرد توجه به فرهنگ و ادب ایران اسلامی به منظور تقویت هویت بازنگری شده، ارائه و رشته‌های جدید دانشگاهی بینارشته‌ای برای پر کردن شکاف بین علوم تخصصی و پیوند دیدگاه‌های آفاقی و انفسی راه‌اندازی شوند.
شیوع کرونا موجب سرمایه‌گذاری بر روی علوم پایه در آینده می‌شود
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ / پویش #علمی_شو / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / کرسی یونسکو در ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
شیوع کرونا موجب سرمایه‌گذاری بر روی علوم پایه در آینده می‌شود
یک پژوهشگر و آیند پژوه معتقد است که در جریان شیوع بیماری، ناتوانی انسان در شناخت پدیده‌هایی نظیر ویروس کرونا و تأمین بهداشت اولیه مردم آشکارشده است. به نظر می‌رسد، اولویت‌گذاری سرمایه‌گذاری‌ها بر روی توسعه فناوری‌ها غلط بوده است و امروزه فناوری در عرصه‌های اولیه زندگی بشر به حد کافی پیشرفت نکرده است. به نظر می‌رسد بروز مسئله کرونا، موجب افزایش توجه و سرمایه‌گذاری‌ها بر علوم پایه و حیاتی بشر خواهد شد.
در علم هیچ‌گونه مراد و مرجعیت وجود ندارد
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ / علم چیست / /مقابله با شبه علم درباره کرونا/ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه با همه علیه کرونا / کروناویروس
در علم هیچ‌گونه مراد و مرجعیت وجود ندارد
یک مروج علم معتقد است: در علم هیچ‌گونه مراد، مرجعیت، و رهبری وجود ندارد. اگر ادعای برجسته ترین پژوهشگر با مدرک تجربه و آزمایش همراه نباشد رد می شود. برهمین بنیان است که نظریات دانشورزان عمده ای نظیر نیوتون در زمینه کیمیاگری و لینوس پاولینگ در زمینه اهمیت ویتامین ث در افزایش طول عمر پذیرفته نشده است.
مردم به آگاهی بیشتری نیاز دارند/ ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی می‌شود
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / تقابل علم و دین / کروناویروس / کرسی یونسکو در ترویج علم / پویش #علمی_شو / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
مردم به آگاهی بیشتری نیاز دارند/ ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی می‌شود
عضو هیات مدیره انجمن فیزیک ایران، در یادداشتی شیوه مواجهه گروه‌های اجتماعی و آحاد جامعه با کرونا ویروس را موضوعی مهم توصیف کرد.
ایران نیازمند «بسط ید» برای استقلال نهادهای علمی است
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ / شبه علم / استقلال نهادهای علمی / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
ایران نیازمند «بسط ید» برای استقلال نهادهای علمی است
یک جامعه شناس در یادداشتی با عنوان "در ارجمندی دانش" گفت: ایران نیازمند «بسط ید» برای دانش، استقلال نهادهای علمی و آزادی دانشمندان و متفکران است.
شبه علم همانند یک مکتب و فرقه مذهبی عمل می‌کند/تجارت چند بیلیون دلاری از شبه علم در امریکا
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
شبه علم همانند یک مکتب و فرقه مذهبی عمل می‌کند/تجارت چند بیلیون دلاری از شبه علم در امریکا
یکی از مروجان علم با اشاره به چیستی "شبه‌علم" گفت: شبه علم همانند یک مکتب و فرقه مذهبی عمل می‌کند و طرفداران آن به علت ایمان به حقانیت باورهای خود سرسختانه از آنها دفاع می‌کنند. شبه علم به ویژه در کشور آمریکا، پیشرفته‌ترین کشور دنیا از نظر دانشورزی و فناوری، رواج بسیاری دارد و سازمان‌ها، انجمن‌ها، ناشرین و مطبوعات مختلف ویژه‌ای برای تبلیغ آن وجود دارد، به طوری که یک تجارت چند بیلیون دلاری را تشکیل می‌دهند.
برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن "راستگویان"/درمان را به "درمانگران" بسپاریم
۱۳۹۹/۰۱/۰۴ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / پویش #علمی_شو / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن "راستگویان"/درمان را به "درمانگران" بسپاریم
عضو هیئت مدیره انجمن ترویج علم با بیان این که عجیب نیست اگر حرفی راست را "دروغگویی" بگوید، اما ناتوانی در تشخیص اصل از بدل علت هراس از شنیدن سخن راست از "دروغگویان" است، پس برای تشخیص اصل از بدل راهی به جز یافتن متخصصان نیست، تاکید کرد: بیماری ناشی از کرونا شهر را گرفته است. مهربانان، عاشقان، عارفان، نانوایان، داستان‌پردازان و ساحران هرچند دوست‌داشتنی‌اند، (بیاییم) تنها قدردان مهربانی، عرفان، نان و داستان‌شان باشیم و درمان را به درمانگران بسپاریم.
"انگ اجتماعی" ابتلا به کرونا مانعی برای درمان و پیشگیری
۱۳۹۹/۰۱/۰۳ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / پویش #علمی_شو / همه_باهم_علیه_کرونا
"انگ اجتماعی" ابتلا به کرونا مانعی برای درمان و پیشگیری
دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی…
ویروسی که به صاحبان عقل‌گرد و پوزه‌دراز، هشدار خِرَدپیشگی می‌دهد
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / همه_باهم_علیه_کرونا / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / کروناویروس
ویروسی که به صاحبان عقل‌گرد و پوزه‌دراز، هشدار خِرَدپیشگی می‌دهد
یکی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان کشور با بیان این‌که کرونا اگرچه مرگبار، اما پیام‌آور ضرورت رویکرد به واقع‌گرایی و عقلانیت است، گفت: "ما مردمان، همه روزان و شبان‌مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره‌های هولناک بوده‌ایم. یکسره غصه خورده‌ایم و چشم تر داشته‌ایم. خنده را به نسیان سپرده‌ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده‌ایم. با این همه، همواره در روزهایی چنین دشوار، غم همدیگر خورده‌ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته‌ایم. جان پناه همدیگر بوده‌ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده‌ایم."
شبه‌علم، بحران مضاعف است و قربانی می‌گیرد
۱۳۹۹/۰۱/۰۱ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / همه_باهم_علیه_کرونا / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا
شبه‌علم، بحران مضاعف است و قربانی می‌گیرد
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنان در اثر مصرف الکل برای به اصطلاح مبارزه با ویروس کرونا با بیان این که شبه‌علم، بحران مضاعف است و قربانی می‌گیرد، تاکید کرد: شبه علم و خرافات از یک جنس هستند، جامعه ما نیازمند توسعه عقلانیت و خردورزی برای زندگی بهتر است.
مقایسه بیماری‌های واگیردار دوره قاجار با کرونا | تفاوت برخورد حکومت‌ها
۱۳۹۹/۰۱/۰۱
مقایسه بیماری‌های واگیردار دوره قاجار با کرونا | تفاوت برخورد حکومت‌ها
فارغ‌التحصیل علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم همراه شد و در یادداشتی به مقایسه بیماری‌های واگیردار عهد قاجار با شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور پرداخت.
راه‌اندازی پویش "علمی_شو" با هدف اشاعه تفکر علمی درباره ویروس کرونا
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ / انجمن ترویج علم / کرسی یونسکو در ترویج علم / پویش #علمی_شو / کروناویروس / همه_باهم_علیه_کرونا
راه‌اندازی پویش "علمی_شو" با هدف اشاعه تفکر علمی درباره ویروس کرونا
رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم از راه‌اندازی پویش "#علمی _شو" با هدف مقابله با اخبار شبه علمی ایجاد شده در رابطه با ویروس کرونا خبر داد و از همه متخصصان، مروجان علم و صاحب‌نظران دعوت کرد با هدف اشاعه تفکر علمی در جامعه، به این پویش بپیوندند.
ایده‌های بانوان برگزیده در نخستین "رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ)" چه بود؟
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / یونسکو
ایده‌های بانوان برگزیده در نخستین "رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ)" چه بود؟
به دنبال فراخوان عمومی کرسی یونسکو در ترویج علم به زنان صاحب ایده، ۷۰ اثر دریافتی زنان مورد داوری این کرسی به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور قرار گرفت که در این میان شش اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد و ۱۳ اثر نیز در قالب پوستر به نمایش گذاشته شد.
شبکه علمی متخصصان رونمایی شد
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ / شبکه علمی متخصصان / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / ترویج علم / روز جهانی زنان و دختران در علم
شبکه علمی متخصصان رونمایی شد
"شبکه علمی متخصصان" امروز با حضور وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و اکرم قدیمی، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور رونمایی شد. 
بررسی ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری در دانشگاه الزهرا
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ / روز جهانی زنان و دختران در علم / روز زن / دانشگاه الزهرا
بررسی ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری در دانشگاه الزهرا
نخستین رویداد "گفتمان پیشرو علمی (گپ): ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری" از سوی کرسی یونسکو در ترویج علم برگزار می‌شود.
افتتاح کرسی یونسکو در ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
افتتاح کرسی یونسکو در ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
کرسی یونسکو در ترویج علم، به منظور گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها، در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افتتاح شد.
تغییر نگرش عمومی مهم‌ترین هدف کرسی ترویج علم است
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / وحید احمدی / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / یونسکو / حجت الله ایوبی
تغییر نگرش عمومی مهم‌ترین هدف کرسی ترویج علم است
 تهران - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تغییر نگرش و باور عمومی نسبت به علم ، آموزش عمومی در حوزه‌های مختلف به منظور توانمندسازی مردم و برقراری ارتباط میان ارزش‌های علمی و ارزش‌های فردی از مهم‌ترین اهداف یونسکو در بحث ترویج علم است.
چشم‌انداز کرسی یونسکو گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم است
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / ترویج علم / کرسی یونسکو / یونسکو / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چشم‌انداز کرسی یونسکو گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم است
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ترویج علم را رسالت عمومی جامعه دانست و گفت: چشم‌انداز کرسی یونسکو در ترویج علم گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها است.
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ / /علم باز، برای همه/ / ترویج علم / کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو
مهم‌ترین موانع آموزش و یادگیری الکترونیک در کشور
رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو به مناسبت "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" و آغاز هفته ترویج علم، به تشریح مهم‌ترین موانع و مشکلات بر سر راه آموزش و یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از ابزارهای دسترسی باز و همگانی به علم پرداخت.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •