دوشنبه, ۱۰ آذر, ۱۳۹۹ / 30 November, 2020
تاریخ بیهقی
«تاریخ بیهقی»،«کوری» و ادبیات کلاسیک؛پیشنهادهای «کتابخوانی ملی»
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ / نرگس آبیار / سازمان اسناد و کتابخانه ملی / آیت الله العظمی محقق داماد / هفته کتاب / بهزاد فراهانی / کتاب
«تاریخ بیهقی»،«کوری» و ادبیات کلاسیک؛پیشنهادهای «کتابخوانی ملی»
تهران- ایرنا- همزمان با راه‌اندازی پویش «کتابخوانی ملی» جمعی از چهره‌های فرهنگ، هنر و دانشگاه با پیوستن به این پویش، پیشنهادهای خود در همراهی با یارمهربان را با عموم هموطنان به اشتراک گذاشتند، ادبیات کلاسیک، «تاریخ بیهقی»، «کوری» و «۵۵ داستان کوتاه» و «خرده عادت‌ها» تازه ترین این پیشنهادها است.
مثنوی‌خوانی و تاریخ بیهقی در برنامه‌های پاییزه مدرسه اسلامی هنر قم
۱۳۹۹/۰۸/۱۷
مثنوی‌خوانی و تاریخ بیهقی در برنامه‌های پاییزه مدرسه اسلامی هنر قم
ایلنا: در برنامه‌های پاییزه مدرسه اسلامی هنر در قم، حجت‌الاسلام‌ سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا) شاعر، پژوهشگر، مدرس عرصه ویراستاری و یاسین حجازی مولف کتاب‌هایی چون «قاف»…
پیدا کنید «پدر زبان فارسی» را!
۱۳۹۹/۰۸/۰۳
پیدا کنید «پدر زبان فارسی» را!
محمد دهقانی، منتقد ادبی و نویسنده کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» (تحلیل تاریخ بیهقی از دیدگاه ادبی، اجتماعی و روان‌شناختی) در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آن‌چه باعث شده «تاریخ بیهقی» هنوز هم پس از ‌سال‌ها مورد توجه باشد و نویسندگان و شاعران تحت تاثیر زبان و نثر آن قرار بگیرند، گفت: «زبان بیهقی همچنان زبان کهنه‌ای است. بیهقی و خواندن بیهقی بیش از آنکه حاصل نیاز واقعی جامعه باشد، مقداری مد شده و جالب این‌جاست که بیهقی تاریخ نوشته و مورخ است اما جای تعجب دارد؛ انگار بیشتر داستان‌نویسان و شاعران و نه مورخان – از قدیم هم همین‌طور بوده – به آن توجه کرده‌اند.» دهقانی در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد او نسبت به انسان‌های روزگار خودش چه در ایران و چه در جاهای دیگر دنیا در نگارش تاریخ خیلی پیشرفته‌تر است؛ وجه دوم …
«بیهقی» مُد شد و تاریخش فراموش!
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ / تاریخ بیهقی / محمد دهقانی
«بیهقی» مُد شد و تاریخش فراموش!
محمد دهقانی که معتقد است تاریخی بودن نثر بیهقی فراموش شده است می‌گوید: بیهقی و خواندن «تاریخ بیهقی» بیش از آن‌که حاصل نیاز واقعی جامعه باشد، مقداری مُد شده است.
۱۳۹۹/۰۷/۱۳
امنیت؛ مقوله‌ای جهانشمول
امنیت در لغت به معنای بی‌خوفی و آسایش است و مترادف با صلح، بنا بر این ضرورتا صلح به معنای امنیت نیست، به همین دلیل در تاریخ بیهقی آمده «روزی دو، سه رسولان آمدند و شدند تا مگر صلحی افتد». صلح یک وضعیت عینی ناشی از نبود جنگ است لیکن فقدان جنگ الزاما به معنای صلح نیست. برای دسترسی به این وضعیت نیز باید قواعد و ضوابط معین درنظر گرفته شود که انکار یا عدول و نقض آن مذموم و حسب اصول حقوقی- بین‌المللی ممنوع و متضمن ضمانت اجرا باشد. در جوامع داخلی که قوه قهریه به قدر کافی یا حداقل لازم، وجود دارد بر هم زدن امنیت یعنی ایجاد خوف و ناآرامی که مستوجب مجازات‌هایی است از تعزیر تا بعضا «حد»؛ عقوبتی مبتنی بر قواعد شرع که مورد تقنین واقع شده، است.  این قواعد هدف‌شان …
تولید بازی رومیزی «شغال هفت ‌رنگ» در کانون پرورش فکری
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ / کانون پرورش فکری کودکان / مثنوی معنوی / تاریخ بیهقی / نیما یوشیج
تولید بازی رومیزی «شغال هفت ‌رنگ» در کانون پرورش فکری
بازی رومیزی «شغال هفت رنگ» بر اساس داستانی از مثنوی معنوی، طراحی و آماده تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.
۱۳۹۹/۰۶/۱۰
آلرژی‌زدایی از نصیحت
موعظه، توصیه و سفارش برای اغلب ما در حکم داروی تلخی است که حاضریم درد و رنج ناشی از بیماری را تحمل کنیم ولی به آن لب نزنیم. این روزها ذهن و روان بسیاری از افراد جامعه به نصیحت حساسیت پیدا کرده است. از هر جای جامعه کوچک و بزرگ، عامی و باسواد، شهری و روستایی، فقیر و غنی، کارگر و کارفرما، مردم و مسوولان، نمونه‌ بردارید، خواهید دید که بیشتر گوش‌ها پر، بیشتر مسوولان بی‌اعتنا به نصایح و بیشتر مردم پندگریزند. اینکه «چه مسیری تا امروز طی شد؟» یا «چه کسانی و با چه نیاتی دوز نصیحت را آنقدر بالا بردند که حالا عموم افراد جامعه نصیحت و ناصح را بلای جان می‌دانند؟» یک بحث است و اینکه «اگر نصیحت و نصیحت‌پذیری نباشد چه خواهد شد؟» بحثی دیگر. اینکه نصیحت …
درباره علی‌اکبر فیّاض
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ / محمدرضا شفیعی کدکنی / مشهد / دانشنامه / دانشگاه تهران / بدیع‌ الزمان فروزانفر / سعید نفیسی / ادبیات فارسی / دانشگاه فردوسی مشهد / ادبیات / کاظم مدیرشانه چی
درباره علی‌اکبر فیّاض
تهران- ایرنا- استاد علی‌اکبر فیّاض نزدیک به سی سال از عمر خویش را صرف پژوهش درباره تاریخ بیهقی کرد؛ اما کمی پیش از انتشارِ حاصلِ زحمات خویش، چشم از جهان فروبست. با این حال عنوانِ «تاریخ بیهقی»، نام استاد فیّاض را زنده نگاه داشته است.
یادگار فیاض؛ از «بیهقی» تا شفیعی‌کدکنی
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ / علی‌اکبر فیاض / تاریخ بیهقی / محمدرضا شفیعی کدکنی / محمدجعفر یاحقی
یادگار فیاض؛ از «بیهقی» تا شفیعی‌کدکنی
مردی از خراسان که آمده بود تا بیهقی را احیا کند، دانشکده ادبیات‌ مشهد…
۱۳۹۹/۰۵/۲۹
نغمه‌های یک کتاب
کتاب «تاریخ‌نگری موسیقی ایران» با عنوان فرعی «موسیقی‌شناسی قومی»، نوشته محسن حجاریان طی 14 جستار، موسیقی ایرانی را از نظرگاه قوم‌شناسی، جامعه‌شناسی و تاریخی بررسی می‌کند. به‌گزارش همشهری به نقل از مهر، این کتاب دربرگیرنده‌ 14 گفتار درباره مباحث تاریخی و تحلیلی موسیقی دستگاهی ایران از تشریح روابط موسیقی ایران با حوزه‌ عرب و ترک تا تحلیل مفاهیم و بازخوانی تعاریف صوت و نغمه در آثار فارابی، ابن‌سینا، صفی‌الدین ارموی و قطب‌الدین است. محسن حجاریان همچنین با غور و تفحص در چند اثر مهم تاریخی شامل تاریخ بیهقی، …
تاریخی‌نگری موسیقی ایران؛ از تاریخ بیهقی تا جهانگشای جوینی
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ / موسیقی ملی / موسیقی ایران / ایران‌ شناسی / کتاب
تاریخی‌نگری موسیقی ایران؛ از تاریخ بیهقی تا جهانگشای جوینی
تهران- ایرنا- کتاب «تاریخی‌نگری موسیقی ایران» با عنوان فرعیِ «موسیقی‌شناسی قومی»، نوشته محسن حجاریان طی چهارده جُستار، موسیقی ایرانی را از نظرگاه قوم‌شناسی، جامعه‌شناسی و تاریخی بررسی می‌کند.
تولید بازی رومیزی «مار و مارگیر» با اقتباس از منطق‌الطیر
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / تاریخ بیهقی / نیما یوشیج
تولید بازی رومیزی «مار و مارگیر» با اقتباس از منطق‌الطیر
بازی رومیزی «مار و مارگیر» بر اساس داستانی از منطق‌الطیر عطار نیشابوری، طراحی و آماده تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.
کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» منتشر شد
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ / تاریخ بیهقی / کتاب گویا
کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» منتشر شد
کتاب گویای «تاریخ بیهقی» اثر ابوالفضل بیهقی به روایت احسان چریکی منتشر شد.
«تاریخ بیهقی» شنیدنی شد
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ / انتشارات نیستان
«تاریخ بیهقی» شنیدنی شد
کتاب گویای «تاریخ بیهقی»، اثر ارزشمند ابوالفضل بیهقی، از سوی انتشارات نیستان منتشر شد.
جدیدترین کتاب‌های گویا در انتشارات کتاب نیستان
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ / تازه های نشر / سید مهدی شجاعی / کتاب / نویسنده / مشرق نیوز
جدیدترین کتاب‌های گویا در انتشارات کتاب نیستان
کتاب‌های گویای «بوستان سعدی»، «تاریخ بیهقی» و «کشتی پهلو گرفته» به تازگی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شدند.
درباره ابوالفضل بیهقی
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ / سبزوار / نیشابور / شاهنامه / دانشگاه کمبریج / نویسنده
درباره ابوالفضل بیهقی
تهران- ایرنا- ابوالفضل بیهقی ادیب، پژوهشگر و پدر نثر فارسی است که نام او در آسمان ادب این سرزمین می‌درخشد. او با نگارش تاریخ بیهقی، مهمترین منبع تاریخی دوران غزنوی را رقم زد و میراث ماندگاری برای قوام‌بخشی به هویت این مرز و بوم بر جای گذاشت.  
ایران کهن ما
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ / ایران / ایران باستان / ایران کهن / تاریخ ایران
ایران کهن ما
آرش رییسی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایرانی ها ملت بوده اند و از آگاهی ملی برخوردار. آگاهی ملی بدان معناست که ایرانیان از ملت بودنشان آگاه بوده اند. این آگاهی را می توان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی - که خود برگرفته از خوتای نامگ (خداینامه) که به دستور خسرو انوشیروان گردآوری شده بود - دید. آن را می توان در تاریخ بیهقی نیز جست. 
۱۳۹۹/۰۳/۲۵
از ادبیات فارسی
ده بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر رونمایی شد.به گزارش «ابتکار» به نقل از اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بازی‌ها که مناسب کودکان و نوجوانان هفت سال به بالاست، از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی اقتباس شده است.طراحی این بازی‌ها با الهام و اقتباس از داستان‌های ادبیات فارسی به سفارش مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ آغاز شد. در همین ارتباط نشست‌های هم‌اندیشی با حضور طراحان ایرانی بازی و اسباب‌بازی و متخصصان حوزه ادبیات فارسی تشکیل و دستاورد این پروژه تاکنون ۱۰ بازی رومیزی و کارتی شده است.بازی‌ کارتی «سیمرغ» با اقتباس از منطق‌الطیر و بر اساس داستان سیمرغ عطار نیشابوری با طراحی آیدین مهدیزاده‌تهرانی، …
۱۳۹۹/۰۲/۱۶
همان که اومبرتو اکو گفت
مستندی هست از اومبرتو اکو، فیلسوف ایتالیایی که بین کتابخوان‌های ایرانی هم به واسطه رمان‌هایش شهرت دارد. این آقای اکو به داشتن یک کتابخانه پر و پیمان معروف بود و در آن مستند هم دوربین زیاد لابه‌لای قفسه‌های متعدد خانه‌اش چرخ می‌زند که ردیف به ردیف کنار هم چیده شده‌اند و این حال و حکایت‌ها. از جمله، جایی هم هست که مصاحبه‌کننده می‌رود و نسخه‌های متعددی از چند کتاب را نشان می‌دهد که اکو چاپ‌های مختلف آن کتاب‌ها را در کتابخانه‌اش دارد و از او می‌پرسد نمی‌دانسته که این کتاب در چاپ‌های مختلف تفاوتی کرده و اکو توضیح می‌دهد که «نه، متنش فرقی نکرده» و طرف می‌پرسد پس چرا این‌همه چاپ‌های …
۱۳۹۸/۱۱/۱۷
فارسی، تاریخ بیهقی و موج‌های احساسی
۱- لابد خبرهای مربوط به سخنرانی رییس‌جمهور محترم افغانستان را درباره زبان فارسی شنیده یا خوانده‌اید. ایشان گفته‌اند: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. حالا [به‌ ما] می‌گویند ایران شرقی.‌ ای برادر، دزدی هم حد دارد، حد دارد.» البته که آقای غنی فردی فرهیخته است که بارها در بزرگداشت فرهنگ و میراث مشترک افغانی - ایرانی سخن گفته. اخیرا عکسی از ایشان در راه داووس منتشر شده که کتاب تاریخ بیهقی چاپ ایران را در دست دارند. شاید که گفتن این سخنان دلایل سیاسی داشته باشد، شاید در پاسخ صحبت‌های رییس‌جمهور محترم خودمان است که بی‌قصد توهین انتخابات الکترونیک در افغانستان را مثال زده بود. به هر صورت …
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ / محسن چاوشی
گاف عجیب محسن چاوشی در آلبوم جدیدش!
مولانا در بیت سوم می‌گوید: «همه نقد‌ها شمردی به وکیلِ در سپردی/ بشنو از این محاسب عدد و شمار دیگر». چاوشی مصرع اول این بیت را این‌طور خوانده است: «به وکیل، در سپردی» که غلط است. «وکیلِ در» در گذشته یک عنوان شغلی بوده و به کسی اطلاق می‌شده که نایب، منشی یا سفیرِ فردی صاحب منصب در دربار پادشاه بوده است؛ بنابراین «وکیلِ در» یک واژه کاملاً مستقل است و در متون قدیم فارسی به ویژه تاریخ بیهقی بار‌ها به این عنوان شغلی برمی‌خوریم.
۱۳۹۸/۱۰/۲۹
یاقوت‌های هرات و بخارا
مردم افغانستان معتقدند حکومت باید برای فروش تولیدات و محصولات باغی کشور، بیرون از مرزهای خود بازاریابی کند تا باغداران به‌ خودکفایی برسند؛ محصولاتی که سال‌ها پیش در کتب تاریخی و ادبیات فارسی ایران‌ها به آن اشاره شده است؛ وصف انگور بخارا و خرمی کشور همسایه از تاریخ بیهقی تا دیوان شاعران.
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ / روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری ایران / شرکت سرمایه گذاری ایران
واکنش شرکت سرمایه‌گذاری ایران به هجمه‌های سیاسی
به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری ایران، این شرکت در اطلاعیه‌ای نسبت به برخی هجمه‌های سیاسی وارد شده اخیر در خصوص واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) واکنش نشان داد. در این اطلاعیه آمده است: ابوالفضل بیهقی در جلد پنجم تاریخ بیهقی نوشته است آن مغرور آل بویه، چون غوغا در جوشیدند و به یک بار غریو کردند و، چون آتش از جای درآمدند تا جنگ کنند.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •