شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آیا بانکها کار ملی میکنند؟


آیا بانکها کار ملی میکنند؟
دکتر مهدی تقوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره فرمان «تحول رفتاری نظام بانکی» رئیس جمهور می‌گوید: توزیع عادلانه تسهیلات و رفع محرومیت در جامعه و تأمین نیازهای ضروری مردم وظیفه بانک‌ها نیست بلکه بانک‌ها به عنوان یک نماد سرمایه‌داری وظیفه دارند تا منابع مالی را پس از جمع‌آوری به اشخاصی بپردازند که قدرت سرمایه گذاری-سود اوری و باز پرداخت تسهیلات را داشته باشند .....
شکی نیست انچه بر سر اقتصاد ایران امده است ازصدقه سر این طرز نگرش ها بوده گرچه انقدرها هم ساده نیستیم که بپذیریم در بوجود امدن سیستم خطرناک موجود در بانگها این تنها اقتصاد دانان مسئول بوده اند اما بزرگترین ضربه ای که که نه به سوراخ شدن کیسه بانگها بلکه به تعریف علم بانگداری وارد امده است همین توجیهات بوده تا بانگها از صورت امین پول مردم در امده به اهرمی برای خاکستر کردن اندوخته های کوچک مردم ازطریق شرکت در معامله های سود اور برای خود با مشارکت همان افرادی باشند که بقول دکتر قدرت باز پرداخت پول را دارنداگر این افراد همان افرادی نبودند که وام های هزار میلیاردی بگیرند وجیم بشوندباز جای سخن باقی بود اما اینکه چگونه یک بانگ توانسته است پولهای مردم را تاراج کند ریشه نه در توصیه های قوه قضائیه بلکه در همان توجیه دارد که بانگ بنا به ساختار خود تسهیلات! رانه برای رفع بیکاری واشتغال بلکه به کسی داده است که زدوبند های پنهانی ان سود کلانی را برای بانگ در پی داشته است.
البته اگرهم توزیع عادلانه تسهیلات وظیفه بانگها نیست- بانگها یکی از ابزار های دولت در راستای تحقق این هدف است. من به اقای دکتر اطمینان میدهم زیاد نگران نباشند بانگها هرگز به کسی که ازراه برسد پولی پرداخت نمیکنند اما اگر این غول های فاسد که با پول مردم خود در عرصه اقتصاد سرمایه گذاری کرده و با فعالیتهای تجاری با همان شرکائی که قدرت سرمایه گذاری-سود اوری و باز پرداخت تسهیلات را داشته باشند کشور را به این روز انداخته اند برخورد نشود وتحول در رفتار نظام بانگی مطابق با الگوهای سرمایه ملی ونه مطابق اوامر تک تیراندازان اقتصادی صندوق بین المللی پول تحقق نپذیرد فاجعه روز بروز پیچیده تر خواهد شد. با نگهای دولتی حق سرمایه گذاری در فعالیت تجاری به سود سرمایه خود ندارند این کار بانگ را بصورت رقیب مردم در میاورد واز ان سازش شوم بین بانگ وقدرت سیاسی زائیده میشود بانگها متولی جریان پولی مردم هستند مثل سایر وزارتخانه ها که با پول مردم اداره میشوند وظیفه اشان خدمت رسانی بمردم است. انتفاع خودشان به سود سرمایه اصلی نه یک امر اقتصادی بلکه دزدی از اموال عمومی است بانگها باید بعنوان بازوی طرح های اقتصادی سایر وزارتخانه های دولتی تلقی شوند باید در تحول نظام بانگداری کسانی از وزارت صنایع- بازرگانی- امور اقتصادی در ان کرسی داشته باشند نگرش به مردم نه به جیبشان بلکه به مغزشان باشد وهر انسان دارای ابتکار وتوانائی بالقوه قادر به سرمایه گذاری -سود اوری وبازپرداخت تسهیلات شناخته شود سرمایه گذاری مولد اینست . حمله به این دغدغه انهم از ابتداء نه تنها خدمت نیست نظر کارشناسی نیست خیانت محض است.

باقر عزیزی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید