شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به «موج ها» نوشته ویرجینیا وولف ترجمه مهدی غبرایی
▪ موج ها
▪ ویرجینیا وولف
▪ ترجمه؛مهدی غبرایی
▪ نشر افق
▪ چاپ اول-۱۳۸۶
▪ قیمت؛۴۸۰۰تومان
کتاب های وولف برای کسانی که همه چیز را آماده و از پیش ساخته شده می خواهند احتمالاً خوشایند نخواهد بود زیرا کارهای وولف را باید همچون زندگی با طمأنینه و صبورانه خواند. هیچ حادثه یا تحولی به آسانی اتفاق نمی افتد، بلکه آرام آرام میان کلماتی شاعرانه و تصاویری ژرف شکل می گیرند.
در رمان های وولف اتفاق عجیبی نمی افتد و حتی گاهی هیچ اتفاقی نمی افتد. در واقع او به عمد داستانگویی را کنار می زند تا با رهایی از قواعد
دست و پا گیر پیرنگ، درون انسان ها را بیش از پیش عریان کند؛ قواعدی که مثل اربابی زورگو در تمام لحظات نوشتن بالای سر نویسنده می ایستد تا لحظه یی از طرح داستانی و علت و معلول تخطی نکند. اربابی که رد پایش در هر نویسنده یی که غلام گونه از او اطاعت می کند، مشهود است.
در «موج ها»، رمانی که وولف آن را دوست داشت و یکی از ثقیل ترین کارهایش است، تمام چیزی که ما در خانم دالوی و خانم رمزی دیده ایم، در شخصیت های دیگر او خصوصاً رودا تجلی می کند. شخصیت ها به هیچ کس خطابی نمی کنند و پندی نمی دهند، تنها حالتی را توصیف می کنند تا در آن چیز دیگری کشف شود. کتاب با طلوع آفتاب همراه با کودکی شخصیت ها آغاز می شود و میانسالی و پیری همراه با غروب آفتاب و مرگ با جمله یی در انتهای صفحه به پایان می رسد.
خورشید تنها عنصر ثابت داستانی به ظاهر گسسته است. خورشید در این رمان نه نشان زندگی، بلکه نشانی از مرگ است که درون زندگی نهفته است. شخصیت ها تلاش می کنند، قهر و آشتی می کنند، پیر و خسته می شوند، و خورشید آرام آرام رو به خاموشی می رود. در موج ها برخلاف داستان های کلاسیک ما شخصیت ها را تنها از طریق ارتباطات شان با یکدیگر نمی شناسیم، بلکه رابطه آنها با طبیعت، فرسودگی شان و پخته تر شدن شان در طول زمان، رابطه یی نامرئی بین آنها و طبیعت می سازد که به شکل گیری شخصیت شان کمک می کند.رمان با شش شخصیت روایت می شود؛ لوئیس، برنارد، نویل، جینی، رودا و سوزان. که هر یک بخشی از روایت را به عهده می گیرد و در فصل آخر رمان هر شش شخصیت از زبان راوی داستان (در این فصل نویسنده از زبان برنارد) بازآفریده می شوند و شکل می گیرند.یکی از فصل های زیبای رمان فصل اول است که نویسنده برای نشان دادن حادثه یی به شیوه چندروایتی، تمام مهارت خود را به رخ می کشد. حادثه یی که شاید چندان مهم نباشد ولی شروعی است که ما با شخصیت ها و مسائل شان آشنا شویم؛ لوئیس روی سبزه ها و میان برگ ها خوابیده و در رویاهای خودش فرو رفته است. جینی از حرکت سبزه ها او را می بیند و به طرفش می آید و لوئیس را در این میان زیبا می بیند“. سوزان نیز جینی را می بیند که به طرف سبزه ها می دود، به دنبالش می رود و آن لحظه را می بیند.برنارد سوزان را می بیند که با عصبانیت دستمالی را گلوله کرده و از مقابلش می گذرد. اما وولف روایت هر بخش از این اتفاق را به عهده یکی از شخصیت هایش می گذارد. هنگامی که لوئیس خوابیده، جینی که از تکان خوردن برگ ها لوئیس را دیده، سوزان که جینی را در حال دویدن به سوی لوئیس می بیند و عصبانی می شود، برنارد که سوزان را می بیند و به دنبالش می رود.
این زیباترین شکلی است که می توان حادثه یی را با چند راوی روایت کرد. انگار که حادثه در میان چند راوی قرار گرفته و هر کس به فراخور خود از آن چیزی می بیند و می گوید. ولی ما به عنوان خواننده چیزی از حادثه می بینیم و لمس می کنیم که هیچ گاه در امر واقع بیرونی توان تجربه آن را نداریم.
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب گشت ارشاد حماس ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل درمان تهران هواشناسی قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
دلار قیمت دلار بانک مرکزی قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز مسکن
پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ نخبگان
مالاریا آلزایمر کاهش وزن سلامت روان زوال عقل داروخانه