جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تئاتر خیابانی


تئاتر خیابانی
بازیگران این نمایش ها می توانند از بازیگران دوره گرد گرفته تا هنرپیشه های گروه های تئاتری باشند که خواهان تجربه اجرا دراین نوع مکان ها هستند و قصد دارند تا جریان اصلی کار خود را توسعه و بهبود بخشند.
بعضی اوقات اجرا کنندگان برای جشن های خیابانی، نمایش و رژه کودکان اجیر می شوند. اما اغلب اوقات ، به اجراکنندگان تئاترهای خیابانی پولی پرداخت نمی شود یا مقداری در آمد از طریق انداختن سکه ی تماشا چیان در کلاهی جمع آوری می شود. سامان دهی اجرا، تئاتر خیابانی نیاز به لباس ها و وسائل صحنه ی ساده دارد و عموما وسائل تقویت صوتی اندکی موجود است. صدا به توانایی جسمی بازیگران بستگی دارد. تئاتر فیزیکی شامل رفص، حرکات و ادا در آوردن و نمایش های خنده دار رو حوضی است که از سبک های عام پسند در مکان و فضاهای باز انجام می گیرند.
باید تئاتر خیابانی را از سایر اجراهایی که در فضای باز رسمی تر صورت می گیرند، مجزا دانست. مانند اجرا در پارک، باغ، یا جای خاصی که برای اجرا در نظر گرفته شده و از تماشاچیان بلیط دریافت می شود.
در بعضی موارد اجرا کنندگان تئاتر خیابانی بایستی گواهی یا اجازه خاصی از مقامات محلی برای اجرا داشته باشند. قدمت این نوع نمایشها به اجرا خیابانی که شامل بازی های مذهبی و شکل های دیگر اجرا آن بوده است بر می گردد.
اخیرا ، بازیگرانی که در صد سال قبل کارهای زنده خود را در تئاتر های گوناگون، سالن های موسیقی انجام می داده اند، اغلب به شکل حرفه ای در بسیاری از اجراهای معروف خیابانی در سراسر مناطق دنیا نقش ایفا می کنند.
از نکات جالب در باره تئاتر خیابانی، مکان و جایگاه سیاسی ، اجتماعی آن است. افرادی که هیچگاه استطاعت مالی رفتن به تئاتر های قانونی را نداشته اند، اکنون می توانند نمایش های خیابانی را ببیند. با توجه به این که نمایش در کجا اجرا می گردد ، تما شاگران می توانند از هر قشر و گروهی برای تماشا بیایند. وقتی یک تماشاچی استطاعت مالی تماشای تئاتر رانداشته باشد، می تواند از این نوع تئاتر مجانی استفاده کند.


ترجمه: مریم ابدالی
منبع: ویکی پدیا ، دایره المعارف مجانی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید