جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سپر حفاری ـ اختراع


مارک آیزام باردبرانل در تعمیرگاه کشتی چتهم در انگلستان بکاری مشغول بود که به کرم کوچکی علاقه‌مند شد، که در حدود ده سانتی‌متر طول داشت، و در حقیقت کرم نبود، بلکه جانور صدف‌داری بود که کرم‌کشتی یا Teredo نام داشت. این کرم در الوارهائی که برای پایه اسکله و بارانداز بکار می‌رود هزاران نقب کوچک می‌کند، و در نتیجه الوار چنان سست می‌شود که باید آنها را عوض کرد.
برانل آن جانور صدف‌دار را زیر نظر گرفت و دریافت که این گونه صدف دارای دو ردیف لبه دندانه‌دار است. سر این جانور را می‌پوشانید. این صدف تنه کرم را حفظ می‌کند و در سوراخ کردن چوب سخت به آن کمک می‌کند تا اینکه برانل مأمور ساختن تونیل زیر رود تایمز شد و توانست به تقلید ساختمان بدنی آن جانور صدف‌دار ماشینی اختراع کند که حفر تونل را در سراسر دنیا برای بشر ممکن زد چه پیش از آن آدمی با شیوه‌های خیلی ابتدائی و دستی و پرخطر به کندن تونل می‌پرداخت.
برای دستور داد چهار چوبه بزرگی شبیه به صدف همان جانور صدف‌دار با لبه‌های برنده بسازند او خود نام آنرا سپر گذاشت، چهار چوبه دوازده قالب داشت که هر کدام به بلندی ۲۲ و عرض ۳ پابود.
هر قالببه سه حجره تقسیم می‌شد، و هر یک از آنها آنقدر بزرگ بوده، که یک مرد می‌توانست در آن بایستد و کار کند. این دستگاه شبیه قالب شیرینی عظیمی بود که می‌توانستند آنرا در خاک آبی رنگی که در زیر رودخانه تایمز بود، فرو کننده، کارگر انیکه در قالب‌ها ایستاده بودند خاک کنده شده را با بیل بر می‌داشتند و زیر چهارچوبه می‌ریختند تا آنرا از آنجا به خارج ببرند، در ضمن حفر کردن ، قالب نگین آهنی، سقف و پهلوهای تونل را نگهدای می‌کرد. کارگران در قسمت عقب سپر می‌توانستند سقف و اطراف و کف را آجرچین کنند تا تونل فرو نریزد.
سپر حفار مانند صدف کرم Teredo بود که کارگران را در حین حفاری حفظ می‌کرد، و تونل را محکم نگه می‌داشت تا بتوانند آنرا از آجر آستر کنند.
● سپرگرمائی Heat Shield
سطح یا ساختار سپرمانندی که فضاپیما را به هنگام بازگشت به جو زمین در برابر گرمای بسیار زیادی که تولید می‌شود حفاظت می‌کند.
● سپرلاک‌پشتی
نوعی آرایش جنگی بود که سربازان رومی هنگام پیشروی به سوی دشمن آنرا بکار می‌بردند، هر سرباز سپر خود را بالای سرش می‌گذارد و آنرا در کنار سایر سپرها قرار می‌داد. در نتیجه مجموعه این سپرها می‌توانست در برابر تیر، نیزه، سنگ و حتی آب‌جوش، ایستادگی کند. سپرلاک پشتی نتیجه آموزش و انظباط سربازان رومی بود که می‌خواستند بجنگند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید