سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 February, 2019

نوشابه‌های انرژی‌زا زیر علامت سؤال


نوشابه‌های انرژی‌زا زیر علامت سؤال
به تازگی محققان بار دیگر به جوانان در مورد مصرف بی‌رویه نوشابه‌های معروف به انرژی‌زا، از قبیل رد‌بول، هشدار داده‌اند.
▪ یافته جدید: هشدار جدید، از سوی محققان استرالیایی است و کمپانی‌های سازنده این نوشابه‌ها تعهد داده‌اند مستندات علمی به دست آمده از سوی این محققان را بررسی کنند. رویترز گزارش کرده است این محققان، ادعا کرده‌اند مصرف ردبول، می‌تواند احتمال سکته مغزی را تا حد قابل‌توجهی بالا ببرد.
▪ مراحل تحقیق: هشدارهای اخیر را، محققان مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان آدلاید در استرالیا انجام داده‌اند و جزئیات آن را در اختیار کمپانی اتریشی تولید‌کننده نوشابه ردبول قرار داده‌اند. به گفته مجریان این طرح، وضعیت قلب و عروق ۳۰ نوجوان، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف یک قوطی ۲۵۰ میلی‌لیتری از ردبول بدون شکر، بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد که در این نوجوانان تغییراتی در سیستم قلبی و عروقی رخ می‌دهد که تقریبا معادل وضعیت بیماران قلبی است.
▪ توضیح: در حال حاضر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در دنیا، روز به روز خصوصا در بین نوجوانان شایع‌تر می‌شود. آنها اعتقاد دارند که با نوشیدن این قبیل مکمل‌های انرژی‌زا می‌توانند انرژی لازم برای فعالیت‌های ورزشی را به دست آورند یا می‌توانند تا دیر وقت برای مطالعه بیدار بمانند. در حالی که توجه ندارند که این نوشابه‌ها فقط می‌توانند سبب یک افزایش انرژی سریع و کوتاه مدت شوند؛ ضمن اینکه عوارض گوناگونی هم برای آنها در منابع علمی ذکر شده است.
▪ تاریخچه: انواع زیادی از نوشابه‌های انرژی‌زا با نام‌ها، مارک‌ها و مقادیر مختلف در بازار وجود دارند که Red Bull نام تجاری یکی از آنهاست. فرمول اولیه این نوشابه از تایلند نشأت گرفته، اما توسط یک فرد اتریشی به یک محصول جهانی تبدیل شد. این فرمول اتریشی تقریبا نیمی از بازار آمریکایی نوشابه‌های انرژی‌زا را به‌خود اختصاص داده است و در برخی از کشورها، حتی بیش از ۸۰ درصد بازار را نیز در اختیار دارد. تقریبا چیزی در حدود ۱ بیلیون از قوطی‌های ۲۵۰ میلی لیتری این نوشابه طی سال ۲۰۰۰ در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش رفت که ۲۶۰ میلیون آن متعلق به انگلستان بود. در سال ۲۰۰۳ نیز حدود ۲ بیلیون قوطی آن در ۱۲۰ کشور فروخته شد.
▪ توجیه علمی: در هر ۲۵۰ میلی لیتر این نوشابه، حدود ۲۷ گرم قند (گلوکز، سوکروز)، ۱۰۰۰ میلی گرم تورین، ۶۰۰ میلی‌گرم گلوکورونولاکتون، ویتامین‌های ب و ۸۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. اگر از میزان قند نسبتا بالای این ترکیب، که می‌تواند باعث چاقی شود، بگذریم، چرا که هم‌اکنون نوع بدون قند آن ساخته شده و به بازار آمده است، ۲ ماده مهم تاثیرگذار و بحث‌برانگیز این نوشابه، یکی کافئین است و دیگری تورین. میزان کافئین موجود در یک قوطی ۲۵۰ میلی‌لیتری ردبول، مختصری کمتر از کافئین یک فنجان متوسط قهوه است که حدود ۱۰۰ میلی‌گرم است.
برخلاف آنچه که این نوشابه‌ها به آن معروف شده‌اند، یعنی «ورزشی» بودن آنها، مصرف بیش از حد آنها، به جای آب، به‌دلیل وجود کافئین، می‌تواند در جذب مایعات بدن اختلال ایجاد کند و بدن را کم‌آب کند. کافئین می‌تواند اعتیادآور هم باشد و مصرف نامحدود آن برای کودکان، زنان باردار و شیرده با عوارضی همراه است و اگر در مصرف آن اعتدال رعایت نشود، برای جوانان می‌تواند عوارض قلبی نیز به بار آورد.
تورین نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد. اولین بار در سال ۲۰۰۱ و به‌دنبال گزارش ارتباط مصرف این نوشیدنی با مرگ ۳ نفر از مصرف کنندگان، انجمن ملی غذا در سوئد عوارض تورین در ردبول بررسی شد و از آن زمان بسیاری از مراجع، این نوشابه را، به‌دلیل اینکه حاوی تورین است، به‌عنوان دارو در نظر می‌گیرند و اعتقاد دارند که قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد.

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

مواد غذایی ضروری جهت مصرف روزانه

مواد غذایی ضروری جهت مصرف روزانه
مواد غذایی است که باید به صورت روزانه مصرف کنید. این مواد که مملو از ویتامین و مواد مغذی هستند، می توانند نیازهای بدن شما را به خوبی برطرف کنند.
۱) گوجه فرنگی
▪ ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: لیکوپن
اگر خودتان هم در حیاط پشت خانه تان گوجه فرنگی نکارید، مطمئناً این ماده غذایی را از بازار خریداری کرده و در یخچال خود نگاه می دارید. گوجه فرنگی از آندسته مواد غذایی است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارد. اینطور برآورد شده است که هر نفر هر ساله به طور متوسط ۸۰ پوند گوجه فرنگی مصرف می کند.
از این ماده ی غذایی قرمز رنگ می توان در پخت غذاهای بسیاری استفاده کرد. و به صورت های مختلف، چه کنسرو شده، چه فریز شده و یا به صورت تازه در اختیار همگان می باشد و تقریباً هم ارزان هستند. علاوه بر مزایایی که گفته شد، گوجه فرنگی یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می توانید به بدنتان برسانید.
گوجه فرنگی حاوی لیکوپن، نوعی کاروتینوئید که باعث قرمز بودن گوجه فرنگی میگردد، می باشد. لیکوپن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خواص ضد سرطانی نیز دارد و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه بسیار مفید شناخته شده است. لیکوپن نیز مثل سایر آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را در بدن که ممکن است منجر به آسیب رسانی به سلول ها شود، از بین می برد. این مواد روند بالا رفتن سن را نیز کاهش می دهند.
گوجه فرنگی همچنین حاوی میزان بسیار بالایی ویتامین A و C است که برای مقابله با سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین حاوی میزان کمی فیبر، پتاسیم، نیاسین، و سایر مواد معدنی مفید نیز می باشد.
۲) ماست
▪ ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: کشت زنده و فعال باکتریایی، و کلسیم
ماست از جمله ی آن مواد غذایی است که در همه ی خانه ها یافت می شود. ممکن است وقتی کودکی بیش نبودید، مادرتان شما را با ماست تغذیه می کرده است، البته این کاری بسیار هوشمندانه است، چون ماست نه تنها سرشار از کلسیم است که باعث استحکام استخوان ها و دندانهایتان می شود، بلکه مملو از کِشت باکتری است. این کِشت ها فعال معمولاً منتسب به لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و سترپتوکوکوس ترمائوفیلوس می باشد که دو ارگانیسمی هستند که شیر پاستوریزه شده را طی عملیات تخمیر به ماست تبدیل می کنند.
آیا تا به حال تصور می کردید که ارگانیسم های زنده ی موجود در موادغذایی می توانند برای شما مفید باشند؟
میکروب های زنده ای که در ماست یافت می شوند، باکتری مناسب برای عمل گوارش را تقویت می کنند و باعث می شود که شما غذاهای خود را بهتر هضم کرده و مواد مغذی را جذب کنید. به علاوه، این ارگانیسم ها در ساخت سیستم دفاعی قوی نیز بسیار کمک کننده هستند، و همچنین پتانسیل کاهش کلسترول را نیز دارا می باشند. درحال حاضر تحقیقات بسیاری بر تاثیر این ارگانیسم ها بر بیماری های معده و روده و همچنین سرطان انجام می گیرد.
ماست همچنین حاوی پروتئین و میزان زیادی ویتامین B۱۲ ، ریبوفلاوین و پتاسیم میباشد. همچنین با طعم های مختلف در بازار در دسترس شما قرار می گیرد، از اینرو از خوردن آن هیچگاه خسته و دلزده نخواهید شد.
۳) آوکادو
▪ ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: پتاسیم و گلوتاتیون
دیگر زمانش رسیده است که آوکادو را نیز به برنامه ی غذایی روزانه تان اضافه کنید. دیر زمانی بود که گفته می شد این ماده ی غذایی به خاطر درصد بالای چربی، برای بدن ضرر دارد، اما حال به عنوان یکی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی باید در برنامه ی روزانه ی غذاییتان گنجانده شود.
آوکادو سرشار از پتاسیم و یکی از بهترین منابع گلوتاتیون، آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد.
علاوه بر میزان بالای گلوتاتیون، حاوی میزان زیادی چربی اشباع مونو است که باعث پایین آوردن کلسترول بد و بالا بردن کلسترول خوب می شود. این فواید برای افزایش سلامت قلب در افراد فشارخون بالا و دیابتی اهمیت بسیاری دارد.
آوکادو همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین E است، که نوع دیگری آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول ها و تنظیم میزان کلسترول بدن می باشد.
گرچه آوکادو تعداد زیادی ماده ی مغذی برای بدن فراهم می کند، اما از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید، چراکه خوردن بیش از حد آن باعث چاقی می شود.
۴) سبزیجات تیره
▪ ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: کلسیم
محصولات لبنی تنها منبع کلسیم نیستند. سبزیجات برگ دار تیره، مثل اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، و چغندر نیز راه های خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.
کلسیم برای استحکام استخوان ها، دندان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است.
علاوه بر این، کلسیم برای تنظیم ضربان قلب، انتقال تکانه های اعصاب و عملکرد لخته شدگی خون لازم است.
این سبزیجات همچنین حاوی ویتامین A، C و فیبر هستند که همه برای مصرف هرروزه ی بدن مورد نیاز هستند.
پس بهتر است از این به بعد به جای سیب زمینی سرخ کرده، کنار غذای خود سالاد سفارش دهید!
۵) ماهی قزل آلا
▪ ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: اسید چرب امگا ۳
همه ی ما می دانیم که خوردن هر روزه ی ماهی بسیار مفید است، اما بعد از خواندن این قسمت، تجدیدنظر خواهید کرد.
ماهی آزاد حاوی اسید چرب امگا ۳، گروهی از چربی غیر اشباع پلی می باشد. این چربی ها برای بدن لازم هستند، چون بدن قادر به تولید آنها نیست و فقط از طریق خوردن مواد غذایی جذب می شوند.
اسید چرب امگا ۳ برای ارتقاء سلامتی، حفاظت از بدن در مقابل بیماری های مخرب و کاهش التهاب بسیار مفید است. به علاوه، این چربی های سالم برای ارتقاء عملکردهای شناختی و رفتاری نیز موثر بوده و در برخی موارد، به طور موثری علائم ناشی از اختلالات روانشناختی مثل افسردگی را کاهش می دهد.
علاوه بر میزان بالای امگا ۳، ماهی قزل آلا منبع بسیار خوبی از پروتئین است و نسبت به سایر گوشت ها، از چربی کمتری برخوردار می باشد. منبعی از نیاسن، ویتامین B۱۲، منیزیم، فسفر و ویتامین B۶ نیز می باشد.
ماهی قزل آلا و سایر ماهی های روغن دار گرچه سالم هستند، اما گاهی میزان زیادی فلزات مثل جیوه و سایر سموم نیز دارا می باشند. البته این میزان نسبت به سایر ماهی ها بسیار کمتر است و بیشتر خطرات آن متوجه زنان باردار و کودکان است و ضرری متوجه افراد معمولی نیست.
● هر روز بخورید، سالم باشید!
همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله تعدادی از مواد غذایی مفید و لازم برای بدن را به شما توصیه کردیم که برای ارتقاء سلامتیتان خوردن آنها الزامی است.
حتی اگر ورزش هم بکنید، اما باید موادغذایی مفیدی برای بدنتان فراهم کنید که سلامتیتان را افزایش دهد. اگر مواد غذایی که در بالا ذکر شد را هر روز مصرف کنید، می توانید مطمئن باشید که بدنتان خوب عمل خواهد کرد. پس از این دفعه که برای خرید به بازار می روید، حتماً یادتان باشد که این ۵ ماده ی غذایی را هم به لیست خریدتان اضافه کنید. بعد وقتی ۶۰ ساله شدید، از من به خاطر این توصیه قدردانی خواهید کرد .

وبگردی
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.