شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۳ مدال طلا از فقیرزادگان چینی


۳ مدال طلا از فقیرزادگان چینی
این سه قهرمان زن چینی با وجود زندگی در فقر و مشکلات توانستند در مسابقات المپیک ۲۰۰۸ مدال طلا را به دست آورند. آنان با این افتخار نشان دادند مرزهای محرومیت نمی توانند مانع از رسیدن به جایگاه برتر جهانی باشد.زندگی آنان و تلاش هایی که برای رسیدن به هدف کرده اند، خواندنی است.
● دویدن تا سکوی قهرمانی
ژو چون زیو، موفق به کسب مدال طلا در رشته دو ماراتن در مسابقات المپیک پکن شد.
او در ۱۵ نوامبر ۱۹۷۸ در خانواده ای فقیر در دهکده دور افتاده ای در چین به دنیا آمد.
پدر و مادر او هر دو کشاورز بودند و در قطعه زمینی کوچک، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان پرورش می دادند. مادر ژو برای فروش محصول هر روز به بازار می رفت. تنها مسئله ای که این دو کشاورز را از دیگر کشاورزان متمایز می کرد، دختر آنها بود.
زمانی که ژو ۱۱ سال داشت در مسابقات مدرسه ای در رشته دو شرکت می کرد و همیشه برنده میدان بود. استعداد او را در این رشته یکی از معلمان ورزش کشف کرد.
او ۱۰ نفر از دانش آموزان را انتخاب کرد. ژو در مقایسه با آنها لاغر و کوتاه قد بود، اما به عقیده مربی ورزش، او عاشق دویدن بود. ژدر مسیر بین مدرسه و منزل را همیشه می دوید و ۳۰ دقیقه طول می کشید تا این مسیر را طی کند. خانواده او قادر به تهیه دوچرخه برای او نبودند و او مجبور بود این مسیر را پیاده برود.
او برای تمرین، در خیابان های دهکده محل زندگی اش می دوید، چون هیچ گونه، مکان تمرینی در آن منطقه وجود نداشت ‎. ژو، لباس های کهنه و کفش های پاره می پوشید و گاهی اوقات به علت این که کفش ها مناسب نبودند، پابرهنه می دوید. خانواده او حتی قادر به خرید کفش های ورزشی برای او نبودند. «ژو چون زیو» دوبار در مسابقات جهانی مقام اول را کسب کرد و در مسابقات المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن موفق به کسب مدال طلا در رشته دو ماراتن زنان شد. معلم ورزشی که استعداد ژو را کشف کرد، از این که همیشه در تمرینات کنار ژو بوده احساس غرور می کند.
● هیچ سدی وجود ندارد
چن یان گینگ از قهرمانان زن چینی در رشته وزنه برداری است.
او در مسابقات المپیک ۲۰۰۸ در این رشته موفق به کسب مدال طلا در وزن ۵۸ کیلوگرم شد.
چن یان در پنجم آوریل سال ۱۹۷۹ در خانواده ای فقیر و روستایی در چین متولد شد.
پدر و مادر او هر دو، در پرورش درخت میوه فعالیت داشتند و در باغ های میوه، مشغول به کار بودند.
زمانی که او ۱۱ سال داشت، پدر و مادر چن او را به مدرسه ورزش در شهری دیگر فرستادند.
چن نسبت به همسن و سالان خود قویتر و درشت اند ام تر بود و حتی در مسابقاتی که با پسران دهکده محل زندگی اش می داد اکثراً برنده می شد، پدر چن می گوید: دختر من در سن ۱۰ سالگی با بچه های دیگر تفاوت داشت. او نیرومند و دارای ماهیچه هایی قوی بود.
نتیجه پرورش استعدادهای چن در مدرسه ورزش، به دست آوردن سه بار مقام قهرمانی جهانی و دو مدال طلا در مسابقات المپیک آتن ۲۰۰۴ و پکن ۲۰۰۸ است.
پدر و مادر چن در این دوره از مسابقات شرکت داشتند و او را تشویق می کردند.
چن در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: معتقدم، با پشتکار و تمرین می توان موفق شد. فقر نمی تواند مانع از رسیدن به هدف باشد.
چن فارغ التحصیل رشته بازرگانی از دانشگاه پکن است.
● المپیک،رؤیای فراموش نشدنی
ژانگ ژوان ژوان با غلبه بر حریف کره ای خود موفق به کسب مدال طلا در مسابقات المپیک چین در رشته تیراندازی شد.
تیم کره، برنده تمام دوره های المپیک در رشته تیراندازی از سال ۱۹۸۴ بوده است و در این دوره از مسابقات، کره ای ها، انتظار کسب مدال طلا را در المپیک ۲۰۰۸ پکن داشتند اما این ورزشکار چینی، امید آنها را بر باد داد.
ژانگ در دوم ژوئن سال ۱۹۸۱ میلادی در چین به دنیا آمد، پدر و مادر او هر دو فعالیت فرهنگی داشتند ولی ژانگ از کودکی به ورزش علاقه نشان داد. او از کودکی سوارکاری می کرد و پرتاب نیزه با اسب یکی از ورزش های مورد علاقه او بود.
او قبل از روی آوردن به ورزش تیراندازی، در رشته های پرتاب نیزه و تیراندازی با تفنگ فعالیت می کرد.
ژانگ پس از کسب مدال طلای المپیک پکن گفت: «مدال طلا در المپیک برای من یک رؤیا بود، هیچ کس تصور نمی کرد کره ای ها در این دوره از مسابقات مغلوب شوند.
من از این که رکورد کسب مدال طلای ورزشکاران کره ای را در این دوره از مسابقات شکستم، احساس خوبی ندارم، اگر من نقره کسب می کردم، هیچ اتفاقی نمی افتاد اما شکست کره ای ها برای آنها گران تمام شد. از طرف دیگر کسب مدال طلا در این دوره از مسابقات برای من تجربه ای شیرین بود و راه را برای موفقیت های بعدی باز کرده است.
ژانگ در مسابقات آتن ۲۰۰۴ در مسابقات تیمی تیراندازی موفق به کسب مدال نقره شده بود.



[رزا نجفی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید