جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خواب کودکان، دردسر والدین


خواب کودکان، دردسر والدین
مشکلات خواب کودکان مانند بدخوابی، کم‌خوابی، جدا خوابیدن از والدین و... از جمله مسایلی است که ممکن است روی خانواده تاثیرات منفی زیادی بگذارد و خانواده را دچار استرس و ناتوانی بکند، در نتیجه آگاهی والدین از روند خواب طبیعی و مشکلات آن در بچه‌ها می‌تواند نسبت کفایت آنها را در مدیریت مساله بیشتر کند.
پس از تولد بیشتر اوقات شبانه‌‌روز نوزاد در خواب می‌گذرد و ‌آرام‌آرام که سن کودک افزایش می‌یابد، خواب شبانه او بیشتر و خواب روزانه کمتر می‌شود تا اینکه الگوی منظمی در برنامه خواب و بیداری شیرخوار حاصل شود. مسایلی چون خواب، غذا خوردن، تحرک و آرام بودن کودک خیلی وابسته به سرشت و ذات اوست و ممکن است زیاد به عوامل محیطی بستگی نداشته باشد ولی عوامل محیطی می‌تواند مشکلی را شدیدتر و یا متعادل‌تر کند. بعضی از کودکان از نظر سرشتی کودکان سخت و دشواری هستند. بد غذا می‌خورند، خواب کم و ناآرامی دارند، ناآرام و بی‌قرارند، دردهای کولیکی دارند و مادر، خود را در مدیریت مسایل چنین کودکی مستأصل می‌بیند. این کودکان با کوچک‌ترین سر و صدا در محیط از خواب بیدار می‌شوند و مادر ساعات زیادی را صرف می‌کند تا او دوباره به خواب رود. این مشکل ممکن است به قدری شدید باشد که خانواده را دچار فشار روانی کند چون با خواب کافی والدین و سرحال بودن آنها طی روز و محیط کار مغایرت دارد.
نوپای یکی دو ساله ممکن است برای خواب رفتن و جدا از مادر خوابیدن مقاومت کند یا ممکن است خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد. بچه‌های چهار، پنج ساله به طور معمول دوست دارند در تمام مراسم شبانه خانواده شرکت کنند. پا به پای والدین بیدار بمانند و آخرین سریال‌های تلویزیون را تماشا کنند و مدام اصرار دارند زمان خواب به تعویق بیفتد و التماس می‌کنند فقط پنج دقیقه دیگر. در این سن ممکن است یکی دیگر از مشکلات خواب کودکان دیدن رویاهای وحشتناک با موضوع جدایی، دزدی، حمله حیوانات و... باشد که با یک خواب آرام در کودک مغایرت دارد. و اما برخی توصیه‌ها که به شما کمک می‌کند: سعی کنید الگوی منظمی را برای ساعات خواب و بیداری کودک اجرا کنید، محرک‌های هیجان‌آور را در ساعات نزدیک به خواب محدود کنید (مانند تماشای برنامه‌های مهیج تلویزیون، بازی‌‌های پر سر و صدا با کودک و...)، فاصله زمانی میان شام و ساعت خواب کودک در نظر بگیرید، سعی کنید دمای هوای اتاق کودک متعادل باشد، نه سرد و نه گرم، کودک را برای جدا خوابیدن تشویق کنید و سعی کنید، برای شیرخواری که از نظر سرشتی، کودکی سخت و دشوار است محیطی آرام را برای خواب وی انتخاب کنید. در صورت وجود مشکلات زیر موضوع را با روان‌پزشک کودک در میان بگذارید: رویاهای ترسناک و وحشتناک، کودکی که برای جدا خوابیدن از والدین مقاومت می‌کند و دچار اضطراب می‌شود و کم‌خوابی‌هایی که با سایر مشکلات رفتاری و هیجان کودک همراه است.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید