جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کی‌یف شهر باستانی


کی‌یف شهر باستانی
اوکراین یکی از کشورهای اروپای شرقی است که پایتخت آن کی‌یف بوده و از موقیعت جغرافیایی خاصی برخوردار است.
این کشور با قدمت ۲۰۰۰ساله در شمال دریای سیاه قرار گرفته و از شمال به بلاروس و از شرق به روسیه و از جنوب‌غربی به رومانی و مولداوی و از غرب به کشورهای لهستان، مجارستان و اسلوواکی محدود می‌شود و از طریق دریای سیاه با ترکیه، بلغارستان و گرجستان دارای مرز مشترک دریایی است.
اوکراین به ۲۴استان «اوبلاست» و یک منطقه خودمختار به نام «کریمه» تقسیم شده است و دو شهر «کی‌یف» و«سواستوپول» دارای وضعیت ویژه اقتصادی و سیاسی می‌باشند.
اوکراین به لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ اروپا بعد از روسیه به شمار می‌آید و مساحت آن ۶۰۳۷۰۰ کیلومتر مربع است. جمعیت اوکراین ۴۷میلیون و ۴۴۰هزار نفر بوده و بیش از ۲میلیون نفر در «کی‌یف» پایتخت این کشور زندگی می‌کنند.
● فرهنگ مردم اوکراین
زبان مردم اوکراین هم‌گروه با‌ زبان‌های‌ اسلاو ‌شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد. دین رسمی این کشور، مسیحیت است و درصد زیادی از مردم این کشور تابع کلیسای ارتدوکس و اقلیت مردم تابع کلیسای کاتولیک می‌باشند. مسلمانان نیز جزو اقلیت‌ها به شمار می‌روند و جمعیت‌شان حدود ۲میلیون نفر است.
مسلمانان اوکراین همبستگی زیادی با یکدیگر دارند. در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت قرآن، تفسیر احادیث نبوی در مساجد کوچک کی‌یف برگزار می‌شود.
از جمله کارها و فعالیت‌های مسلمانان در این ماه، برگزاری مراسم افطار برای افراد نیازمند و فقیر است حدود هزار بسته غذایی برای خانواده‌های فقیر و ایتام در هر روز از ماه مبارک رمضان از سوی مسلمانان دیگر ارسال می‌شود.همچنین در مساجد کی‌یف، برای غیرمسلمانان جلسات معرفی اصول اعتقادی دین اسلام برپا می‌شود.
گفتنی است؛ حدود ۲۰۰مسجد و ۲۰مرکز اسلامی در سراسر اوکراین به همت مسلمانان ساخته شده است.مردم اوکراین همچون آسیایی‌ها بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و اکثر روزهای هفته مهمان دارند. غذای مردم اوکراین شباهت زیادی به غذاهای روسی دارد. گوشت گاو و لبنیات جز مواد غذایی اصلی مردم را تشکیل می‌دهد.
حتی باید اشاره داشت که فرهنگ، لباس، آداب و رسوم آنها برگرفته از مردم روسیه می‌باشد.
پول رایج این کشور روبل اوکراین است و از نظر کارشناسان کشوری ارزان می‌باشد. این کشور به دلیل داشتن آب و هوای مدیترانه‌ای و مناطق زیبای طبیعی و معماری منحصر به خود مثل کلیساها و بناهای تاریخی و جزایر دیدنی هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از کشورهای اروپایی وآسیایی است.در شمال این کشور دما بالا و در شرق و جنوب دمای هوا کمتر است و در طول جزایر دریای سیاه زمستان‌های خیلی سرد و در دیگر مناطق کشور تابستان‌ها بسیار گرم می‌باشد. اوکراین به تازگی مکانی برای تحصیل دانشجویان آسیایی شده است، دانشگاه‌های کی‌یف، خارکف، لف، اودیسا و دانشگاه‌ پلی‌تکنیک کی‌یف همه ساله مورد توجه بسیاری از جوانان خارجی علاقه‌مند به تحصیل قرار می‌گیرد.
● جاذبه‌های توریستی
کلیسای کریل، متروی بچه‌ها، غار اسکل، پودل، خیابان سوفیا کدیدرال، موزه وکس‌فیگر کی‌یف، موزه هنرهای غربی کی‌یف و گالری فیا آرتیست جزو جاذبه‌های توریستی این کشور محسوب می‌شود.کلیسای جامع صوفیا در کی‌یف با معماری دوران بیزانسی دارای گنجینه‌ باستانی می‌باشد. این کلیسا جزو زیباترین کلیساهای اروپا به شمار می‌رود. تصاویر پادشاه قسطنطنیه بر دیوارهای کلیسا نقش بسته است. ناقوس این کلیسا جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود.همچنین قلعه یالتا که حدود ۲۰۰۰سال قدمت دارد در شهر کریمه واقع است که از سنگ می‌باشد. بسیاری از کلیساها و معماری‌های اوکراین متعلق به قرن ۱۱ تا ۱۲ میلادی و برگرفته از معماری روم‌شرقی می‌باشد.
امید کوکب پیک
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید