سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

ویتامین ب۱۲ چیست؟


ویتامین ب۱۲ چیست؟
ویتامین ب-۱۲ از ویتامین‌های مهم است و در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.
این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های حل شونده در آب است.
ویتامین ب-۱۲ از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و DNA است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد.
گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر، در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند. این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.
● عوامل عدم جذب ویتامین ب-۱۲
این مشکل ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی بوجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین ب-۱۲ را دارند را از بین می‌برند.
یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین ب-۱۲ استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است.
عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را ار جذب این ویتامین باز دارند.
● اثرات کمبود ویتامین ب-۱۲
اگر میزان کمبود ویتامین ب-۱۲ ناچیز باشد ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند. ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود.
بستگی به بدن افراد، کمبود ویتامین ب-۱۲ می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون افراد را مستعد بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند.
توجه داشته باشید که اگر از کمبود ویتامین ب-۱۲ رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید، چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ب-۱۲ را جبران کنند.
منبع : همشهری آنلاین