چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شیوه های پمپ کردن و ذخیره شیر مادر


شیوه های پمپ کردن و ذخیره شیر مادر
آموختن شیوه صحیح پمپ کردن و ذخیره شیر مادر توسط زنان شاغل سبب می شود که آنها با آرامش بیشتری در محل کار حاضر شوند و نگرانی بابت تغذیه نوزاد خود نداشته باشند.این کار تنها نیازمند تمرین و برنامه ریزی صحیح است.
این روشها بدین شرح است:
▪ چه زمانی باید شروع به پمپ کردن پستان نمود؟
اگر قبل از برگشتن به سر کار پمپ پستان را انجام می دهید، این برای ۱ تا ۲ هفته تمرین کنید تا بتوانید ، قبل از برگشتن از سر کار این کار را انجام دهید تا به این ترتیب عادت نمایید. همچنین می توانید درست بعد از شیردادن به نوزاد عمل پمپ را انجام دهید، یا بین دو زمان شیر دهی.
تمرین کردن در خانه می تواند کمک کند تا به این کار عادت کنید و شیوه صحیح پمپ کردن را بیاموزید. در همین زمان می توانید اقدام به نگهداری از شیر خود کنید تا به این ترتیب بتوانید کودک خود را زمانی که نیستید نیز از شیر خود بهره مند نمایید.
▪ چه مقدار شیر می توان پمپ کرد؟
زمانی که برای اولین کار ، اقدام به پمپ کردن شیر می کنید ، ممکن است شیر زیادی به دست نیاورید ولی بعد از چند روز پمپ کردن مرتب، شیر بیشتری خارج می گردد. همچنین ، هر چه قدر شیر بیشتری پمپ کنید، غدد پستان شیر بیشتری تولید می کند. برای تولید شیر بیشتر باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا بدن آب کافی برای تولید شیر داشته باشد.
▪ زمان لازم برای پمپ کردن شیر
پمپ کردن پستان نیز درست مثل شیر دادن نوزاد وقت گیر است. اما با تمرین بیشتر و پمپ کردن صحیح می توان این زمان را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رسانید. زمانی که در محل کار حاضر هستید، سعی کنید درست مثل فواصل زمانی که کودک خود را شیر می دهید یا بعد از هر چند ساعت ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید.برای بالا نگه داشتن اندوخته شیر خود، زمانی که با نوزاد خود هستید، او را به اندازه کافی و حتی بیشتر شیر دهید. همچنین می توانید بلافاصله بعد از شیر دادن به نوزاد ، عمل پمپ را انجام دهید. این کار باعث می شود که غدد پستان شیر بیشتری تولید کند.
▪ آیا زمانی فرا می رسد که نوزاد شیر بیشتری نیاز داشته باشد؟
مسلما به موازات رشد نوزاد شیر بیشتری برای تامین نیاز بدن او لازم است. و بهترین کار برای افزایش تولید شیر این است که کودک را بیشتر شیر دهید و عمل پمپ را نیز مرتبا انجام دهید.
▪ چگونه می توان شیر مادر را ذخیره کرد؟
شیر مادر را می توان در بطری پلاستیکی یا شیشه ای نگهداری کرد. تنها باید توجه کرد که به مقداری که نیاز است و مورد استفاده قرار می گیرد ذخیره نمود تا از بین نرود. یعنی بسته به مقدار نیاز نوزاد ذخیره کنید.
محل نگهداری شیر پمپ شده : به محض پمپ کردن شیر، بهتر است در جایی سرد مثل یخچال نگهداشته شود. یا اگر بلافاصله مصرف نمی شود، می توان فریز کرد.
▪ چه مدت می توان شیر را ذخیره نمود؟
ـ داخل اتاق با دمای کمتر از ۷۷ درجه فارنهایت به مدت ۴ تا ۸ ساعت می توان ذخیره کرد.
ـ داخل یخچال به مدت ۳ تا ۸ روز
ـ داخل فریزر به مدت ۳ماه یا بیشتر
▪ تغییر شکل شیر، زمانی که داخل یخچال نگهداری شود
شیر مادر رنگ های متنوعی مثل رنگ مایل به آبی، زرد یا قهوه ای به خود می گیرد.همچنین ممکن است چربی شیر از بقیه ترکیبات آن جدا شود که با تکان دادن ظرف مجددا چربی با سایر ترکیبات آمیخته می شود.
▪ چگونه می توان از شیر یخ زده استفاده نمود؟
شیر یخ زده بهتر است به آرامی با چرخاندن ظرف آن در آب گرم یا قرار دادن ظرف در یخچال یک روز قبل از مصرف، قابل استفاده نمود. از آب داغ برای باز کردن یخ شیر استفاده نکنید. برای باز کردن یخ شیر هرگز از دستگاه مایکروویو استفاده نکنید. زیرا پروتئین های مفید شیر را از بین می برد. شیری که یخ آن باز شده را تنها می توان به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرد ولی داخل فریزر قرار ندهید.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید